InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Autisme: Normaal willen zijn, maar wat is normaal?

Autisme: Normaal willen zijn, maar wat is normaal?

Autisme: Normaal willen zijn, maar wat is normaal? Mensen met autisme worden vaak niet goed begrepen. Dat is moeilijk voor ze, omdat zij niet weten waarom ze niet worden begrepen. Het leidt er daardoor vaak toe dat ze nog meer van slag raken. Over autisme en het leven volgens vaste patronen.

Normaal willen zijn bij autisme: maar is normaal eigenlijk?

Normaal zijn. Het is iets wat de meeste mensen vinden dat ze zijn. Maar wat is normaal zijn dan eigenlijk? En waarom moeten mensen met autisme ook normaal worden? Of waarom willen ze vaak ook gewoon normaal zijn? Vaak is het antwoord omdat de omgeving dat van hen vraagt.

Autisme: behoefte aan een heldere en duidelijke structuur

Mensen die aan autisme lijden hebben over het algemeen behoefte aan een duidelijke en heldere structuur. Ook zijn veranderingen voor mensen met autisme vaak heel moeilijk. Veel mensen met autisme hebben bovendien vaak snel last van prikkels. Dat kan gaan om eten, drinken, geluid of geur.

Een grasmaaier of computer heel duidelijk horen

Iemand met autisme kan soms een geluid al op verre afstand horen. Of een computer die in een heel andere kamer staat kan hen tot waanzin drijven. Anderen hebben last van veel bepaalde etenswaren zoals vet, of ruiken al van een enorme afstand bijvoorbeeld al dat hun bord of hun glas stinkt.

Oplossingen voor autisme die niet worden geaccepteerd

Vaak ontwikkelen mensen met autisme wel allerlei mechanismen om de prikkels uit te schakelen die van hun leven een chaos maken. Ze zetten andere muziek op om de luide geluiden niet te horen, ze willen alleen dat eten waar ze tegen kunnen of ze sturen glas na glas terug in een restaurant omdat het stinkt. Helaas wordt dat gedrag vaak als vreemd ervaren of zelfs verboden. Een kind in de klas dat met een Ipod op gaat zitten, kan namelijk niet. Terwijl het er voor degene met autisme juist voor zorgt dat hij of zij zich kan handhaven en bijvoorbeeld niet een woedeaanval krijgt of helemaal in de war raakt.

Alles moet overzichtelijk zijn bij autisme

De meeste mensen met autisme willen graag het overzicht houden. Zo houden ze greep op hun leven. Ze denken vaak abstract en rechtlijnig. Het omgaan met emoties is vaak anders bij mensen met autisme. Ze laten anderen weten dat ze van hen houden (als ze dat doen) door er een praktische invulling aan te geven. Door te koken, door afspraken na te komen of door de vuilnis buiten te zetten, vinden ze dat ze aangeven dat ze van iemand houden. De partner ervaart dat echter vaak niet zo en ervaart een andere vorm van intimiteit. Die vorm van intimiteit kennen de meeste mensen met autisme echter niet.

Leven met autisme in de hedendaagse tijd is heel erg moeilijk

In de hedendaagse maatschappij wordt er veel van mensen gevraagd. Heel veel zelfs. Dit is voor mensen zonder autisme al heel moeilijk, maar voor mensen met autisme is het nog veel ingewikkelder. Vroeger was het leven veel overzichtelijker, maar was werken ook veel duidelijker en overzichtelijker. Daardoor konden mensen met autisme vroeger ook veel beter functioneren en zich beter handhaven.

Er wordt te weinig rekening gehouden met mensen met autisme

In de moderne tijd waarin veel wordt geëist van mensen, wordt ook van mensen met autisme veel gevergd. Traditionele hulpverlening is geënt op hoe niet-autisten vinden dat de wereld eruit ziet en hoe autisten dat ook moeten zien. Dat werkt echter niet, want de geest van iemand met autisme werkt heel anders. Daarom is het veel beter om te begrijpen hoe autisme werkt. Iemand met autisme zelf kan natuurlijk wel werken aan gepast gedrag, maar dat moet dan ook daadwerkelijke worden aangeleerd in de wetenschap dat dit iemand verder helpt. Het neemt het autisme echter niet weg en is symptoombestrijding. Bovendien heeft autisme ook heel veel mooie eigenschappen. Zo zijn mensen met autisme vaak heel creatief, bijten ze zich heel erg vast in een bepaald onderwerp waar ze van alles over weten en denken ze voorbij de gebaande paden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Differentiaaldiagnose: wel autisme, maar geen ...Een diagnose stellen? Dat gaat niet zo maar! Er moet niet alleen gekeken worden naar de aanwezigheid van de criteria van…
Autisme bij vrouwenAutisme bij vrouwenAutisme is een aangeboren stoornis. Autisme komt voor bij zowel zwakbegaafde als normaal- of hoogbegaafde personen. Dit…
Autisme nader bekekenAutisme nader bekekenAutisme is een stoornis die niet makkelijk omschreven kan worden. Autisme is namelijk bij iedereen verschillend en heeft…
Omgaan met autismeOmgaan met autismeHeb je iemand in je omgeving die autisme heeft? Dan weet je dat omgaan met autisme niet altijd even makkelijk is. Er bes…
Bronnen en referenties
  • Autisme voor Dummy's
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Autisme: Normaal willen zijn, maar wat is normaal?"

Reacties

Annelies, 10-02-2015 05:55 #4
Het is opzettend opvallend hoe men schrijft over autisme.
Ik vraag me af of deze tekst geschreven is door een deskundige zelf. Al zit er veel variatie in mensen met autisme. En dus ook een andere kijk op hun autisme kunnen hebben. Net zoals niet-autisten een eigen kijk hebben op hun leven. De uitleg die gegeven wordt hierboven is echt kort door de bocht. Er staan dingen in die weliswaar zouden kunnen aanwezig zijn maar ook wel totaal niet tot uiting komen waardoor niet-autisten een verkeerd en negatief beeld zouden kunnen krijgen.
Autisme is niet ongeneeslijk. Kortom omdat we niet ziek zijn. We lijden niet aan autisme. Autisme hoort bij ons. Ik ben annelies met autisme maar ik ben in de eerste plaats annelies. Iemand die lijdt aan autisme zegt meer over de omgeving dan over de persoon zelf. Het is het verwachtingspatroon van de omgeving die denkt dat wij gelukkig zouden zijn als we normaal zijn. Dat kan ik gelukkig in deze tekst hierboven uithalen. Maar het is veel genuanceerder. Er zijn meer mensen die lijden aan hun niet-autistisch zijn dan de autist zelf.
Ik vind het ook geen stoornis. We worden gestoord in ons zijn. Het is bovendien ook geen ontwikkelingsstoornis. Het is een andere volgorde van ontwikkeling. Bestond de meerderheid uit niet-autisten dan hadden de niet-autisten een ontwikkelingsstoornis. Zou ons aantal 50% van de bevolking zijn, er zou over ons niet gesproken worden.
Het is maar hoe je het ziet. De niet-autisten hebben meer last van ons autisme dan wij-zelf.
Ik noem de niet-autisten geen neuro-typische mens. Alsof de overige 99% van de mensen neurotypisch is. Het is een mooie term maar het lijkt alsof er op de rest geen grandioos verschil bestaat.
we zijn gewoon een ander ras binnen de zoogdieren die anders communiceren dan de rest. Niet met gesproken taal, maar wel dmv voelen. Wat alleen maar kan toegejuigd worden en gezien worden als talent en zelfs voor velen onder de neurotypischen kan gezien worden als groot gebrek.
ik ben heel fier op mijn autisme. We mogen dan wel tekortkomingen hebben. Wat voor de niet-autisten vaak moeilijker is dan ons is dat ze ook gebreken hebben, en die niet zien en dus ook niet accepteren. Misschien is dat dan wel een groter gebrek dan ons autisme.

Anoniem, 24-06-2013 21:34 #3
'Normaal willen zijn bij autisme. Maar wat is 'normaal' eigenlijk?' Nou, ik wil effe kwijt: zelf heb ik PDD-NOS en ik zou er bijna alles voor overhebben om normaal te worden hoor! En ik vind het zóóóóó vreselijk frustrerend dat ik zowat de enige ben die er ontzettend graag vanaf wil, want dan kan ik met niemand die ervaringen delen! Zuchtů Constant onderpresteren, overal, niet in groepen kunnen functioneren, overgevoeligheid voor pijn, obsessies, alleen een goed geheugen voor losse feiten en onbelangrijke details, stemmingswisselingenů Het heet PDD-NOS, maar ik noem het PDD-NOodlot! @ Reactie infoteur: Mooie eigenschappen die autisme met zich meedraagt?!?!?!?! Ja, dat zeggen ze, maar ik heb er bij mezelf nog nooit gebruik van kunnen maken! Reactie infoteur, 25-06-2013
Als je de PDD-NOS zo ervaart is dat inderdaad heel frustrerend lijkt me. Zou je met behulp van bijvoorbeeld een autismecoach ook niet die eigenschappen toch kunnen gebruiken? Ik heb zelf geen autisme, dus ik heb gemakkelijk praten, maar wellicht kun je dan een vorm vinden om de zaken wat om te buigen en je mooie kwaliteiten tot uiting te laten komen. Maar nogmaals, ik heb er zelf geen ervaring mee (wel met anderen) dus ik weet niet wat jij voelt.

Daniel, 14-05-2013 15:11 #2
Zelf heb ik de ''ziekte'' autisme. Ja ik zie het als ziekte. U schetst m.i. een vertekend beeld. Ik ben student en zal waarschijnlijk in een hoge management laag komen te werken waarbij ik dus rekening moet houden met emoties van mensen. Het is vervelend dit soort teksten te lezen want het werkt zeer DEmotiverend. En nee, ik zie het niet zwart wit zoals autisten blijkbaar alles zien want ik zie alleen maar teksten op internet over wat autisten NIET kunnen. Er zijn tal van dingen waar autisten beter in zijn dan u of een ''niet autist''. Ik denk niet dat u zelf autisme heeft? Zo nee, ga bij uzelf te rade wat deze demotiverende tekst voor invloed kan hebben op sommige mensen. Het is vrij beledigend en summier. Reactie infoteur, 26-05-2013
Uw reactie verbaast mij. Ik heb in het artikel juist aan willen geven dat mensen met autisme heel goed in staat zijn tot zaken die andere mensen niet kunnen. Ook heb ik helemaal geen negatief beeld geschetst van mensen met autisme. Andere mensen met de aandoening zien dat blijkbaar wel, maar u hebt daar dus een ander beeld van blijkbaar.

Titanicijsberg (infoteur), 15-04-2013 05:37 #1
Ik surf al maanden op het web op zoek naar info over Autisme, maar wat ik allemaal vond was gewoon Z3VER (< sorry), tot vandaag.
Toen ik dit artikel las werd ik gewoon HYPER blij!
Eindelijk iemand die het snaptů BEDANKT!
10/10 Reactie infoteur, 15-04-2013
Graag gedaan. Ik hoop dat andere mensen het daardoor ook wat beter snappen wat voor mooie eigenschappen autisme met zich meebrengt.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 30-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Autisme
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!