InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vergrote prostaat: symptomen, behandeling en medicijnen

Vergrote prostaat: symptomen, behandeling en medicijnen

Vergrote prostaat: symptomen, behandeling en medicijnen Vergrote prostaat symptomen zijn onder meer een zwakke urinestraal, problemen bij het beginnen met plassen, en nadruppelen van urine na het plassen. Een vergrote prostaat betekent dat de prostaatklier groter is geworden. Prostaatvergroting vindt plaats bij bijna alle mannen als ze ouder worden. Omdat de klier groeit, kan er druk op de urinebuis ontstaan, als gevolg waarvan plas- en blaasproblemen ontstaan. Een vergrote prostaat wordt ook wel goedaardige prostaathyperplasie (BPH) of goedaardige prostaathypertrofie genoemd. Het is geen kanker, en het verhoogd ook niet het risico op prostaatkanker. Vanaf het 40e levensjaar begint de prostaat te groeien en bij veel mannen leidt dit tot klachten bij het plassen, zoals moeilijker plassen, of zelfs pijnlijk plassen. Een gang naar de huisarts wordt door veel mannen uitgesteld. Dat is jammer, want een arts kan veel doen als je last hebt van plasproblemen.
Ligging van de prostaat / Bron: Decade3d/Shutterstock.comLigging van de prostaat / Bron: Decade3d/Shutterstock.com

Vergrote prostaat

De meeste mannen van boven de vijftig jaar, hebben een enigszins vergrote prostaat. Dit noemt men Benigne Prostaat Hyperplasie (BHP), oftewel een goedaardige vergroting van de prostaat. Dit kan klachten geven, maar hoeft niet. Als de prostaat groter wordt, kan deze op de plasbuis drukken waardoor de plasbuis vernauwd. Deze vernauwing van de plasbuis kan tot problemen met plassen zorgen. Dit kan aanleiding zijn om de huisarts te bezoeken. Prostaatvergroting is het meest voorkomende gezondheidsprobleem bij mannen ouder dan 60 jaar.

Oorzaak vergrote prostaat

Onbekende oorzaak

De prostaat groeit groter door een toename van het aantal cellen (hyperplasie). De precieze oorzaak voor deze toename is anno 2018 niet bekend.

Des te groter het overgewicht, des te groter de prostaat

Het is al langer bekend dat mannen met overgewicht een grotere kans hebben om goedaardige prostaatvergroting te ontwikkelen en hiervan eerder klachten te krijgen. In 2014 is er een artikel verschenen in het British journal of Urology die dit gegeven bevestigt. Het gaat om een Italiaanse studie met meer dan 5.000 patiënten. 26% van deze mannen hadden metabool syndroom (vooral overgewicht dus) en bij deze mannen kwam goedaardige prostaatvergroting met overeenkomstige klachten aantoonbaar vaker voor. (Bron: www.bjuinternational.com, mei 2014)

Gewone en vergrote prostaat<BR>
klik op afbeelding voor vergroting / Bron: Alan Hoofring, Wikimedia Commons (Publiek domein)Gewone en vergrote prostaat
klik op afbeelding voor vergroting / Bron: Alan Hoofring, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Klachten en symptomen vergrote prostaat

Veel mannen met een (enigszins) vergrote prostaat hebben geen klachten. Naarmate de prostaatklier steeds groter wordt, zal hij de urethra afknellen en vervormen. Aanvankelijk geeft dit geen klachten, maar wanneer de prostaat blijft groeien kan het plassen beïnvloedt worden. Hierdoor kunnen de volgende symptomen ontstaan:
  • een zwakke urinestraal;
  • problemen bij het beginnen met plassen, vooral ’s nachts of als de blaas vol is;
  • nadruppelen van urine, na het plassen;
  • het gevoel dat de blaas niet helemaal leeg is;
  • lekken van urine;
  • meer frequent urineren, dag en nacht;
  • bloed in de urine of troebele urine.

Het is belangrijk om met deze één van deze klachten naar de huisarts te gaan.

Diagnose en onderzoek

Lichamelijk onderzoek

Een lichamelijk onderzoek is nodig om andere medische aandoeningen uit te sluiten. De arts zal via een rectaal toucher de prostaat onderzoeken. De arts krijgt hiermee een eerste indruk van de grootte en conditie van de prostaat. Ook kan hij beoordelen of er onvolkomenheden zoals knobbels zijn, die eventueel wijzen op de aanwezigheid van prostaatkanker.

Vervolgonderzoek

De arts kan urineonderzoek verrichten om een ontsteking uit te sluiten. Ook kan hij bloedonderzoek laten verrichten. Het bloed kan worden getest op nierproblemen of worden onderzocht op Prostaat Specifiek Antigeen (PSA), een eiwit dat door de prostaat wordt afgescheiden. De PSA-concentratie in het bloed is hoger, als er sprake is van ontstekingen, een forse vergroting van de prostaat of prostaatkanker.

Uroloog

Sommige mensen worden doorverwezen naar een specialist (uroloog) voor verdere tests en onderzoeken. Urologen zijn gespecialiseerd in aandoeningen van de mannelijke en vrouwelijke urinewegen en de mannelijke genitale tractus. Voordat de patiënt wordt behandeld voor goedaardige prostaatvergroting, is het belangrijk om andere mogelijke oorzaken van een vergrote prostaat, zoals kanker, uit te sluiten.

Behandeling vergrote prostaat

Zodra de diagnose is gesteld, wordt beoordeeld of en welke behandeling nodig is. In lang niet alle gevallen is een behandeling noodzakelijk. Sommige mannen met een vergrote prostaat hebben relatief weinig klachten en een goede straalkracht. In dat geval is behandeling niet nodig. Wel kan regelmatige controle plaatsvinden om te beoordelen of de prostaat verder groeit. Indien de klachten ernstiger worden, zijn er een aantal behandelingen beschikbaar:

Behandeling met medicijnen

Behandeling van een vergrote prostaat kan met medicijnen:
  • Ruimtescheppers (alpha-1- blokkers). Deze helpen de prostaat en het prostaatkapsel ontspannen, zodat de patiënt minder vaak hoeft te plassen.
  • Prostaatverkleiners (5- alpha-reductase-remmers): deze medicijnen helpen de grootte van de prostaat te verminderen met wel 30%.
  • Combinatietherapie: een combinatie van ruimtescheppers en prostaatverkleiners.

Trans Urethrale Resectie van de Prostaat (TURP)

Hierbij wordt door de plasbuis (een deel van) van de prostaat verwijderd.

Laserbehandeling

Via de plasbuis wordt een laser ingebracht die door warmtewerking het binnenste gedeelte van de prostaat verdampt, waardoor er meer ruimte ontstaat.

Vaportrode methode

Ook deze behandeling verloopt via de plasbuis. Met behulp van elektrische stroom wordt prostaatweefsel verdampt, waardoor en meer ruimte ontstaat.

Operatie via de buikwand

De uroloog kan voor deze operatie kiezen als de prostaat te groot is voor de TURP-behandeling. Bij deze operatie wordt het klierweefsel dat de plasbuis dichtdrukt verwijderd.

Vergrote prostaat behandelen met GreenLight laser

Een nieuwe, moderne behandelingsmethode van prostaatvergrotingen is laserbehandeling met de GreenLight laser. De ingreep is vrijwel bloedloos, waardoor de opnameduur teruggebracht wordt van twee tot vier dagen naar één nacht. De behandeling vindt plaats op de operatiekamer en tijdens de ingreep brengt de uroloog een kijkbuis, een zogeheten scoop, de plasbuis in. Door deze buis gaat vervolgens een laserdraad, een fiber, waaraan de lasermachine wordt aangesloten. De uroloog activeert vervolgens de laser, waarna er een felgroen laserlicht door de buis komt die het extra weefsel van de vergrote prostaat verdampt. Door deze ingreep wordt de prostaat teruggebracht naar zijn normale grootte. De behandeling duurt zo’n één tot anderhalf uur. Na afloop krijg je een blaaskatheter, welke na één dag wordt verwijderd.

Wat kun je zelf doen?

Mannen met een goedaardig vergrote prostaat kunnen beter gaan zitten bij het plassen. Hierdoor lijkt er een krachtiger straal te zijn, terwijl de plastijd korter lijkt te worden en de blaas wordt op deze manier beter leeggeplast, waardoor ze minder risico op blaasontsteking lopen. Wanneer je zit zijn de spieren in benen en bekken meer ontspannen, waardoor je de blaas beter leeg kunt plassen. Dat blijkt uit bestudering van de wetenschappelijke literatuur op dit gebied. Onderzoekers van het LUMC publiceerden de resultaten op 22 juli 2014 in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE. Medicijnen die de spierspanning rond de blaas verminderen kunnen verlichting geven. Maar dit onderzoek toont aan dat het effect van zittend plassen bijna net zo groot is.Het is echter niet aan te raden met medicijnen te stoppen. Vermoedelijk werkt een combinatie van medicatie en zitten bij het plassen het beste.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prostaatvergroting: klachten, behandelingProstaatvergroting: klachten, behandelingBij veel mannen groeit in de loop van de jaren de prostaat. Sommigen krijgen daardoor problemen met plassen, maar bij an…
Prostaatproblemen behandelenProstaatproblemen behandelenHet prostaat maakt deel uit van het mannelijk geslachtsorgaan. Prostaat problemen komen vaak voor bij mannen met de leef…
Prostaat: De meest voorkomende problemen op een rijDe prostaat is een klier, die zich bij mannen onder de blaas bevindt. De prostaat maakt stoffen aan, die nodig zijn voor…
Prostaatkanker, oorzaken, symptomen en behandelingDe functie van de prostaat is het afscheiden van vocht. Het vocht wat door de prostaat wordt afgescheiden wordt met de z…
Prostaatklachten: oorzaak en behandelenProstaatklachten: oorzaak en behandelenProstaatklachten komen voor in de vorm van prostaatkanker of een vergrote prostaat. Vaak zijn symptomen als pijn bij het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/monkeybusinessimages
  • www.bjuinternational.com
  • www.lumc.nl
  • www.stjansdal.nl/greenlight-laser (voor de laatste keer geraadpleegd op 05-12-2014)
  • Afbeelding bron 1: Decade3d/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Alan Hoofring, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/Jovanmandic

Reageer op het artikel "Vergrote prostaat: symptomen, behandeling en medicijnen"

Reacties

Walter, 22-09-2018 13:02 #7
Kan 'n vergrote prostaat ook drukken op de endeldarm zodat het naar de grote wc gaan bemoeilijkt wordt?

Coen, 21-04-2018 14:43 #6
Kan je het medicijn zonder recept kopen? Reactie infoteur, 24-09-2018
De medicijnen (ruimtescheppers en prostaatverkleiners) worden door een arts voorgeschreven.

Roel Melchers, 13-02-2017 19:12 #5
Staand plassen. Ik ben het de laatste 10 jaar verleerd. Dat lange staan, wachten op het plasbegin en dan dat wachten totdat de plas op was. Althans… totdat ik het gevoel kreeg, dat ik er niets meer uit kon persen. Ik word al moe bij de gedachte.
Dan was ik uitgeplast terwijl uit metingen blijkt dat er dan altijd nog wat urine achterblijft.
En dan die grijnzende vlieg… achter in de toiletpot. Bedoeld om de straal op te richten om knoeierij te voorkomen. Ik kwam er niet in de buurt. Eerder moet ik zorgen dat het urinezuur mijn schoenneuzen niet uitbijt.

Uiteindelijk, na een jaar of 8(!), besloot ik mijn prostaat weg te laten halen middels een Hryntchak-prostatectomie. Nu een dag of vijf geleden.

En nu… wat een genot. Als ik staand boven de toiletpot de remmen losgooi, komt de plas meteen met een straaldikte die ik voor onmogelijk hield. Het laatst gebeurde dat, als ik me goed herinner, toen ik 8 was!

In no-time is de blaas leeg: alsof je een emmer leeggooit. Heb nog wat twijfel hoe het zit met het leeg plassen… of er niet nog wat urine achterblijft als ik uitgeplast ben.

Ik neig tot overmoedigheid… Wil weer kruisplassen en overweeg me in te schrijven voor een competitie verplassen… voor 50-plussers… dat nog wel.

Van de Vloet Bernard, 24-12-2016 02:45 #4
Ik heb last van prostaat vergroting, en ook wat pijn in de rechter lies. Kan ik daar natuurlijke medicatie voor nemen? A.u.b? Reactie infoteur, 02-01-2017
De reguliere behandelmogelijkheden worden in het artikel besproken. Natuurlijke middelen en kruiden tegen vergrote prostaat worden in een apart artikel besproken: https://goo.gl/l6CphG

U hebt ook last van liespijn. Het is verstandig om deze klacht voor te leggen aan de huisarts. Mogelijk is er sprake van een prostaatontsteking.

Verdonck Robert, 21-03-2016 10:54 #3
Kan men door een operatieve ingreep bij een goedaardige prostaatvergroting impotent worden? Graag een antwoord. Sinds 4 jaar neem ik "sabal" van dokter Vogel. Dit product helpt mij gedurende al deze jaren.

Pj Wessel, 21-05-2015 19:47 #2
Ik heb een vergrote prostaat en gebruik duodart waar ik doodziek van ben wat voor medicijn zou u mij aanraden? gr pj. w Reactie infoteur, 25-05-2015
Als een bepaald medicijn heel veel bijwerkingen geeft, kunt u het beste met uw behandeld arts besproken welke andere mogelijkheden er zijn.

C. Verburgh, 10-01-2012 17:36 #1
10 januari 2012. Na veel prostaatontstekingen in het verleden, ben ik in Bronovo Zkh.te Den Haag al 2 x d.m.v. een turpoperatie geopereerd en nog onder behandeling van de uroloog. De PSA is nu 13 en sinds enkele maanden heb ik, wanneer ik hardere ontlasting heb, dat door het harde persen er puur bloed uit de penis komt, i.v.m.slechte nierfunctie en echo van de nieren heeft de uroloog mij nu verwezen naar de nefroloog/internist. Op mijn klacht "bloed uit de penis"wordt niet gereageerd, maar het lijkt mij dat er in de endeldarm vlak voor de sluitspier een blokkade zit (door de prostaatvergroting, die in de endeldarm drukt?) waardoor er in de urinedoorgang in de prostaat iets gaat bloeden? In het jaar 2008 is er in het VU te amsterdam ook een poliep en een verkleving in de darm verwijderd.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vergrote prostaat (BPH)
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!