InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Prostaat: De meest voorkomende problemen op een rij

Prostaat: De meest voorkomende problemen op een rij

De prostaat is een klier, die zich bij mannen onder de blaas bevindt. De prostaat maakt stoffen aan, die nodig zijn voor de productie van sperma. Mannen kunnen in verschillende fasen van hun leven te maken krijgen met prostaatproblemen. Dat zijn dan met name ontstekingen van de prostaat en een vergrote prostaat. Omdat het risico op prostaatkanker op de loer ligt en het gaat om een pijnlijke aandoening is het belangrijk om eens wat nader te kijken naar wat prostaat problemen inhouden.

Prostatitis - onsteking of irritatie van de prostaat

Een ontsteking of irritatie van de prostaat is het meest voorkomende prostaat probleem bij mannen onder de 50 jaar. Bij een prostatitis kun je een branderig gevoel ervaren bij het plassen en het kan ook zijn dat je vaker moet plassen. Koorts is een symptoom, maar ook ernstige vermoeidheid. Verder kan de zaaduitstorting bij een orgasme ernstige pijn met zich mee brengen.

Bacteriële prostatitis

Sommige soorten prostatitis worden veroorzaakt door bacteriën. Als het vermoeden bestaat dat het bacteriële prostatitis betreft, kan jouw arts een monster van je urine laten onderzoeken op de aanwezigheid van bacteriën. De behandeling bestaat in dat geval uit antibiotica. Meestal worden er echter geen bacteriën aangetroffen bij mannen met prostatitis. Als je urinaire problemen heeft wordt er gekeken naar alternatieve oorzaken zoals een niersteen of kanker. Als er geen andere oorzaken worden gevonden, kan de diagnose nonbacteriële prostatitis worden gesteld.

Behandeling bij andere dan bacteriële oorzaken

De behandeling wordt bij niet bacteriele oorzaken met name bepaald door wat er voor jou individueel werkt. Dat kan zijn verandering van dieet of het nemen van warme baden. Ook zijn er heel veel middelen op de markt, die heilzaam kunnen werken. Ook kan de huisarts een alfa-blocker voorschrijven om de spieren in de prostaat te ontspannen. Er bestaat helaas geen oplossing, die voor iedereen met deze aandoening, effectief is en het is dus ook een kwestie van uitproberen.

Een vergrote prostaat - BPH

Als je een man bent van over de 50 zouden problemen met plassen te wijten kunnen zijn een vergrote prostaat, of BPH. Dat betekent Benigne Prostaat Hyperthrophie; een goedaardige vergroting van de prostaat. Als mannen ouder worden blijft hun prostaat groeien. Als de prostaat groeit, drukt hij de plasbuis samen. Aangezien de urine door de plasbuis gaat, kan de druk van een vergrote prostaat van invloed zijn op de controle over de blaas bij een man.

Bij een vergrote prostaat kan er sprake zijn van één of meer van de volgende klachten:
  • Een frequente en dringende behoefte om te urineren. Het kan voorkomen dat je meerdere malen per nacht naar de wc moet gaan.
  • Moeite met beginnen met plassen. Ook al heb je het gevoel dat je je moet haasten om naar de badkamer te gaan, vind je het moeilijk om te beginnen met urineren.
  • Een zwakke stroom urine
  • Een kleine hoeveelheid urine
  • Het gevoel hebben dat je moet gaan, terwijl je net bent geweest
  • Lekken of druppen van urine
  • Kleine hoeveelheden bloed in je urine

Een vergrote prostaat is geen kanker maar de symptomen kunnen wel overeenkomen met kanker in een vroeg stadium. Het is dus altijd raadzaam om naar de dokter te gaan, wanneer je deze klachten ervaart. Vraag zelf om onderzoek om zeker te zijn, dat er enkel sprake is van een vergrote prostaat.

Wanneer je last hebt van een vergrote prostaat kun je natuurlijk afwachten en er op dat moment niet voor kiezen om de klachten te behandelen met medicatie of een ingreep . Het is op zich jouw keuze om liever te leren leven met de klachten. Toch is het zinvol om door een arts vinger aan de pols te laten houden. Er kan zich namelijk wel prostaatkanker ontwikkelen over de tijd; op dat moment wil je er tijdig bij zijn. Wel waakzaam blijven dus.

Behandeling van een vergrote prostaat

Geneesmiddelen
In de afgelopen jaren hebben wetenschappers diverse geneesmiddelen ontwikkeld voor het krimpen of ontspannen van de prostaat, zodat de blaasopening niet meer wordt geblokkeerd. Vaak kunnen klachten hiermee al enorm verminderen zonder dat een echte operatieve of andere ingreep noodzakelijk is.

Non-operatieve ingrepen
Er is een aantal hulpmiddelen ontwikkeld, waarmee artsen delen van de prostaat kunnen verwijderen zonder dat een echte operatie nodig is. Deze procedures kunnen meestal worden gedaan in het ziekenhuis zonder een overnachting. Bij deze procedures wordt er door de plasbuis heen gewerkt; de arts komt bij het juiste stuk van de prostaat via dunne buisjes die door de urinebuis worden ingebracht.

Een operatieve ingreep
Chirurgie om een stukje van de prostaat te verwijderen kan worden uitgevoerd via de urinebuis of met open chirurgie, waarbij een incisie wordt gemaakt boven de basis van de penis. De meest voorkomende ingreep heet transurethrale resectie van de prostaat (TURP). TURP en open chirurgie vereisen zowel volledige verdoving als een verblijf in het ziekenhuis.
Gerelateerde artikelen
Prostaatklachten: oorzaak en behandelenProstaatklachten: oorzaak en behandelenProstaatklachten komen voor in de vorm van prostaatkanker of een vergrote prostaat. Vaak zijn symptomen als pijn bij het…
Prostaatproblemen behandelenProstaatproblemen behandelenHet prostaat maakt deel uit van het mannelijk geslachtsorgaan. Prostaat problemen komen vaak voor bij mannen met de leef…
Prostaatvergroting: klachten, behandelingProstaatvergroting: klachten, behandelingBij veel mannen groeit in de loop van de jaren de prostaat. Sommigen krijgen daardoor problemen met plassen, maar bij an…
Ziekten hond: goedaardig prostaataandoening bij de reuZiekten hond: goedaardig prostaataandoening bij de reuDe prostaat is een klier dat om de plasbuis ligt en het zorgt ervoor dat zaadcellen vervoerd kunnen worden. Deze klier s…
Een verhoogd PSADe afkorting PSA staat voor prostaat specifiek antigeen. Zoals de naam al aangeeft, is het een enzym dat specifiek door…
Bronnen en referenties
  • Make Health
  • Prostate Problem Center
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Prostaat: De meest voorkomende problemen op een rij"

Reacties

Ashwin Nooitmeer, 10-12-2013 21:47 #4
Ben een man van 59 jr en heb ook problemen met een erectie krijgen. het is net een stotterende motor. Het wil wel, maar loopt binnen een paar minuten terug. Heb moeite met plassen, en krijg ook een branderig gevoel… niet tijdens het plassen, maar bij het gevoel om te plassen. Heb 2 urologen versleten, maar geen van beide, kon mij helpen. voor de de rest heb ik geen ziektes. wie kan mij helpen?

Yousefy, 27-05-2013 11:16 #3
Hallo docter
ik ben yousefy, ik ben 49 jaar, eergisteren gevoel beetje pijn het tip van de penis ook heb gevoel elke half uur moet gaan de wc, stroom urine niet zwakke, is normaal, maar na urine heb beetje pijn, niet bloed in de urine, nu heb op de tip van de penis beetje pijn en gevoel beetje pijn achter de been en bekken op de links, ging de huisarts, krijgt amoxicilline clavulaanzuur nu twee dagen gebruiken beetje beterschap, wat moete doen? ik heb elke week 3 keer sex mijn vrouw.
alsjeblieft heb ik probleem belangrijk de prostaat? of kanker prostaat
bedankt
met vriendelijk groeten, ik heb twee kinderen wat moete doen

R. de Rooy, 28-12-2012 09:54 #2
Mijn prostaat is pas geleden uitgeschraapt en heb daarna geen zaadlozing meer gehad, kan dat?

Jan, 04-02-2010 16:16 #1
Sinds kort gebruik ik libidoforte, dit bevalt mij heel erg. Het is natuurlijk, gezond, en de sex met mijn vrouw is geweldig! Bestel nu altijd op prostaatpil.nl dit is goedkoper als de site van libidoforte zelf. Ik wil jullie deze site ook aanraden. tenzij iemand nog een goedkopere site weet?

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 07-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!