InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kanker: Huidkanker

Kanker: Huidkanker

Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker. Vooral mensen met een blanke huid lopen het risico op huidkanker. De belangrijkste risicofactor voor huidkanker is licht, en het kan daarom ook vaak worden voorkomen door het dragen van beschermende kleding.

Veel voorkomende vormen van huidkanker

Basale Cellencarcinoom (BCC)

Deze vorm van huidkanker is te herkennen aan een klein peervormig knobbeltje, dat langzaam groeit, en in het midden een korstje vormt. De kanker ontstaat door een jarenlange, overmatige blootstelling aan zonlicht.

Bij de behandeling van BCC wordt vaak een schroeiijzer gebruikt, om de cellen te doden, maar dit kan ook worden gedaan met behulp van vloeibare stikstof, of bestraling met een lage dosis. BCC is, mits tijdig ontdekt, zeer goed te behandelen, en meer dan 95% van de patiënten hersteld dan ook. Als de BCC eenmaal is verwijderd, dienen regelmatige controles te worden uitgevoerd, omdat de kans op recidief groot is.

Plaveiselcelcarcinoom (PCC)

Na BCC is PCC de meest voorkomende vorm van huidkanker. Deze vorm word ook veroorzaakt door een overmatige blootstelling aan de zon. PCC is te herkennen aan een schilferige rode vlek. PCC kan zich, in tegenstelling tot BCC, verspreiden naar de lymfeklieren, en van daaruit verspreiden naar de andere organen.

Bij de behandeling van PCC wordt de tumor operationeel verwijderd. Na de operatie zijn regelmatige controles nodig. Uit onderzoek blijkt dat bij 1% van de patiënten de kanker uitzaait naar andere lichaamsdelen.

Melanoom

Een melanoom ontstaat uit de pigment producerende cellen (melanocyten). Daarom zijn ze vaak te herkennen als een donkere vlek op de huid. Het gebeurt vaak dat een melanoom ontstaat uit een moedervlek, ze zijn daarom vaak lastig te herkennen als kanker. Belangrijke waarschuwingssignalen zijn een groter wordende moedervlek, veranderingen in de kleur, jeuk, pijn en bloedingen. Aanvankelijk verspreid een melanoom zich over de oppervlakte van de huid, maar na verloop van tijd zal hij ook de huid in gaan groeien. Daarmee wordt de kans op verspreiding via de lymfeklieren naar de rest van het lichaam groter. Een tijdige diagnose is daarom noodzakelijk.

Bij de behandeling van een melanoom bestaat uit het operationeel verwijderen van het gezwel, chemoterapie en/of bestraling. Hoewel een melanoom de kwaadaardigste vorm van huidkanker is, hersteld 80% van de patiënten. Dit is vooral te danken aan vroegtijdige diagnoses.

Andere vormen van huidkanker

Mycosis Fungoides

Deze vorm van kanker wordt vaak ten onrechte beschouwd als een schimmelinfectie. Tegen de tijd dat een gezwel wordt ontdekt, heeft de ziekte vaak al jaren de tijd gehad om zich te ontwikkelen. Mycosis Fungoides is te herkennen aan verdikte, schilferige, jeukende, rode of bruine wonden, die na verloop van tijd overgaan in open wonden. De kanker verspreid zich steeds verder over de huid, naarmate de ziekte vordert, en uiteindelijk is de huid overal rood en schilferig. Daarnaast verspreid het zich ook via de lymfeklieren naar de andere organen.

Mycosis Fungoides is een zeer dodelijke vorm van kanker. Als behandeling kunnen alleen de symptomen worden verlicht, maar complete genezing is niet mogelijk.

Kaposi-Sarcoom

Deze vorm van kanker wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een virus. Het Kaposi-Sarcoom wordt vaak aangetroffen in de laatste stadia bij aids. Het Kaposi-Sarcoom is te herkennen aan platte, roodbruine of paarse vlekken op de tenen of voeten.

De behandeling bestaat uit bestraling en medicijnen.
© 2009 - 2019 Jaspervg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Plaveiselcel-carcinoomPlaveiselcel-carcinoomPlaveiselcelcarcinoom is een vorm van huidkanker die kwaadaardig is. Het lijkt op een soort grote wrat die onder de 1 cm…
Huidkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseHuidkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseHuidkanker is de vorm van kanker die het meest voorkomt. Het is een kwaadaardig gezwel dat uitgaat van huidcellen. Er zi…
Melanoom, een vorm van huidkankerMelanoom, een vorm van huidkankerIedereen heeft ze moedervlekken. De één wat meer dan de ander. Sommige vallen op en irriteren je, de andere heb je geen…

Reageer op het artikel "Kanker: Huidkanker"

Reactie

Sylvia, 21-03-2012 00:18 #1
Ik lees op alle website's dat je niet of zeer zelde dood gaat aan Mycosis Fungoides. En op deze site staat dat het een zeer dodelijke vorm van kanker is. Is jullie informatie wel kloppend?

Infoteur: Jaspervg
Gepubliceerd: 31-07-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!