InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Plaveiselcel-carcinoom

Plaveiselcel-carcinoom

Plaveiselcel-carcinoom Plaveiselcelcarcinoom is een vorm van huidkanker die kwaadaardig is. Het lijkt op een soort grote wrat die onder de 1 cm weinig tot geen pijn doet. Het komt voor op plekken die veel aan de zon zijn blootgesteld.

Inhoud

Plaveiselcelcarcinoom

Ongeveer 1 op de 10.000 mensen in Nederland krijgen jaarlijks last een plaveiselcelcarcinoom. Deze soort kanker is het op na meest voorkomende huidkanker. Het ziet er uit als een rood en ruw plekje dat gaat schilferen. Het kan heel langzaam steeds groter worden maar veroorzaakt geen klachten. Een plaveiselcelcarcinoom kan zich verspreiden naar de onderliggende weefsel, en in sommige gevallen verspreid het zich tot elders in het lichaam. Deze vorm van kanker groeit sneller dan een basaalcelcarcinoom. Een basaalcelcarcinoom is een kwaadaardige tumor van een basaalcel.

Symptomen

  • Een knobbel die hard aanvoelt die steeds groter wordt
  • Het heeft een rode of roodbruine rand
  • Een zweertje met een korstje die niet geneest

Verschijnselen

Komt voor op plaatsen waar het lichaam veel is blootgesteld aan het zonlicht. Ook kan je een plaveiselcelcarcinoom aan je lippen krijgen. Je kan het merken aan een witte plek op je lip, die steeds dikker wordt en op een gegeven moment schilfers gaat vertonen. Het is altijd moeilijk om een plaveiselcelcarcinoom te herkennen, ook voor artsen die er in zijn gespecialiseerd om deze vorm van kanker te behandelen.

Behandeling

Operatie:
Bij de operatie wordt er precies afgesproken welke narcose of verdoving voor jou geschikt is, het hangt ook helemaal af van de gezondheidstoestand, de grote en de plaats van de tumor. Tijdens de operatie wordt de plaveiselcelcarcinoom zo een 0,5 tot 1,0 centimeter weggesneden.

Bestraling:
Je mag alleen bestraalt worden als je niet in aanmerking komt voor een operatie doordat je in een slechte conditie verkeert. Deze bestraling bestaat uit zo een 20 á 30 behandelingen. Bij deze behandeling is er geen microscopische controle of de tumor helemaal is verdwenen.

Bij uitzaaiing:
Als je uitzaaiingen hebt, wordt je behandeld door meerdere mensen die zorg aan je verlenen.

Risicofactoren

Leeftijd Geslacht Erfelijkheid Leefwijze
De meeste mensen zijn ouder dan 60 jaarMeestal zijn het mannenMensen met een lichte huid hebben meer risico om het te krijgenVeel blootstelling van het lichaam aan de zon of de zonnebank, en mensen die werken met teerproducten
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.huidinfo.nl/plaveiselcelcarcinoom.html
  • http://www.huidarts.info/documents/?v=2&id=41
  • http://sz.oppc.nl/folders/folder-837.htmlhttp://www.kiesbeter.nl/MEDISCHEINFORMATIE/plaveiselcelcarcinoom/plaveiselcelcarcinoom/kosmos/

Reageer op het artikel "Plaveiselcel-carcinoom"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 07-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!