InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe kun je huidkanker herkennen?

Hoe kun je huidkanker herkennen?

Hoe kun je huidkanker herkennen? Huidkanker is in Nederland het meest voorkomende soort kanker. Huidkanker kan ernstige gevolgen hebben, de patiënt kan er zelfs aan overlijden. Als huidkanker op tijd wordt herkend en op tijd behandeld wordt is het goed te genezen, daarom is het erg belangrijk om de huid goed in de gaten te houden op veranderingen zodat er in een vroeg stadium iets aan gedaan kan worden. Het herkennen van de symptomen die op huidkanker kunnen wijzen is een belangrijke voorwaarde hiervoor.

Soorten huidkanker

Om huidkanker te herkennen is het nodig om globaal te weten welke soorten huidkanker er zijn en wat de oorzaak hiervan is. Hoewel er verschillende soorten huidkanker zijn komen de volgende drie soorten huidkanker het meest voor:

Basaalcelcarcinoom

Dit type huidkanker komt het vaakst voor. De oorzaak van dit type huidkanker is een veelvuldige blootstelling van de huid aan de zon. Het komt dan ook het meest voor op lichaamsdelen die veel aan de zon blootgesteld worden zoals het gezicht, de nek, oren en de hals. Het is een langzaam groeiende vorm van huidkanker die bijna nooit uitzaait en vaak makkelijk te behandelen is. Behandeling is gewenst omdat het anders onderliggende weefsels en het bot kan beschadigen.

Plaveiselcelcarcinoom

Deze vorm van kanker kan op allerlei plaatsen van het lichaam ontstaan maar er is wel een relatie met blootstelling aan zonlicht. Het komt vaker voor op de huid die langdurig is blootgesteld aan de zon. Hoe meer blootstelling aan de zon, hoe meer kans op het krijgen van een plaveiselcelcarcinoom. Een plaveiselcelcarcinoom is een kwaadaardige tumor welke zich kan uitzaaien naar andere lichaamsdelen indien deze niet behandeld wordt. De tumor kan groot worden en ziet eruit als een wrat.

Melanoom

Een melanoom is huidkanker die ontstaat via pigmentcellen in de huid. Overal in de huid liggen deze pigmentcellen. Moedervlekken zijn een opeenhoping van deze pigmentcellen. Een melanoom groeit snel en is kwaadaardig. Niet alleen moedervlekken kunnen uitgroeien tot een melanoom maar het kan overal op de huid ontstaan. De oorzaken van een melanoom zijn een langdurige blootstelling aan de zon, moedervlekken die spontaan uitgroeien tot een melanoom en het krijgen van een melanoom kan ook erfelijk bepaald zijn.

Het herkennen van huidkanker - de symptomen

Niet alle vormen van huidkanker openbaren zich op dezelfde manier. Het is belangrijk om de huid te controleren op veranderingen die ontstaan. Ook bestaande huidafwijkingen zoals moedervlekken moeten gecontroleerd worden op veranderingen. Wanneer de huid verkleurd, een verandering van grootte plaatsvindt of nieuwe plekken ontstaan is het verstandig om naar de huisarts te gaan voor controle. Verdachte symptomen kunnen knobbeltjes zijn, wratachtige plekken, zweertjes die moeilijk genezen of plekjes op de huid die snel bloeden, jeuken of van kleur of grootte veranderen. Ga bij twijfel over een plekje altijd voor de zekerheid naar de huisarts.

Basaalcelcarcinoom

Meestal begint het ontstaan van een basaalcelcarcinoom met een klein, glazig knobbeltje dat glad is en niet snel groeit. Na een poosje kan er een zweertje ontstaan met een rand die glanst. Dit zweertje kan opengaan en een korstje vormen. Meestal geeft het weinig klachten. Andere tekenen kunnen lijken op een eczeemplekje of littekenweefsel op de huid.

Plaveiselcelcarcinoom

Plaveiselcelcarcinoom kan in een beginstadium te herkennen zijn als een ruw, schilferachtig plekje op de huid en kan roodkleurig zijn. Het lijkt op een eczeemplekje en wordt hier vaak voor aangezien. Het plekje kan uitgroeien tot een soort wrat. In het beginstadium is het vaak een pijnloos plekje maar naar mate de tumor groeit kan deze pijnlijk worden en een zweer vormen.

Melanoom

Een melanoom kan op verschillende plaatsen van de huid ontstaan. Wanneer er een nieuwe moedervlek ontstaat, een beschadigd deel van de huid snel groeit of telkens bloedt is het verstandig om naar de huisarts te gaan.

De ABCD(E)- criteria kan gebruikt worden om een melanoom van een moedervlek te onderscheiden:
  • Asymmetrie: De moedervlek is niet rond maar wordt asymmetrisch van vorm, bijvoorbeeld ovaal.
  • Border: Een normale moedervlek is rond van vorm, wanneer de rand van de moedervlek onregelmatig van vorm is kan het een melanoom zijn. Ook een onscherpe rand kan duiden op een melanoom.
  • Color: Als de kleur van de moedervlek verandert naar bijvoorbeeld paars, rood, donkerder wordt of zwart kan er iets mis zijn.
  • Diameter: Bij moedervlekken groter dan 6 millimeter is het verstandig hier regelmatig naar te laten kijken door een specialist.
  • Elevation: Als de moedervlek dikker wordt, kuiltjes of bultjes vormt kan er ook iets mis zijn.

Een of meer van deze eigenschappen kunnen wijzen op een melanoom maar dit hoeft niet altijd zo de zijn. Het is wel verstandig om bij een verandering van de huid altijd naar een huisarts te gaan.

Controleer de huid regelmatig op veranderingen en ga ermee naar de huisarts. Over het algemeen is huidkanker goed te behandelen wanneer het vroeg ontdekt wordt maar onbehandeld kan het hele nare gevolgen hebben.
© 2009 - 2019 M_vermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De vormen van huidkankerDe vormen van huidkankerHuidkanker neemt toe en nog steeds herkennen we het niet snel genoeg. Geven we toch nog te weinig voorlichting of denkt…
Huidkanker - Soorten en SymptomenLekker bakken in de zon zodra de zomer er weer is? Doe dit nooit zomaar. Je kunt het risico op huidkanker vergroten als…
Rode ronde plekken op de huid: heb ik huidkanker?Rode ronde plekken op de huid: heb ik huidkanker?Rode ronde vlekjes of plekjes op de huid is vaak erg schrikken. Is er iets ernstigs aan de hand en moet ik onmiddellijk…
Kanker: HuidkankerHuidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker. Vooral mensen met een blanke huid lopen het risico op huidkanker. De…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PDPics, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe kun je huidkanker herkennen?"

Reacties

A. van Winkelhoff, 28-03-2019 01:23 #10
Ik ben behandelt voor actinische keratose. De derde keer dat ik de zalf gebruikte O kreeg ik een enorme heftige reactie. Mijn hele gezicht was beschadigd tot bloedens toe. Dat is gelukkig goed gekomen na 6 weken binnenblijven. Nu heb ik nog steeds bij tijd en wijle een felrood gezicht. De huid is dan ook strak en pijnlijk. Ik kan geen zon op mijn gezicht verdragen. Hoe lang gaat dit nog duren? Het is nu al weer een half jaar geleden dat ik de laatste behandeling heb gehad.

Fred Zuidervaart, 24-05-2015 10:16 #9
De afgelopen twee weken ontstond er op mijn borst een rood vlekje. ik dacht ben gestoken. Was niet dik, zoals bij een muggen bultje.
Is nu groter geworden 9 mm, het jeukt ook af en toe. Is niet opgezwollen. Heb er nu regelmatig een koelelement op liggen.
Heb vanaf februari al last van mijn keel. Heb er antibiotica voor Augmentine 875mg/125 mg. Maar blijf last van mij keel houden. Is het mogelijk een vorm van kanker dit plekje. Ook dat in mijn keel.

Jessica, 10-05-2015 13:47 #8
Ik heb vanochtend een bultje ontdekt op de binnenkant van mijn rechterknie. Ik weet dat hij er gister niet zat omdat ik toen nog een soort tape heb omgedaan (ik heb het hypermobiliteitssyndroom, het gevolg daarvan is scheef groeiende knieschijven, de tape moet dat ondersteunen) mijn moeder zei dat het een vetbultje is maar het ziet er niet uit als een vetbultje. Het ziet er eerder uit als een wrat. Maar ik weet dat het geen wrat is. Kunnen vetbultjes zo snel opkomen of moet ik me zorgen maken? Er komt overigens ook heel vaak kanker voor in beide kanten van mijn familie.

Maxine, 03-03-2015 14:22 #7
Ik zit tegenwoordig al maanden in Filipijnen en smeer me niet vaak in. Verbrand ook nooit want heb getinte huid. Alleen krijg ik af en toe wel eens plekjes die ineens uit het niets komen geen kleur ofzo, wel opgezwollen. En jeukt. Moet ik me zorgen maken? Reactie infoteur, 16-03-2015
Beste Maxine,
Als de plekjes weer verdwijnen zou het ook een allergie kunnen zijn. Even langs de dokter is wel belangrijk om het zeker te weten. Beter te voorzichtig dan dat het te laat is.
Met vriendelijke groet

Lisa, 09-03-2014 11:06 #6
Hallo,
Ik ben een paar maanden geleden in me hals gekrabd, dit wondje is nooit echt weggegaan en is nu al een aantal weken een eczeemplekje, volgens de dokter. Ik heb al 3 soorten zalf gebruikt en niks werkt. Het plekje is rood ruw en jeukt best veel. De ene keer lijkt t bijna weg te zijn en de andere keer is t weer groter. Moet ik me zorgen maken?

Mvg

Valerie Huygebaert, 29-10-2013 17:04 #5
Hallo,
mijn naam is valerie ben 31j heb 2 weken geleden na de huisarts geweest om een plekje te laten wegsnijden. hij had er nog gezien op mijn rug en op mijn armen die eruit moesten van die plek die ik heb laten wegsnijden hebben ze het opgestuurd naar het labo en ze zagen veranderingen erin wat houd dat in? heb nu gezien dat ik naast mijn schouder ook 2 plekjes heb met de rand die verkleurt is naar donker bruin. mijn mama heeft al meerdere melanomen laten wegsnijden en mijn oma ook wat moet ik nu het best doen heb een afspraak gemaakt bij een specialist maar moet wachten tot 6januari wat ik best wel lang vind.

met vriendelijke groeten huyghebaert valerie

Johanna Jonker Koning, 25-04-2013 13:01 #4
Hallo ik heb 3 pijnlijke bultjes in mijn nek. Dokter zei ven 99 procent gordelroos. Heb wel veel pijn in mijn nek en arm, maar maak mij beetje zorgen. Heb ook maar gevoel dat het huidkanker is.

Jepse, 08-04-2013 07:49 #3
Hallo,

Ik heb sinds 4 weken ofzo een bultje op mijn hoofd, tussen me haar. Dit begint donker bruin te worden en het jeukt.

Wat is dit? Reactie infoteur, 08-04-2013
Beste Jepse,

Het beste advies dat ik geven kan is om ermee naar de huisarts te gaan. Het zou een onschuldig plekje kunnen zijn maar ook iets kwaadaardigs. Even naar laten kijken is het beste.

Sterkte ermee.

M. H., 21-12-2012 11:53 #2
Ik heb een plekje op mijn borst dat eerst rood was en nu, +/- twee weken later, wordt het bruinig met een korstje en het lijkt wel verdoofd. Wat is dit?

L. H., 10-08-2012 11:15 #1
Hallo,

Ik heb sinds kort een plek op mijn arm, die voelt ruw aan en het jeukt soms ook. Weet iemand wat dit is?

Mvg Reactie infoteur, 20-08-2012
Beste Laura,
Het is verstandig om hiermee naar de huisarts te gaan. Het zou een onschuldig plekje kunnen zijn, bijvoorbeeld eczeem. Maar het zou ook erger kunnen zijn en behandeld moeten worden. Misschien trekt het ook vanzelf weer weg. Hier kan ik helaas niet over oordelen. Ga er even mee naar de huisarts dan weet je het zeker en hoef je niet langer in onzekerheid te zitten.
Succes!

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 19-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!