InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Buikvliesontsteking: Oorzaken, symptomen en behandeling

Buikvliesontsteking: Oorzaken, symptomen en behandeling

Een buikvliesontsteking is vaak het gevolg van een ontsteking van de blinde darm, die niet tijdig wordt behandeld. Het buikvlies bedekt alle organen in de buikholte en een peritonitis komt dan ook voor, wanneer het buikvlies perforeert ten gevolge van een ontsteking van één van die organen. Ontstekingen in de baarmoeder, eileiders, galblaas of maag kunnen verantwoordelijk zijn voor een buikvliesontsteking. Wat zijn de symptomen van een buikvliesontsteking en hoe wordt deze behandeld?

Oorzaken van een buikvliesontsteking

Het peritoneum of buikvlies omvat en beschermt de organen, die in de buikholte gelegen zijn. Een niet behandelde ontsteking in één van die organen kan zich dan ook gemakkelijk ontwikkelen tot een buikvliesontsteking. De oorzaken van een peritonitis, zoals een buikvliesontsteking ook wel wordt genoemd, zijn zeer divers. Een buikvliesontsteking kan voortkomen uit een ontsteking in onder andere de volgende organen:
  • Darmen (waaronder de blindedarm (appendix)
  • Urineleiders
  • Baarmoeder
  • Eileiders (ten gevolge van bijvoorbeeld chlamydia of gonorroe)
  • Galblaas
  • Alvleesklier
  • Maag

Ook kan de buikvliesontsteking een gevolg zijn van een complicatie bij een operatie in de buikholte. Peritonitis komt ook voor als complicatie bij nierdialyse, doordat de drains die hiervoor nodig zijn een bacterie van buitenaf in het lichaam binnenbrengen. Tenslotte kan een buikvliesontsteking ook spontaan ontstaan, waarbij er geen primaire oorzaak te vinden is in één van de organen die het buikvlies omhult.

Symptomen van een peritonitis

De belangrijkste symptomen van een buikvliesontsteking zijn acute stekende pijn, een zogenaamde "harde buik" (door aanspanning van de spieren in de buikholte om de onderliggende organen te beschermen) en gevoeligheid van het oppervlak van de buik. Vaak beginnen de klachten met algemene buikpijn en wordt de pijn meer lokaal naarmate de ontsteking zich verder ontwikkelt. Ook koorts, misselijkheid en overgeven kunnen vervolgens als belangrijkste symptomen optreden.

Wat moet je doen, wanneer je één van deze tekenen herkent?

Bij dit soort acute, ernstige pijn in de buikholte is het zinvol een arts te verwittigen. De gevolgen van een buikvliesontsteking, die niet tijdig wordt behandeld, zijn aanzienlijk. Een niet behandelde peritonitis kan dodelijk zijn. Ook shock en bloedvergiftiging kunnen optreden. Het is dan ook raadzaam om zo snel mogelijk te handelen en niet te lang te wachten, wanneer jijzelf of iemand in je omgeving klachten heeft die overeenkomen met wat hier is beschreven.

Behandeling van een buikvliesontsteking

Vaak is direct een operatie nodig om te kijken wat er in de buikholte aan de hand is en om deze ernstige ontsteking te kunnen terugdringen. Ook wordt er in het geval van een bacteriële besmetting direct gewerkt met antibiotica. Bij een virale infectie wordt een virusremmer gebruikt. Ook wordt er vaak rehydratie toegepast via het aanleggen van een infuus. Wanneer tijdig behandeld zou de patiënt weer volledig moeten herstellen, hoewel hier best wat tijd overheen kan gaan. Absolute rust is een must om snel en goed te kunnen genezen van een buikvliesontsteking.
Gerelateerde artikelen
Blindedarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingBlindedarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingPlotselinge heftige buikpijn kan duiden op een acute ontsteking van de blinde darm. Een appendicitis komt vooral voor bi…
BlindedarmontstekingBlindedarmontstekingBlindedarmontsteking: symptomen, klachten, verschijnselen, oorzaak, operatie. Een blindedarmontsteking die niet behandel…
Acute blindedarmontsteking (appendicitis): symptomenAcute blindedarmontsteking (appendicitis): symptomenAcute blindedarmontsteking is een ontsteking van de blindedarm (Latijns: appendix). Dit is het smalle, vingervormige aan…
Vroege symptomen en signalen van appendicitisVroege symptomen en signalen van appendicitisWat zijn de eerste signalen van een appendicitis of blindedarmontsteking? Het probleem bij een appendicitis is dat het m…
Heb ik een blindedarmontsteking?Heb ik een blindedarmontsteking?Een blindedarmontsteking komt bij ongeveer 6 tot 8 procent van de mensen voor, bij mannen iets vaker dan bij vrouwen. Bi…
Bronnen en referenties
  • Peritonitis-Disease- Treatment, Causes, Medications
  • Merck: Intestinal Obstruction
  • Allrefer Health: Peritonitis Symptoms

Reageer op het artikel "Buikvliesontsteking: Oorzaken, symptomen en behandeling"

Reacties

Mar, 24-02-2013 08:01 #5
Ik was 20 toen ik een buikvliesontsteking kreeg door een cyste op een eierstok die open was gesprongen. Ik ben ook vreselijk ziek geweest. Heel de buikholte zat vol etter mijn eierstokken waren verkleefd en de linker was ook nog verdraaid. Dokters hebben me toen gezegd dat het wel 2, 5 jaar zou kunnen duren eer ik zwanger raakte, als het al op de natuurlijke manier lukte. Ik heb me er dus ook jaren lang ongerust over gemaaktof het wel zou lukken met één rechter eierstok die niet supergezond was. Dames die zich ook ongerust maken; er zijn ook positieve verhalen!
Bij de eerste was ik in 1x zwanger, nu ben ik zwanger van de tweede ondanks anticonceptie! Wanhoop dus niet! Hopelijk verloopt het voor jullie ook zo vlot.

Gwendoline, 10-01-2013 21:41 #4
Ik heb op 5 jarige leeftijd een gesprongen appendix gehad. De huisdokter dacht aan buikgriep en daardoor hebben ze mij niet meteen naar het ziekenhuis gebracht. Ik kwam op de seconde op tijd. Ik heb maanden in het ziekenhuis gelegen. Blaasontstekingen, longproblemen tot de mazelen toe kreeg ik. Dan op 15 jarige leeftijd begon ik last te krijgen van urine verlies. Diagnose stress op de blaas. En jaar later bleek dit een totaal verkeerde diagnose. Beide eileiders verkleefd alsook de darmen. Resultaat ik kan niet meer zwanger raken. Mss met ivf maar kan mss gevaarlijk zijn voor geperforeerde darmen. Dus mensen ik raad jullie allen aan bij de minsten klachten na zo'n operatie niet te wachten en de nodige onderzoeken te laten uitvoeren. Ik was toen te jong om dat zelf te beslissen. Bij deze hoop ik hiermee bepaalde mensen te kunnen waarschuwen voor de gevolgen. Gwendoline.

Hendrikje, 01-11-2012 20:24 #3
Mijn dochter is 9 weken geleden geopereerd aan een doorgebroken blindedarm. Met als gevolg buikvliesontsteking. Ze is na de tijd behandeld met penicilline in het infuus en na vier weken na de operatie nogmaals met penicilline tabletten. Omdat ze nu nog steeds verhoging 37, 9 heeft maakt me dit toch wel wat ongerust en haar ook. Ook heeft ze weinig energie, en stofzuigen, bedden opmaken e/d valt haar heel zwaar. Mijn vraag aan u is: Of het normaal is dat ze nu nog steeds verhoging heeft, en nog steeds zo weinig energie?

Suzan, 11-10-2012 22:20 #2
Hallo
Ik heb in 2 maanden tijd nierbekontsteking gehad. Zh opnamen en na 3 weken ontsteking aan eierstok 's cyste operatief verwijderd. Daarna weer zh blindendarmonsteking, blindendarm operatief verwijderd (na 2/5 week). Ik voel mij niet zo goed, vaak duizelig, opgezette buik en buik pijn ik ben bang dat ik een buikvliesonsteking heb. Niet heftig nog, maar dat het beginstadium is. De laatste operatie is nu bijna 3,5 week geleden. Bloedprikken heeft bij mij geen nut pas als iets acuut is dat ik erge pijn heb dan zie je dat in mijn bloed. Ik kan wel bloedprikken

Arion, 28-03-2012 19:19 #1
Is het waar dat je na een buikvliesontsteking, mogelijk niet zwanger kan worden?
Mijn dochter was 11 jaar oud toen ze geopereerd werd van een gesprongen blinde darm, wat ook heeft geleid naar een buikvliesontsteking.De dokter had toen gezegd dat er de mogelijkheid bestond dat ze misschien niet zwanger zou kunnen worden.Ze is nu 25 en wil dolgraag een kind, maar is bang dat het daardoor niet lukt om zwanger te worden.ze zijn namelijk al 1 jaar bezig om zwanger te worden.Wat kunnen jullie adviseren?
Alvast bedankt voor jullie reactie. Reactie infoteur, 01-04-2012
Beste Arion,

Dat is eventueel mogelijk maar alleen wanneer een infectie destijds zou zijn doorgeslagen naar de eileiders. Ik adviseer je om bij moeite om zwanger te worden intern te laten onderzoeken of er sprake is van een verstopping van één of beide eileiders. Zo weet je in ieder geval zeker of er sprake is van een hieraan gerelateerde oorzaak van het langere tijd uitblijven van een zwangerschap. Bij twijfel dus zeker medisch onderzoek laten verrichten.

Groetjes en veel succes, sterretje999

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 17-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!