InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blindedarmontsteking

Blindedarmontsteking

Blindedarmontsteking Blindedarmontsteking: symptomen, klachten, verschijnselen, oorzaak, operatie. Een blindedarmontsteking die niet behandeld wordt, kan uiteindelijk ergere klachten veroorzaken. De ontstoken appendix kan uiteindelijk gaan perforeren. Het kan ook mogelijk zijn dat de omgeving van de appendix ook ontstoken raakt. Bij een blindedarmontsteking wordt de appendix verwijderd.

Ontsteking

Een blindedarmontsteking wordt ook wel appendicitis genoemd, en betreft een ontsteking van de appendix. Het gaat om een ontsteking van het wormvormig aanhangsel van de blindedarm (appendix). Dit is een lange uitstulping van 8.5 centimeter lang.

Symptomen

Een blindedarmontsteking die niet behandeld wordt, kan uiteindelijk ergere klachten veroorzaken. De symptomen van een blindedarmontsteking zijn vaak:
  • een plotseling optredende zeurende pijn, boven de navel
  • de pijn trekt later naar de rechter onderbuik
  • een matige koorts tot 38.5 graden Celsius
  • misselijkheid en braken, geen zin in eten
  • soms diarree

Wanneer op dit punt de appendix niet wordt verwijderd, dan kan deze twee verschillende complicaties veroorzaken. Wie bovenstaande klachten heeft, doet er goed aan om toch naar een huisarts te gaan. Wanneer de pij heel hevig en zeker ook acuut is, kan men het beste direct naar het ziekenhuis gaan, of naar de EHBO.

Buikvliesontsteking

De ontstoken appendix kan uiteindelijk gaan perforeren, dit is het doorbreken van de wand. Er komt vervolgens etter en darminhoud uit de appendix, in de buikholte terecht. Dit komt met het buikvlies i aanraking en veroorzaakt zo een buikvliesontsteking

Infiltraat

Het kan ook mogelijk zijn dat de omgeving van de appendix ook ontstoken raakt. Ze verkleven hierdoor met de appendix en dekken deze af. De patiënt heeft nauwelijks klachten. Wanneer de appendix alsnog doorbreekt, blijven pus en darminhoud binnen het infiltraat en kan zo geen buikvliesontsteking meer veroorzaken. Opereren is bij een infiltraat meestal pas na een aantal weken tot maanden mogelijk.

Behandeling

Bij een blindedarmontsteking wordt de appendix verwijderd. Wanneer er sprake is van perforatie, dan wordt de appendix ook verwijderd, maar wordt tevens de buikholte schoongemaakt. De patiënt krijgt antibiotica en intraveneus voedsel zodat de darmen rust krijgen. Wanneer er sprake is van een infiltraat, dan moet de patiënt bedrust houden totdat de ontsteking verdwenen is. Daarna wordt de appendix alsnog verwijderd. Opereren kan overigens op twee manieren: via een kijkoperatie of via een sneetje in de buik.

Heb ik een blindedarmontsteking?

Een blindedarmontsteking is meestal acuut: dit wil zeggen dat je er niet dagen mee rond loopt maar plotseling ontstaat. Verder merk je dat wanneer je op de rechterkant van je buik drukt, dit pijn doet,. Maar belangrijker nog is dat wanneer je weer loslaat, dit ook pijn doet, Dit heet loslaatpijn. Vaak moet je ook een of meerdere keren overgeven. Maar soms zijn de klachten ook minimaal waardoor het zelfs voor een arts moeilijk te beoordelen is of het gaat om een blindedarmontsteking In het bloed zijn wel vaak tekenen van een ontsteking terug te vinden. Met het maken van een echo kan uiteindelijk worden bepaald of het om een blindedarmontsteking gaat, of om een andere aandoening.

Herstel

Na een operatie aan de blindedarm duurt het een tot zeven dagen voordat normaal voedsel weer mogelijk is. Het uiteindelijke herstel kan wel enkele weken duren. Het hangt ook erg af van de conditie van de patiënt en de ernst van de ontsteking: bij een perforatie is het herstel ook langer. Het herstel bij een kijkoperatie is over het algemeen veel korter dan bij een sneetje in de buik.
Gerelateerde artikelen
Blindedarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingBlindedarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingPlotselinge heftige buikpijn kan duiden op een acute ontsteking van de blinde darm. Een appendicitis komt vooral voor bi…
Acute blindedarmontsteking (appendicitis): symptomenAcute blindedarmontsteking (appendicitis): symptomenAcute blindedarmontsteking is een ontsteking van de blindedarm (Latijns: appendix). Dit is het smalle, vingervormige aan…
Vroege symptomen en signalen van appendicitisVroege symptomen en signalen van appendicitisWat zijn de eerste signalen van een appendicitis of blindedarmontsteking? Het probleem bij een appendicitis is dat het m…
Heb ik een blindedarmontsteking?Heb ik een blindedarmontsteking?Een blindedarmontsteking komt bij ongeveer 6 tot 8 procent van de mensen voor, bij mannen iets vaker dan bij vrouwen. Bi…
Blindedarmontsteking: symptomen en behandelingBlindedarmontsteking: symptomen en behandelingBlindedarmontsteking is een ontsteking van een doodlopend stukje darm dat zich bij de overgang van de dunne naar de dikk…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Blindedarmontstekingen

Reageer op het artikel "Blindedarmontsteking"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 01-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!