InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zwelling van de huid

Zwelling van de huid

Zwelling van de huid Een zwelling kan ontstaan door verschillende oorzaken. Een buil ontstaat na een slag of stoot. Een atheroomcycste wordt ook wel een papgezwel of een vetgezwel genoemd. Er zijn nog meer soorten gezwellen. Bij een zwelling is te zien dat het weefsel dikker wordt. Meestal is de huid verheven en voelt soms warm aan.

Zwelling

Een zwelling is het plaatselijk dikker worden van weefsel. Een zwelling kan ontstaan door verschillende oorzaken. Wat men ziet bij een zwelling, is dat het aangedane weefsel dikker wordt. Dat dikker worden kan doordat er zich pus, etter, bloed of vocht achter het weefsel ophoopt. Maar ook weefsel dat ongecontroleerd groeit, kan een zwelling veroorzaken. Een zwelling hoeft niet altijd behandeld te worden, dit hangt af van het type zwelling. Soms is een zwelling totaal onschuldig, maar soms ook levensbedreigend.

Buil

Een buil ontstaat na een slag of stoot. De bloedvaten raken hierdoor beschadigd en er loopt vocht naar buiten. Dit vocht hoopt Zich op onder het weefsel. Na een aantal dagen wordt het vocht weer opgenomen in de bloedbaan. De zwelling verdwijnt hiermee ook. Eventueel kan er direct na de slag of stoot ijs op de plek worden gelegd. De zwelling zal hiermee minder ernstig worden.

Atheroomcyste

Een atheroomcycste wordt ook wel een papgezwel of een vetgezwel genoemd. Deze ontstaat doordat de afvoergang van een talgklier wordt afgesloten. De talgklier zwelt hierdoor op en het gezwel vult zich met een vettige brij. De knobbel kan verschillen in afmeting: van 1 centimeter tot de grootte van een vuist. Meestal komt een atheroomcycste achter de oorlel of op de behaarde hoofdhuid voor. Op de handpalmen en voetzolen kunnen geen atheroomcyctes ontstaan, omdat deze geen talgklieren bevatten. Onder een lokale verdoving kan de verstopte talgklier verwijderd worden. Soms ontstaat er een abces door een secundaire infectie.

Oedeem

Bij oedeem is er sprake van een vochtophoping. Of er sprake is van oedeem, herkent men doordat er een puntje in de huid achter blijft nadat men er op gedrukt heeft. Oedeem is een zwelling van de weefsels doordat er meer vocht rond de cellen zit. Oedeem wordt soms behandeld met een zoutloos dieet of met plaspillen, om het extra vocht kwijt te raken.

Ontsteking

Door een ontsteking kan er een zwelling plaats vinden. Witte bloedcellen en dode bacteriën worden naar buiten gewerkt en hopen zich op onder het weefsel. Er ontstaat zo pus. Uiteindelijk breekt de zwelling door en komt de pus naar buiten. Ook kan de zwelling door een arts doorbroken worden, maar alleen nadat deze rijp is.

Breuk

Door een breuk na een val of stoot, kan het weefsel gaan opzwellen. Het gebied rond de breuk wordt gevoelig en zwelt op. Geef het bot direct rust door niet meer te bewegen. Een botbreuk moet meestal behandeld worden. Met gips krijgt het bot rust, zodat deze weer kan herstellen. Soms is een operatie nodig en wordt de botbreuk herstelt met metalen penen of plaatjes.

Gezwel

Het ongecontroleerd doorgroeien van weefsel wordt een tumor genoemd. Dit kan goedaardig of kwaadaardig (kanker) zijn. Vaak ziet men aan de buitenkant van het lichaam niet veel wanneer er sprake is van een tumor, maar soms is er sprake van een gezwel die duidelijk zichtbaar is. Zwellingen die ontstaan zonder verklaarbare reden, moeten daarom altijd nagekeken worden door een arts. Vaak geven deze zwellingen geen pijn. Soms treedt er tevens een verkleuring van de huid op.

Bij twijfel over een gezwel, raadpleeg altijd een (huis)arts.
Gerelateerde artikelen
Zwelling of vocht onder de huidZwelling of vocht onder de huidZwelling van de huid en vocht onder de huid komt vaak voor na een ongeval, bijvoorbeeld een val, een slag of een stoot t…
Talgkliercyste: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseTalgkliercyste: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseEen talgkliercyste ligt onder de huid en voelt aan als een harde knikker. Het is een glad knobbeltje dat ontstaat als ee…
Klein knobbeltje in hals of nek links of rechts, zonder pijnKlein knobbeltje in hals of nek links of rechts, zonder pijnHeb je een bultje of klein knobbeltje achter je oor, in je hals of je nek, links of rechts? Mogelijk heb je last hebt va…
Bult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselBult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselIk heb een bult achter mijn oor, in mijn hals of ik heb een (al dan niet pijnlijk) knobbeltje in mijn nek, lies of oksel…
Verstopte talgklier: symptomen & behandeling talgkliercysteVerstopte talgklier: symptomen & behandeling talgkliercysteEen verstopte talgklier, kun je die uitknijpen of kun je een verstopte talgklier het beste laten verwijderen? Een talkli…
Bronnen en referenties
  • http://www.orthopedie.nl/content/fractuur/botfracturen_algemeen1.asp

Reageer op het artikel "Zwelling van de huid"

Reacties

Anita van Buyten, 03-03-2019 12:38 #12
Beste,

Ik ben twee weken geleden gevallen en een dikke buil aan het jukbeen, geen breuk, nu blijft er terplaatse van het jukbeen nog altijs een buil over die vrij hard blijft, klopt het dat warme kompressen helpen?En masseren?Heb geen pijn.
Alvast bedankt!

Van Gend, 30-04-2018 15:31 #11
Vochtophoping van jukbeen naar ooghoek. Zeer pijnlijk, oog traant. Wat kan ik doen om dit te verhelpen?
vgr. JOHAN

Ingrid Brugman, 05-12-2016 18:09 #10
Hallo ik loop al aantal maanden met een overbelaste peesontsteking bij mijn linkerknie en ik ben ook pas onder de MRI scan geweest omdat ik ook zwelling onder mijn knie heb wat niet weg gaat. Op de MRI zagen ze alleen dat er een cyste gezeten heeft en die was weg en ik heb verder ook rust gehouden en medicijnen gehad ervoor maar de zwelling zit er nog steeds. Kunnen jullie mij raad geven, kan zoiets lang duren?

Peter, 29-11-2016 01:51 #9
Ik ben 5 dagen geleden gevallen op mijn heup en nu kreeg ik opeens daar een kei dikke bult op en wel wat pijn.

Maja, 09-06-2016 16:15 #8
Hallo, ik ben ten einde raad. Misschien dat u mij kunt helpen? Ik heb nu een aantal jaar een soort vochtophoping die vanaf m'n ooghoek naar m'n jukbeen loopt. De dokter kan me er niet mee helpen en zegt dat het een cosmetisch probleem is. Ik voel me erg onaantrekkelijk en verberg mijn gezicht het liefst. Mijn grootste wens is dat het verdwijnt. Wat kan ik aan dit probleem doen?

Hoofdpijn Meisje, 27-09-2015 21:46 #7
Ik heb sinds een 2 maanden een bult op de achterkant van mijn schedel zitten net boven de overgang naar mijn nek. Heb me eigen niet gestoten of iets dergelijks maar wel de laatste tijd veel hoofdpijn. Iemand bekend met dit soort klachten?

Anoniem, 17-06-2014 20:43 #6
Ik heb sinds 3 dagen een zwelling tussen me billen en vagina in het zit niet bij me anus. Ik probeer alles in warm zout water met alcohol schoonmaken maar het doet nog steeds pijn met zitten en lopen. Weet iemand misschien wat ik eraan kan doen?

, 05-01-2014 03:45 #5
Ik ben 8 maanden geleden van de trap gevallen, na val had ik veel pijn maar ben gelijk gaan slapen (dus heb het niet gekoeld). Maar later kwam ik erachter dat er een best wel grote zwelling op mijn linkerbil zat, heb de dokter gebeld, de dokter heeft er veel naar gekeken mri scannen gemaakt, maar volgens mij een ophoping van weefsel ofz, kan iemand me helpen wil der zo snel mogelijk van af begint nu heel irritant te worden :( het is geen vocht geen bloed ook geen gebroken bot?

Amanda, 05-12-2013 11:09 #4
Mijn zoon van 7 heeft exceem op zijn kuiten nu lijkt het alsof hij een korstje heeft opengekrabt en er een mega puist is gekomen.
Nu 2 dagen later zitten er al 3 van die puisten ontstekingen. Heb het met gekookt lauw water en een washand gedrenkt en het open laten barsten omdat hij het uitgilde van de pijn en niet meer kon lopen door de druk. Maar de huisarts kan ik niet heen want hij vind het geen spoed en kan pas maandag terecht. Wat kan ik doen?

Fatiha, 21-11-2012 02:17 #3
Hallo,
ik ben ongeveer 3 jaar geleden uit een raam gevallen waarbij ik een grote bult op me rechterbil heb overgehouden en tot de dag vandaag nog heb. Heb er foto's van laten maken en volgens de art zit er vet in. Wat kan ik doen?

Theo Metorst, 23-04-2012 20:07 #2
Geachte L.S.
Ik heb 3 weken geleden een kunststof plaat op mijn been gehad net boven mijn knie, de eerste behandeling een drukverband, de pijn verdween in de omgeving van knie en boven werd helemaal blauw en geel dat is nu bijna verdwenen, alleen er blijft net boven mijn knie wel een zwelling zitten volgens mij vocht, nu de vraag wat kan ik er het beste aan doen om dat te laten verdwijnen? Reactie infoteur, 25-04-2012
Vocht onder de huid kan behandeld worden door middel van vochtafdrijvende medicijnen. Laat de plek eerst eens goed nakijken door een arts.

Inesa, 23-04-2012 15:40 #1
Ik ben ongeveer een 5 maanden hard gevallen van de trap op mijn billen. Sindsdien heb ik een bult op mijn rechterbil. Ik had voorheen een flinke blauwe plek maar deze is al maanden genezen. De bult zelf blijft echter nog wel aanhouden. Langzamerhand vind ik het heel erg vervelend worden en ik weet niet hoe ik er vanaf moet komen. Het is een vrij grote bult die niet meer blauw is. Hij voelt nog hard aan. Hoe kom ik hier vanaf? Reactie infoteur, 25-04-2012
Er kan vocht onder de huid zitten, maar soms is er ook sprake van een afgebroken stukje bot dat zich onder de huid bevindt. Het beste is om dit even na te laten kijken.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 18-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!