InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zwelling of vocht onder de huid

Zwelling of vocht onder de huid

Zwelling of vocht onder de huid Zwelling van de huid en vocht onder de huid komt vaak voor na een ongeval, bijvoorbeeld een val, een slag of een stoot tegen de huid. Ook kan er sprake zijn van een ontsteking of een onderliggende aandoening of ziekte. Het is belangrijk om te weten waar de zwelling vandaan komt, een zwelling is namelijk nooit een aandoening op zich maar een gevolg van iets anders.

Een buil of bult aan het hoofd

Wanneer je je hoofd stoot, ontstaat er soms een buil of bult op het hoofd. Vooral bij kinderen zien we vaak builen door een ongeval. Een buil of bult kan al vrij snel na het ongeval optreden en snel groeien. Er zijn waarschijnlijk bloedvaatjes gescheurd waardoor er een lekkage van bloed ontstaat, dat zich onder de huid ophoopt. De buil zal dan ook snel blauw van kleur worden. Na enkele dagen zal de buil doorgaans kleiner worden doordat het lichaam het bloed zelf opruimt. In de meeste gevallen hoeft er geen actie ondernomen worden. Een koud washandje op de bult die ontstaat kan de zwelling wel beperken en de pijn wat verdoven. Een buil op het hoofd kan ook ontstaan door oedeem.

Zwelling door vochtophoping (oedeem)

Ons lichaam bevat veel vocht. Ongeveer 2/3e deel van het lichaam bestaat uit vocht. Dit wordt onder andere via de lymfevaten verspreid. Oedeem is een vochtophoping van weefselvocht. In het lymfesysteem ontstaat een verstoring waardoor weefselvocht niet goed wordt gedraineerd. Ook kan er oedeem optreden door schade aan weefsels. Andere oorzaken zijn medicijngebruik, problemen met de nieren, problemen met het hart, infecties, een kneuzing, problemen met de lever of een allergische reactie. Het gevolg is een zichtbare zwelling aan de huid waaronder het vocht zich bevindt. Oedeem komt vooral veel aan de benen voor, met name de onderbenen. Dit wordt gezien bij spataderen of bij trombose, waarbij de druk in de benen verhoogd is. Vaak verdwijnt oedeem vanzelf weer wanneer de oorzaak wordt aangepakt. Bij ouderen worden vaker plaspillen voorgeschreven die het overtollige vocht afvoeren. Ook steunkousen kunnen uitkomst bieden bij oedeem aan de benen.

Ontsteking en gezwel aan de huid

Door een ontsteking kan er een gezwel of bobbel aan de huid ontstaan. Een steenpuist is een bekende ontsteking waarbij een zwelling ontstaat, gevuld met oedeem en pus. Een ontsteking is altijd te herkennen door een zwelling, roodheid, warmte en pijn. Een ontsteking ontstaat als reactie op beschadigd weefsel of op micro-organismen van buitenaf. Ook worden ontstekingen vaak gezien bij auto-immuunziekten, zoals bij reuma. De ontstekingen kunnen dan op verschillende plaatsen aan het lichaam voorkomen. Vaak zijn bij reuma de ontstekingen niet direct zichtbaar, maar zwelling kan wel een ontsteking in een gewricht verklaren. Een ontsteking kan uit zichzelf verdwijnen wanneer het immuunsysteem voldoende actief is. Bij aanhoudende klachten kan de arts een antibioticum voorschrijven of de oorzaak proberen op te lossen. Soms ontstaan ontstekingen en daarmee gepaard gaande zwellingen aan de huid als allergische reactie. Er zal dan bekeken moeten worden voor welke stof men allergisch is.

Botbreuk

Een botbreuk oftewel fractuur is een scheur of verbrijzeling van het bot. Dit kan ontstaan door een ongeval of door een ziekte. Door de botbreuk ontstaat er bijna altijd een zwelling, die wordt veroorzaakt door een bloeduitstorting. Een botbreuk kan ook flink pijn doen. Er is sprake van functieverlies. In sommige gevallen steekt het bot door de huid heen naar buiten. Het lichaam kan een botbreuk zelf genezen. Vaak worden de botten wel op de juiste wijze tegen elkaar aangelegd en gefixeerd, zodat de breuk goed kan genezen zonder scheefgroei. Het fixeren wordt middels gips gedaan. In bepaalde gevallen, zoals bijvoorbeeld de bovenarm, is het niet mogelijk om in te gipsen. Er wordt dan gebruik gemaakt van een brace. Zwellingen die gepaard gaan met een botbreuk, verdwijnen vaak al binnen enkele dagen.

Bloeduitstorting

Een bloeduitstorting ontstaat door beschadiging van bloedvaatjes door geweld van buitenaf. Bloed dat weglekt verzameld zich onder de huid en wordt zichtbaar als een blauwe plek die later groen en nog later naar geel kleurt. Soms kan hierbij een zwelling ontstaan. Een bloeduitstorting geneest vanzelf. Er is geen reden tot behandeling, tenzij er andere klachten mee gepaard gaan of de blauwe plek na weken nog steeds niet verdwenen is. Laat een arts er dan naar kijken. Overigens geneest een grote bloeduitstorting veel langzamer dan een kleine. Het lichaam heeft tijd nodig om het weggelekte bloed op te ruimen.
Gerelateerde artikelen
Zwelling van de huidZwelling van de huidEen zwelling kan ontstaan door verschillende oorzaken. Een buil ontstaat na een slag of stoot. Een atheroomcycste wordt…
Gerstekorrel, een klein wit korreltje op het ooglidGerstekorrel, een klein wit korreltje op het ooglidEen gerstekorrel is een klein wit korreltje net onder de huid wat is ontstaan als gevolg van een verstopping van een zwe…
Beten en steken van insectenBeten en steken van insectenWanneer het beter weer in aantocht is betekent ook dat de insecten weer in aantocht zijn. Sommigen van deze insecten kun…
Urticaria (netelroos/galbulten) jeukende en pijnlijke bultenEen ander woord voor urticaria is netelroos en galbulten. Het is een aandoening van de huid waarbij zwellingen meestal i…
Homeopathische geneesmiddelen bij blaasjesHomeopathische geneesmiddelen bij blaasjesBlaasjes zijn kleine, met vocht gevulde, bultjes. Er kunnen verschillende vormen van blaasjes op de huid voorkomen, elk…

Reageer op het artikel "Zwelling of vocht onder de huid"

Reacties

Gaatjeniksaan, 23-01-2019 12:19 #8
Hoi, ik heb gister nacht ruzie gehad en vervolgens een harde box dreun tegen me gezicht aan gekregen! Ik werd er duizelig van en viel. Daarna ben ik gelijk weg gegaan van die omgeving! Maar mijn wang is wel opgezwollen en heb hoofdpijn en zie dubbel. Wat kan ik hier aan doen?

Alvast bedankt

Irene J. A. van de Rakt, 30-01-2018 17:43 #7
Ik heb dikke benen gekregen na een ongeluk. toen had ik dubbelsleutelbeen breuk en schuurtjes in de bekken. kan dat van dat ongeluk of is dat iets anders?

Dorien, 24-06-2017 23:55 #6
Ik ben gevallen met de racefiets. Ik heb nu een flinke buil vocht/bloed in mijn bovenbeen.
De vraag is moet ik hier iets aan doen, het is inmiddels 2 weken geleden. Het was een erge val. Scan van hoofd, foto's van schouder elleboog en heup gemaakt. Er is niets gebroken.
Graag uw reactie,
Groet,
Dorien

Jannie, 15-06-2017 06:58 #5
Goede morgen,
Ik heb een vraag. Ik ben gevallen en heb zwellingen onder mijn ogen. Moet ik er na laten kijken? Gr dank u

Godu Lydie, 18-05-2017 10:56 #4
Hallo,
Ik ben vorige week maandagnacht gevallen met een blauw oog en een flinke buil die blauw ziet tot gevolg (ik neem Asaflow) en het betert maar niet. Leg er 2x per dag ijs op en zalf. Binnen 2 weken heb ik mijn trouwfeest en wil er op mijn best uitzien, maar het betert maar niet blijft, gezwollen en blauw juist op mijn voorhoofd en oog, wat kan ik doen om genezingsproces te versnellen?

Ineke, 23-10-2016 14:04 #3
Hallo
Ik heb op 15 september een fietsongeval gehad en ben lelijk ten val gekomen. Nu loop ik al 2 weken met veel pijnscheuten rond. Nu zie ik vocht onder mijn huid opzij van mijn kuitbeen moet ik me zorgen maken? De huisarts zegt dat ik een hernia heb zou zo maar kunnen. Wie weet raad?

Mvg, Ineke.

Fya, 15-06-2016 22:50 #2
Hallo
Ik ben vorige week van trap gevallen en had een klaplopers en 3 gebroken ribben. Nu heb ik flinke bloed uitstorting en vocht onder mijn huid. Mijn vraag is hoe krijg ik dat vocht weg? Het zit vanaf mijn onder arm tot aan mijn bovenbeen. Hopelijk weet u een oplossing.

Vriendelijke groet
Fya

Henk, 13-02-2015 21:39 #1
Ik heb erge zwelling na oefening t.g.v. knie-prothese.Wat kan ik hier tegen doen?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 12-03-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!