InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gerstekorrel, een klein wit korreltje op het ooglid

Gerstekorrel, een klein wit korreltje op het ooglid

Gerstekorrel, een klein wit korreltje op het ooglid Een gerstekorrel is een klein wit korreltje net onder de huid wat is ontstaan als gevolg van een verstopping van een zweet- of talgkliertje. Het witte is hard geworden talg en er is geen opening waardoor het naar buiten kan komen. Het komt veel in het gezicht voor en wanneer het op je oogleden voorkomt, kan het een vervelend gevoel geven. Het is een onschuldige aandoening, maar omdat het er niet mooi uitziet en kan irriteren, willen veel mensen een gerstekorrel laten verwijderen.

Wat het is

Een gerstekorrel (medische benaming milium) is een onschuldige huidaandoening. Het is te zien als een wit korreltje onder de huid. Meestal blijven ze vrij klein. Het is een verstopping van de zweet- of talgklieren waarbij er in een klein holletje net onder de huid een ophoping van talg ontstaat. De verstopping van talgkliertjes kan ontstaan door verhoorning van de huid en te weinig vocht. Het verschilt met acne omdat er in geval van puistjes wel een opening naar buiten toe is.

Hoe je eraan komt

Gerstekorrels komen vooral voor in het gezicht en met name rondom de ogen. Wanneer het op je ooglid ontstaat, kan het irritaties geven aan het oog. Het kan het gevoel geven alsof er iets in je oog zit. Het is lastig om gerstekorrels te voorkomen. De kans om het ontstaan hiervan te verminderen kan door een goede huidverzorging waarbij je de huid goed reinigt en verzorgt met een vochtinbrengende crème, vooral voor de huid rondom de ogen. Wanneer je te weinig vocht drinkt, kan het een uitwerking hebben op de huid waarbij deze droog wordt. Ook kan een verminderde weerstand de kans op het krijgen van een gerstekorrel vergroten.

Behandeling

Wanneer ze niet zelf verdwijnen, kun je de gerstekorrel het beste laten verwijderen door een schoonheidsspecialist. Zij beschikken over speciale steriele holle naaldjes met een zeer scherpe punt. Er wordt door de huid geprikt waarna de talg verwijderd kan worden. Het is niet verstandig om zelf de gerstekorrels te verwijderen, omdat er een kans bestaat dat er littekens ontstaan. Het is niet verstandig om zelf met een onsteriele naald door de huid te prikken, omdat dit kan leiden tot een ontsteking. Door warmte, bijvoorbeeld met een warmtekussen of IR-lamp, kun je het ontwikkelen van een gerstekorrel bevorderen, zodat hij sneller rijp is en verwijderd kan worden.

Wanneer naar de dokter?

Als de gerstekorrel ontstoken raakt, waarbij het ooglid dik een rood wordt, is het raadzaam om naar de huisarts te gaan. Het kan zijn dat je een verhoging of koorts hebt en dat het ooglid pijnlijk is. Soms wordt er een desinfecterende of antibiotische zalf voorgeschreven. Als dit niet helpt, moet het worden doorgeprikt. Een gerstekorrel kan ook ontstaan aan de binnenkant van het ooglid. Het oog kan sterk gaan tranen en irriteren. In een vergevorderd stadium kan er een gele etterkop ontstaan. Deze kan doorbreken, waarna de zwelling en de pijn minder wordt.

Hagelkorrel

Wanneer er een ophoping ontstaat onder de huid doordat de afscheiding van klieren niet meer weg kan komen, wordt het een hagelkorrel genoemd. Het is een chronische ontsteking van een talgklier. Deze kan doorbreken onder het ooglid, en kleine bobbeltjes achterlaten. Een hagelkorrel op het ooglid geeft vaak dezelfde klachten als een gerstekorrel. Wanneer de druk door de zwelling te veel pijn geeft, kan de huisarts er een klein sneetje in maken om de etter eruit te laten lopen. De kans op een spontane genezing is bij een hagelkorrel kleiner dan bij een gerstekorrel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oogaandoening: Zwelling van het ooglid (Chalazion)Oogaandoening: Zwelling van het ooglid (Chalazion)Een chalazion komt vaak voor. Veel mensen hebben wel eens een keer gehad. Lees hieronder wat je er aan zou kunnen doen.
Gerstekorrels in gezicht: witte puntjes rond ogen of neusGerstekorrels in gezicht: witte puntjes rond ogen of neusGerstekorrels komen relatief vaak voor. Een gerstekorrel (ook 'milium' genoemd) is een 1 tot 2 mm grote holte (cyste), w…
Ooglidcorrectie: Hoe werkt het en wat is het resultaat?Steeds meer mensen, zowel mannen als vrouwen, laten een ooglidcorrectie uitvoeren. Hoe werkt deze behandeling? Wat is he…
Trillend ooglidTrillend ooglidWanneer je weleens last hebt van een trillend ooglid, dan weet je dat dit behoorlijk irritant aan kan voelen. In de mees…
Strontje op je oog verwijderen, hoe doe je dat?Strontje op je oog verwijderen, hoe doe je dat?Een strontje of pukkel (sommige mensen noemen het een stontje) op je oog… Er wordt vrijwel altijd mee bedoeld dat een ta…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • http://www.menselijk-lichaam.com/algemeen/gerstekorrel

Reageer op het artikel "Gerstekorrel, een klein wit korreltje op het ooglid"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 07-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!