InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gerstekorrels in gezicht: witte puntjes rond ogen of neus

Gerstekorrels in gezicht: witte puntjes rond ogen of neus

Gerstekorrels in gezicht: witte puntjes rond ogen of neus Gerstekorrels komen relatief vaak voor. Een gerstekorrel (ook 'milium' genoemd) is een 1 tot 2 mm grote holte (cyste), welke is gevuld met hoornmateriaal. Het ziet eruit als een wit korreltje op de huid (zie foto). Meestal komen ze in het gezicht voor, vooral rond de ogen. Een gerstekorrel is volstrekt goedaardig en behoeft vanuit medisch oogpunt bezien geen behandeling. Vaak verdwijnen ze na verloop van tijd spontaan. Vanuit cosmetisch oogpunt kan gekozen worden voor behandeling.

Gerstekorrel verwijderen

Gerstekorrels op een ooglid, zichtbaar als kleine witte puntjes op ooglid / Bron: Silver442n, Wikimedia Commons (Publiek domein)Gerstekorrels op een ooglid, zichtbaar als kleine witte puntjes op ooglid / Bron: Silver442n, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Gerstekorrels

Een persoon met milia of gerstekorrels heeft een huiduitslag, waarbij er kleine witte bultjes ter grootte van een speldenknop verschijnen. Gerstekorrels zien eruit als kleine witte korreltjes in of onder de huid. Gerstekorrels komen vaak voor in het gezicht, vooral in de omgeving van de ogen (in en om het ooglid) op het voorhoofd, de neus, de wangen en bovenlip. Ze kunnen op alle leeftijden voorkomen. De bultjes zijn onschuldig van aard. Milia kan als cosmetisch storend worden ervaren.

Oorzaak gerstekorrels

Het is niet precies duidelijk waardoor gerstekorrels ontstaan. Vermoedelijk ontstaan gerstekorrels door een combinatie van een te sterke verhoorning van de huid en te weinig vocht, als gevolg waarvan er een verstopping van talgklieruitvoergangetjes in de opperhuid optreedt. Hierbij vindt geen ontstekingsreactie plaats, zoals bij acne wel het geval is.

Beschadigde huid

Gerstekorrels kunnen ook ontstaan op plaatsen waar de huid is beschadigd door schaafwonden, blaren en verbranding.

Symptomen gerstekorrels

Een gerstekorrel ziet eruit als een klein wit korreltje in of op de huid. Het is een volkomen onschuldige aandoening. Voorkeurslocaties zijn in en om het ooglid, het voorhoofd, de neus, de wangen en de bovenlip. Bij volwassenen kan de uitslag ook aangetroffen worden op het bovenste gedeelte van de borst of de rug. Bij pasgeboren baby's komen ze frequent voor, maar verdwijnen ze vaak ook weer snel. Ongeveer 40 procent van alle pasgeborenen ontwikkelt milia.

Soortgelijke huidaandoeningen

Een wit korreltje op de rand van het ooglid is geen gerstekorrel, maar een hordeolum, in de volksmond een 'strontje' genoemd. Dit is een acute ontsteking van één van de kliertjes in het ooglid, die meestal wordt veroorzaakt door een stafylokok. Gerstekorrels moeten ook niet verward worden met syringomen: goedaardige zweetkliertumoren welke te herkennen zijn als huidkleurige bultjes rond de ogen.

Diagnose gerstekorrels

Op grond van het klinische beeld wordt de diagnose gesteld. Aanvullend onderzoek is vaak niet nodig.

Tretinoïne crème (vitamine A zuur) / Bron: Martin SulmanTretinoïne crème (vitamine A zuur) / Bron: Martin Sulman

Behandeling gerstekorrels

Gerstekorrels verdwijnen na enige tijd soms spontaan. Wanneer dit niet gebeurt, is het niet aan te raden deze zelf weg te halen aangezien er littekentjes achter kunnen blijven. Door een gerstekorrel uit te knijpen, kan de huid beschadigd raken of gaan ontsteken. De gerstekorrel kan het beste verwijderd worden door de huisarts, de huidarts of de schoonheidsspecialist. Hierbij wordt een kleine incisie met een mesje gemaakt, waarna de inhoud eruit geduwd wordt. Een andere techniek die aangewend kan worden, is het aanprikken van een gerstekorrel met een elektrisch verhitte naald (electrocoagulatie). Bij heel veel milia op één plek kan de arts overwegen om een vitamine-A crème (tretinoïne crème) voor te schrijven. Ook kan het hele gebied worden behandeld met laser of een andere methode waarbij de bovenste huidlaag eraf wordt haalt. Gerstekorrels hebben de neiging om na behandeling weer terug te komen.

Gerstekorrels voorkómen

De kans op het ontstaan van gerstekorrels kan verminderd worden door ervoor te zorgen dat het vochtgehalte in het lichaam op peil blijft door dagelijks voldoende (water) te drinken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe verwijder je een gerstekorrel van je huid?Hoe verwijder je een gerstekorrel van je huid?Veel mensen hebben in meer of mindere mate wel eens last van gerstekorrels. Gerstekorrels zijn witte, harde bolletjes in…
Help! Ik heb gerstekorrelsHelp! Ik heb gerstekorrelsDe meeste mensen hebben wel een last van die kleine, vervelende bultjes in het gezicht. Deze witte en harde bolletjes wo…
Gerstekorrel, wat is dat?Gerstekorrel, wat is dat?Een gerstekorrel is goedaardig en bevindt zich onder de huid. Het is een gevulde cyste die er wit uitziet. Vaak komen ge…
Gerstekorrels en talgklierenGerstekorrels en talgklierenOnschuldig maar lastig en ontsierend. Ze komen in veel gevallen voor in het gezicht. Hoe ontstaat een gerstekorrel, wat…
Een gerstekorrel herkennenEen gerstekorrel herkennenGerstekorrels zitten vaak rondom de ogen. Hoewel de aandoening onschuldig is, wil je er meestal graag vanaf omdat het ni…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Silver442n, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 1: Silver442n, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Gerstekorrels in gezicht: witte puntjes rond ogen of neus"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 08-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gerstekorrel
Medische informatie…
Schrijf mee!