InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bultjes op voorhoofd / kleine pukkeltjes neus, wangen: milia

Bultjes op voorhoofd / kleine pukkeltjes neus, wangen: milia

Bultjes op voorhoofd / kleine pukkeltjes neus, wangen: milia Milia zijn veelvoorkomende kleine cysten onder de opperhuid, welke gevuld zijn met keratine. Milia zijn kleine, verhoogde, parelwitte, geelwitte of geelachtige bultjes op de huid. Deze bultjes worden meestal gezien op de huid rond de wangen, neus, ogen en oogleden, voorhoofd en borst, maar ze kunnen in principe overal op het lichaam voorkomen. Milia komen zeer vaak voor bij pasgeboren baby's, maar ze worden gezien bij mensen van alle leeftijden. Bij baby's gaan ze vanzelf over. Bij (oudere) kinderen en volwassen zijn de plekjes vaak hardnekkiger en kan —indien ze als cosmetisch storend worden ervaren— behandeling worden voorgesteld om ze weg te krijgen.

Bultjes op voorhoofd

Gerstekorrels op een ooglid / Bron: Silver442n, Wikimedia Commons (Publiek domein)Gerstekorrels op een ooglid / Bron: Silver442n, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Wat is milia?

Een milium (meervoud: milia), staat in de volksmond bekend als 'gerstekorrel'. Milia zijn veelvoorkomende kleine cysten (holten) onder de opperhuid, welke gevuld zijn met keratine (verhoornd celmateriaal). Vaak komen ze in groepjes voor. Gerstekorrels zijn onschuldig, maar kunnen wel als cosmetisch storend worden ervaren. Milia hebben niets te maken met acne of puistjes.

Hoe ziet milia eruit?

Milia zijn kleine witte of geelwitte bultjes ter grootte van een speldenknop. De bultjes zien eruit als kleine witte korreltjes in of onder de huid. Voorkeurslocaties zijn het gezicht, vooral in de omgeving van de ogen, op het voorhoofd, de neus, de wangen en bovenlip. Milia kunnen op alle leeftijden voorkomen.

Waardoor worden ze veroorzaakt?

Het is (nog) niet precies duidelijk waardoor milia ontstaan. Milia ontstaan waarschijnlijk in onderontwikkelde talgkliertjes. Ook kan een combinatie van een te sterke verhoorning van de huid en te weinig vocht waardoor er een verstopping van talgklieruitvoergangetjes in de opperhuid optreedt, ten grondslag liggen aan het ontstaan van deze bultjes. Voorts kunnen milia ontstaan op plaatsen waar de huid is beschadigd door brandwonden, zonverbranding, schaafwonden en blaren.

Primaire milia

Grofweg de helft van alle baby's heeft er de eerste paar maanden last van. Men spreekt in dat geval van primaire milia. Gerstekorrels bij baby's ontstaan doordat de talgkliertjes nog niet rijp zijn in combinatie met het onvermogen huidschilfertjes kwijt te raken. Bij baby's verdwijnen de milia na verloop van enkele maanden vanzelf weer. Ook bij (oudere) kinderen en volwassen kunnen gerstekorrels optreden. Dat wordt secundaire milia genoemd. De bultjes ontstaan doordat de keratine de huid niet goed kan verlaten door verstopping van de talgklieruitvoergangetjes en door beschadiging van de huid.

Hoe worden milia gediagnosticeerd?

De diagnose wordt meestal op het blote oog gesteld en is verder onderzoek niet nodig. In enkele gevallen, als de diagnose onzeker is, kan de arts een huidbiopsie suggereren. Hierbij wordt een klein stukje van de huid verwijderd, zodat het onder een microscoop kan worden onderzocht.

Is behandeling nodig?

Milia zijn onschadelijk en bij baby's verdwijnen ze normaal gesproken spontaan als de talgkliertjes uitgerijpt zijn. Bij kinderen en volwassenen verdwijnen ze meestal niet vanzelf. Milia is onschuldig en daarom is behandeling vanuit medisch oogpunt niet nodig. Als het als cosmetisch storend wordt ervaren, kan behandeling worden overwogen. Vaak bestaat de behandeling uit het openen van de cyste met een fijn mesje of scherpe naald en het uitdrukken van de inhoud. Het is niet aan te raden om zelf gerstekorrels uit te knijpen. Dit kan leiden tot beschadiging van de huid en littekens, of een infectie.

Wanneer behandeling?

Als milia erg wijdverbreid en hardnekkig is, kunnen diverse andere behandelingen worden voorgesteld, meestal door een huidspecialist (een dermatoloog). De volgende behandelingen kunnen dan worden geopperd:

  • Cryotherapie. een vorm van behandeling waarbij de laesies worden bevroren. Vaak gebeurd dat met vloeibaar stikstof.
  • Laserbehandeling. De gerstekorrels kunnen worden verwijderd middels CO2 laser of een erbium YAG laser.
  • Dermabrasie. Een procedure die de bovenste lagen van de aangetaste huid verwijdert.
  • Chemische peeling. Een behandeling waarbij een chemische stof wordt aangebracht op het gezicht die de huidletsels wegnemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode bultjes op benen en armen: keratosis pilarisRode bultjes op de bovenbenen of armen: het is een onschuldige, cosmetische aandoening die vaak voorkomt. De aandoening…
Bultjes op bovenarmen, bovenbenen, voorhoofd, wangen, billenBultjes op bovenarmen, bovenbenen, voorhoofd, wangen, billenBultjes op bovenarmen, bovenbenen, voorhoofd, wangen en/of billen kunnen wijzen op keratosis pilaris, een veelvoorkomend…
Bultjes in gezicht: pukkeltjes op wangen, kin en voorhoofdBultjes in gezicht: pukkeltjes op wangen, kin en voorhoofdEr zijn diverse huidaandoeningen waarbij er bultjes in het gezicht verschijnen. De pukkeltjes kunnen geel of wit of een…
Bobbeltjes, pukkeltjes, bultjes en ontstekingenEr bestaan allerlei bobbeltjes, pukkeltjes, bultjes en ontstekingen van de huid. Ik behandel in dit artikel een aantal v…
Rosacea fulminans: bultjes, puistjes en roodheid in gezichtRosacea fulminans: bultjes, puistjes en roodheid in gezichtRosacea fulminans, ook bekend als 'pyoderma faciale', is een zeldzame, ernstige variant van rosacea en wordt gekarakteri…
Bronnen en referenties
  • www.patient.co.uk
  • Afbeelding bron 1: Silver442n, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Bultjes op voorhoofd / kleine pukkeltjes neus, wangen: milia"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 05-12-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gerstekorrel
Medische informatie…
Schrijf mee!