InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Bobbeltjes, pukkeltjes, bultjes en ontstekingen

Bobbeltjes, pukkeltjes, bultjes en ontstekingen

Er bestaan allerlei bobbeltjes, pukkeltjes, bultjes en ontstekingen van de huid. Ik behandel in dit artikel een aantal van deze dingen, waaronder de steenpuist, de pijpzweer en de lymfadenitis.

Steenpuist

Een steenpuist is een soort pukkel die veel dieper in de huid doordringt. Er is een vaste, soms harde ontsteking onder de huid aanwezig, die gepaard kan gaan met pusvorming.

Flegmone

Dit is een ontsteking die zich via weefselspleten in de huid onder de huid verspreidt. Bij een flegmone kan zich pus ontwikkelen, dit kan door palpatie (voelen, kloppen) ontdekt worden.

Erysipelas

Erysipelas heet ook wel wondroos. Dit kan ontstaan na een wond, zelfs nog als de wond al genezen is. Het is een scherp begrensde ontsteking, dit kun je zien aan de plaatselijke roodheid. Er is geen pusvorming aanwezig.

Pijpzweer

Een pijpzweer is een heel bijzonder iets. Diep onder de huid is een ontsteking, maar het ontstekingsvocht moet ergens het lichaam verlaten. Uit de ontsteking ontstaat dan een pijpje richting het huidoppervlak, dat ziet er dan net zo uit als een splinter in je huid, waar pus vandaan komt.

Lymfadenitis

Een lymfeklierontsteking. Lymfadenitis ontstaat als de lymfeklieren te veel bacteriën afvoeren, dan raakt deze ontstoken.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen steenpuisten?Wat te doen tegen steenpuisten?Wanneer een puistje steeds groter wordt en er etter in begint te vormen, kan je gelijk denken aan een steenpuist. Lees i…
Steenpuist of furunkel: oorzaak, symptomen, behandelingSteenpuist of furunkel: oorzaak, symptomen, behandelingEen steenpuist is een verdikking van de huid die rood ziet, pijn doet en met pus is gevuld. Een steenpuist of furunkel w…
Steenpuist uitknijpen: symptomen, oorzaak en behandelingSteenpuist uitknijpen: symptomen, oorzaak en behandelingEen steenpuist is een ontsteking van een haarzakje, welke wordt veroorzaakt door een infectie met bacteriën en is te her…
Wat is een steenpuist en hoe behandel je deze?Wat is een steenpuist en hoe behandel je deze?Een steenpuist of furunkel is een pijnlijke rode bult met een gele puskop erop. Een steenpuist ontstaat als gevolg van e…
Wat is een steenpuistWat is een steenpuistDe meeste mensen hebben er wel eens last van. Een grote rode en pijnlijke steenpuist. Hoe ontstaat een steenpuist nou ei…

Reageer op het artikel "Bobbeltjes, pukkeltjes, bultjes en ontstekingen"

Reacties

Anoniem, 06-10-2011 17:47 #3
Hallo,
ik ben een meisje van 13 jaar en ik heb een vraagje.
Ik heb ontdekt dat er tussen mijn benen, aan de binnenkant van mij rechter boven been, een bultje zit. Hij zit alleen wel onder mijn huid. Ik weet totaal niet wat het is, en ik weet ook niet of het gevaarlijk is. Ik durf alleen niks tegen mijn ouders te zeggen, of naar de huisarts te gaan. Wat zou dit kunnen zijn, en wat moet ik ermee? Gaat het vanzelf weg, of moet ik er iets aan doen?

Kunt u mij alstublieft helpen?

Petra Dijkhuis, 18-07-2010 22:21 #2
Hallo

sinds 5 jaar heb ik steenpuisten op mijn schaambeen.
ik denk dat dit onstaan is toen ik ben begonnen met het weghallen van scaamhaar in de zomer,
zinds dien heb ik ze het gehele jaar.
allerlij middeltjes gehad van de huisarts maar ze moeten vanzelf open gaan wat vele dagen pijn met zich mee brengt

misschien heeft iemand advies om het te verlichten?

Shamantha, 09-08-2008 06:27 #1
Goedemorgen ik meld me aan
Ik wilde eigelijk vragen wat ik kan doen bij als ik gestoken ben door een Daas.
Is een soort steekvlieg
En er zit een soort Blaasbultje op me voet, maar is ontstoken nu
Of ik dat bultje lek ken prikken of niet
verwachtend op antwoord.
Groetjes Shamantha

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 14-01-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!