InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Curatief, palliatief of positief

Curatief, palliatief of positief

Er zijn verschillende soorten en vormen van maatregelen met betrekking tot een aandoening. Deze zijn op te delen in curatief, palliatief en positief. Wat houden deze drie vormen in, wanneer wordt wat toegepast en wat zijn de verschillen?

Curatieve maatregelen

Curatieve maatregelen zijn maatregelen om een ziekte te genezen. Eigenlijk is dit dus een behandeling. Als voorbeeld kun je hier noemen dat je als je bijvoorbeeld keelontsteking hebt antibiotica krijgt, bij een schimmelinfectie krijg je een zalfje. Er zijn natuurlijk ook ergere aandoeningen, zo is een chemokuur voor mensen die kanker hebben ook een voorbeeld van een curatieve maatregel.

Palliatieve maatregelen

Als iemand terminaal ziek is wil dit zeggen dat er geen kans meer is dat hij beter wordt, maar er kan wel alles aan gedaan worden om er voor te zorgen dat deze patiënt zo min mogelijk pijn lijdt. Dit heet een palliatieve maatregel, met dus als doel de pijn verzachten.

Positieve maatregelen

Vele kinderen worden tegenwoordig voor van alles ingeënt. Dit is preventief en heet een positieve maatregel. Het is bedoelt om te voorkomen dat iemand ziek wordt. Een ander voorbeeld van een positieve maatregel is de voorlichting over Aids en SOA.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Curatief, palliatief of positief"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 14-01-2007
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!