InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Het genezen van een wond

Het genezen van een wond

Iedereen heeft wel eens een schaafwond gehad, of een snee. Zulke wonden herstellen zich wonderbaarlijk snel weer. Ernstiger wonden hebben vaak een hulpje nodig om weer te helen, maar het grootste deel van het werk doet ons lichaam zelf.

De huid

Onze huid is als het ware het jasje van ons lichaam. Iedere huid ziet er weer anders uit, maar allemaal hebben ze dezelfde functies;

  • Beschermen van organen en weefsels,
  • Regeling van de lichaamstemperatuur,
  • Reiniging van het lichaam,
  • Zintuiglijke waarneming,
  • Productie van vitamine D,
  • Bewaren van de voedselreserve.

Indeling van verschillende soorten wonden

Wonden worden in verschillende categorieën ingedeeld, afhankelijk van onder andere uiterlijk en oorzaak van de verwonding;

Uiterlijk;

  • Gesloten wond,
  • Open en uitwendige wond,
  • Combinatie van gesloten en open uitwendig,

Oorzaak;

  • Mechanisch, dat wil zeggen; door een kneuzing, steek, schaaf, etc,
  • Chemisch,
  • Thermisch (brandwond),
  • Elektrisch,
  • Straling,
  • Infectie,
  • Oncologisch,
  • Circulatiestoornis.

Het wondgenezingsproces

Een wond geneest in 3 verschillende fasen;

1. De reactiefase; de huid reageert op wat voor verwonding er is,
2. Regeneratiefase; de onderliggende huid groeit weer dicht,
3. Remodelleringsfase; de opperhuid gaat er weer zo uit zien als voor de verwonding, al dan niet met een litteken.

Factoren die invloed hebben op de wondgenezing

Je kunt je wel voorstellen dat een wond in verschillende situaties anders heelt. Zo is het zo dat iemand die niet goed eet langer een open wond zal houden dan iemand die wel genoeg eet. Maar iemand die psychisch niet lekker in zijn vel zit zal er ook langer last van houden, net als iemand die geen deskundige hulp krijgt bij de wondverzorging.

Wondclassificatie

Een wond wordt geclassificeerd aan de hand van de zwart-geel-rood classificatie. Is de wond rood dan is het een schone wond, zoals bijvoorbeeld een schaafwond. Ziet de wond er geel uit dan is er sprake van pus en misschien is er ook wel een infectie. Is de wond zwart dan is het ernstig, dan is het weefsel dood.
Gerelateerde artikelen
Wat is een rode wond?Wonden kunnen voor komen op verschillende lichaamsdelen, ze kunnen zowel groot als klein zijn. Er bestaan verschillende…
Wat is een gele wond?Iedereen heeft wel eens een wondje gehad. De wondjes kunnen voor komen op verschillende lichaamsdelen, soms zijn ze groo…
VAC therapie als wondbehandelingVAC therapie is een methode om wonden te behandelen met behulp van een speciale vacuümpomp. Er zijn verschillende indica…
Hoe behandel je een schaafwondHoe behandel je een schaafwondEen schaafwond is een huid beschadiging die is veroorzaakt door het schaven over een ruw oppervlak. Hierbij is de opperh…
Open been: wond aan het beenOpen been: wond aan het beenEen open been, ook wel ulcus cruris, is herkenbaar door een wond op het been die niet wil genezen. Vaak gaat het hier om…

Reageer op het artikel "Het genezen van een wond"

Reacties

Margreet van der Scheer, 28-07-2018 22:51 #5
Ik heb een vraag over de open wond bij mijn kat. zij is vorige week vrijdag geopereerd aan een wond aan haar poot i.v.m. een aanrijding. Ik smeer elke dag de wond, die niet helemaal dicht gemaakt kon worden omdat er een stuk huid tekort was, met honingzalf. En ze krijgt AB tabletjes. 2 x per dag.
Maar ik kan het niet voorkomen dat ze er zelf aan likt.
Is het normaal dat de wond na een week nog gewoon open is. Er komt geen pus uit maar geneest het op deze manier?

Jultje 54, 02-02-2014 21:02 #4
Ik heb een wondje aan mijn voet en ik weet niet hoe het wondje geneest.Kan iemand helpen het te genezen?

Wim Lolkema, 25-11-2012 20:22 #3
Onze zoon heeft circa 2 maanden geleden een schaafwond aan zijn neus opgelopen. Hier heeft zich eerst een korstje gevormd en dat korstje is er nu af. De huid waar het korstje heeft gezeten blijft nog een beetje roze/rood en we smeren nu met een littekencreme.
Kunt u mij misschien mededelen hoelang het duurt voordat het roze/rode van de huid weer weg is en de huid weer normaal is gekleurd en hoelang we moeten smeren om een litteken te voorkomen. Zoals ik uit uw artikel kan begrijpen, denk ik dat de onderliggende huid nu aan het herstellen is en dat het nu het moment is dat de opperhuid gaat herstellen. Klopt dit? en zo ja hoe lang duurt het gemiddeld tot dat de opperhuid geheel hersteld is? Ik maak me namelijk een beetje ongerust of het wondje hopelijk wel onzichtbaar wegtrekt.

Jan-Henk, 04-11-2012 13:27 #2
Beste Angela,

Op de website van Hansaplast kun je goede informatie vinden over vochtige wondgenezing. Het blijkt dat de vorming van korstjes helemaal niet zo goed is als we altijd dachten. Daarentegen geneest een wond beter en sneller met de juiste vochtige omstandigheden. Er zijn speciale pleisters om een wond op een betere manier te laten genezen.

Succes!

Jan-Henk.

Angela, 16-07-2011 20:45 #1
Beste,
Mijn dochter van 9 jaar heeft 3 jaar geleden een aanvaring gehad op haar hoofd met de tanden van haar klasgenootje. Is toen gehecht door huisarts en daarna Dermatoloog bezocht en vervolgens (ruim 2,5 jaar later) weer opnieuw de wond weg laten snijden en opnieuw laten hechten door een plastisch chirurg omdat de wond niet wilde genezen. Nu zijn we weer een half jaar verder en de wond is nog steeds niet genezen. Het wil gewoonweg geen litteken worden… Het is toch niet normaal dat een wondje van een 9 jarige zo slecht geneest. Wie heeft er tips voor ons want wij weten het inmiddels niet meer… en onze dochter wordt er zo langzamerhand ook niet goed van dat het haar niet normaal geborsteld kan worden omdat ze bang is dat daardoor het korsje weer opengaat.
Met vriendelijke groetjes,

Angela

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 14-01-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!