InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe behandel je een schaafwond

Hoe behandel je een schaafwond

Hoe behandel je een schaafwond Een schaafwond is een huid beschadiging die is veroorzaakt door het schaven over een ruw oppervlak. Hierbij is de opperhuid aangetast.Een schaafwond kan behoorlijk veel pijn doen. Deze pijn word veroorzaakt doordat de zenuwuiteinden in de huid zijn beschadigd. Na het ontstaan van een schaafwond zet het lichaam meteen zijn systeem in werking om de schade te herstellen. U zult merken dat er op een oppervlakkige schaafwond heel snel een korstje is gevormd. Het korstje is dan ook de beste pleister.

De behandeling

Elke wond moet goed worden schoongemaakt. Dus ook een schaafwond. Veel mensen denken dat de wond ontsmet moet worden met betadine of jodium. Dit dood inderdaad de bacteriën maar je tast hiermee ook de nog gezonde huidcellen aan waardoor de wond minder snel zal genezen. Het beste is om de wond eerst 'schoon te laten bloeden' en dan voorzichtig af te spoelen met lauw water waardoor het vuil er kan worden uitgespoeld. Daarna is het het beste om de wond aan de lucht te laten drogen. Wanneer je er pleisters op gaat plakken blijft de wond nat en is de kans dat de wond gaat infecteren een stuk groter.

Wanneer naar de dokter

Voor een schaafwond hoef je in principe niet naar de dokter. het is aan te raden om wel naar de dokter te gaan als:
  • De wond erg groot is. (meer dan 5%)
  • De wond diep is
  • Als u veel bloed verliest
  • Als de pijn, roodheid en de zwelling na een paar uur erger wordt in plaats van minder
  • Als u het lichaamsdeel niet meer kunt bewegen
  • Als u denkt dat u niet alleen een schaafwond heeft maar ook een botbreuk
  • Als de wond niet geneest
  • Als de wond gaat ruiken.
  • Als er pusvorming ontstaat
  • Als de korst geel word.

Wanneer moet de wond wel worden afgedekt

Wat ik al eerder heb beschreven is het het beste om de schaafwond aan de lucht te laten drogen. Als de wond onder de kleding zit en de kans bestaat dat de wond aan de kleding gaat plakken is het toch verstandig om hem af te dekken. U kunt dit het beste doen met een steriel gaasje. Ook als de kans bestaat dat er opnieuw vuil in de wond komt is het aan te raden de wond wel af te dekken. Verwijder het gaasje weer als het niet meer nodig is. Dit voorkomt dat de wond gaat smetten.

Is een tetanusprik nodig?

Bij een schaafwond is de kans op een infectie van de tetanusbacterie zeer klein. Als het voor u al jaren geleden is dat u die injectie hebt gehad is het toch aan te raden om langs de huisarts te gaan om de injectie te halen. Zo weet u immers zeker dat u goed beschermd bent.
© 2011 - 2019 Nice, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe behandel je een schaafwond"

Reactie

Mariiet Vervoort, 28-02-2013 23:25 #1
Hoy
ik heb nu een stuk vel van mn been af. Nu zit er een korstje op. Hoe lang duurt t voor zon korst eraf gaat?
gr mariet vervoort

Infoteur: Nice
Gepubliceerd: 04-03-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!