InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Schaafwonden en de behandeling van huid met VIOL Aktiv

Schaafwonden en de behandeling van huid met VIOL Aktiv

Verwondingen kunnen op allerlei manieren ontstaan en kunnen verschillende verschijningsvormen hebben. Een van de vervelendste verwondingen is een schaafwond die erg pijnlijk kan zijn. In veel gevallen is het ook noodzakelijk een injectie te halen om infectie tegen de ernstige ziekte tetanus te voorkomen. Een product om bij een open schaafwond de huid zo snel mogelijk weer dicht te krijgen is VIOL Aktiv.

Schaafwond meestal alleen huidoppervlakte

Een schaafwond is een wond waarbij een deel van de opperhuid door schuring is verdwenen. Die schuring is dikwijls ontstaan doordat de huid in aanraking kwam met een ruw oppervlak door bijvoorbeeld een val op de grond en daarna doorschuiven. Meestal betreft een schaafwond alleen de huidoppervlakte maar bij diepere wonden kunnen ook de lederhuid en diepere structuren afgeschaafd zijn. Anders dan bijvoorbeeld bij snijwonden kan het weefsel niet worden teruggedrukt omdat het gedeeltelijk verdwenen is.

Al dan niet contact met huisarts

Hoewel schaafwonden vaak niet zo ernstig zijn is het soms verstandig om contact op te nemen met een huisarts zoals bij de volgende verschijnselen:
  • Een diepe wond.
  • Bij erger worden.
  • Bij veel bloedverlies.
  • Bij aanwijzingen op botbreuk.
  • Bij aanwijzingen op ontwrichting.
  • Een wond waar vuil in is gekomen.
  • Een wond met een grote oppervlakte.
  • Bij niet meer kunnen bewegen van lichaamsdeel.

Wondinfectie mogelijk

De kans dat er ziektekiemen doordringen is erg groot. Als deze zich vermenigvuldigen ontstaat een wondinfectie. Bij het oplopen van een infectie door de tetanusbacterie is het noodzakelijk om een injectie te halen ingeval een vorige injectie niet meer voldoende bescherming geeft.

Bescherming met injectie tegen tetanus

Of een tetanusprik noodzakelijk is hangt niet af van de grootte van de wond, omdat ook met een kleine wond de tetanusbacterie kan worden opgedaan. In de regel hebben tegenwoordig kinderen op hun negende de laatste tetanusinjectie gehad en zijn dan tot hun vierentwintigste beschermd tegen de bacterie. Daarna moet een injectie elke tien jaar worden herhaald om voortdurend beschermd te blijven. In de praktijk zal dit echter niet gebeuren en is het bij een mogelijke besmetting een kwestie van nagaan of er binnen tien jaar een injectie is verkregen.

Behandelen van schaafwonden

Schaafwonden kunnen het best goed schoongemaakt worden met water om eventueel straatvuil te verdwijnen en het risico op infectie zo gering mogelijk te maken. Daarna kan de schaafwond worden afgedekt met een pleister of een steriel gaasje en liefst zodanig dat de wond later niet vastkoekt aan het verband. Het verband moet dagelijks verwisseld worden.

Over genezingsproces

Na het oplopen van een schaafwond zal het omringende weefsel de huid meestal snel herstellen. De wond geneest dan in eerste instantie onder het verband en later onder de korst die zich gevormd heeft door het gestolde bloed. Bij diepere wonden moet genezing vanuit de wondranden geschieden wat een langdurig proces kan zijn. Bij zeer ernstige verwondingen is het soms nodig een huidtransplantatie te verrichten om het genezingsproces te versnellen.

Behandeling met VIOL Aktiv

Bij schaafwonden is het belangrijk om de huid weer zo snel mogelijk dicht te krijgen. Door een snelle opbouw van de cellen ontstaat er een korst waaronder de huid weer aangroeit. Een nieuwe behandelmethode voor schaafwonden is door VIOL Aktiv te gebruiken. Dat product is een heldere olie die is verrijkt met sterk geactiveerde zuurstof. VIOL Aktiv is gemaakt uit plantaardige grondstoffen en een honderd procent natuurlijk middel dat zorgt voor een versneld herstel. De olie dient daarbij zuurstof toe die nodig is omdat de doorbloeding van de huid verstoord is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe behandel je een schaafwondHoe behandel je een schaafwondEen schaafwond is een huid beschadiging die is veroorzaakt door het schaven over een ruw oppervlak. Hierbij is de opperh…
Schaafwonden: symptomen, oorzaken en behandelingSchaafwonden: symptomen, oorzaken en behandelingEen schaafwond is een oppervlakkige huidverwonding, waarbij meestal alleen de epidermis of opperhuid (de buitenste huidl…
Behandeling van schaafwondenBehandeling van schaafwondenEen schaafwond kan behoorlijk pijn doen. Vooral kinderen zijn hier gevoelig voor. Schaafwonden ontstaan door schaven van…
Het genezen van een wondIedereen heeft wel eens een schaafwond gehad, of een snee. Zulke wonden herstellen zich wonderbaarlijk snel weer. Ernsti…
Een wond behandelen die niet wil sluiten vraagt kennisEen wond behandelen die niet wil sluiten vraagt kennisWanneer we te maken krijgen met een kleine wond zoals een schaafwond of kleine snijwond dan zal deze vanzelf weer sluite…
Bronnen en referenties
  • Betadine.nl
  • Wikipedia
  • Schaafwond.eu
  • Zuurstoftherapieshop.com

Reageer op het artikel "Schaafwonden en de behandeling van huid met VIOL Aktiv"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 17-03-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Pijnoorzaken
Medische informatie…
Schrijf mee!