InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is palliatieve zorg?

Wat is palliatieve zorg?

Palliatieve zorg is de zorg voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn, en die nog maar een korte periode te leven hebben. De zorg is bedoeld om het lijden zoveel mogelijk te verminderen, en om de patiënt nog te laten genieten van het leven, voor zover dat nog mogelijk is. Palliatieve zorg is niet meer gericht op genezing, maar wel op verbetering van de kwaliteit van het leven. De patiënten zullen niet meer genezen. De zorg die ze nog krijgen is erop gericht om de pijn zoveel mogelijk weg te nemen. Daarnaast bestaat er ook aandacht voor psychische zorg voor de patiënt en mensen in zijn of haar directe omgeving. De patiënt krijgt de mogelijkheid om in alle rust nog tijd te nemen voor de naasten en zich voor te bereiden op een waardige afronding van het leven. Deze zorg wordt mogelijk gemaakt door de Rijksoverheid, die hiervoor mensen en geld beschikbaar stelt.

Wat valt er onder de definitie palliatieve zorg?

De palliatieve zorg is erop gericht om de resterende levensduur zo aangenaam mogelijk te maken. Hieronder wordt onder andere verstaan: artsen en verpleegkundigen, maar ook vrijwilligers en geestelijke verzorgers. Palliatief betekent verlichtend of verzachtend.

Is palliatieve zorg een vorm van euthanasie?

Euthanasie is in Nederland een gevoelig onderwerp, en wordt vaak in verband gebracht met palliatieve zorg. Euthanasie kan er een onderdeel van uitmaken, maar daar is de palliatieve zorg niet op gericht. Op het moment dat bepaalde symptomen niet meer onder controle kunnen worden gekregen, zou euthanasie te overwegen zijn. Hierover bestaat veel discussie en die zal er waarschijnlijk ook altijd blijven.

Wat is het verschil tussen euthanasie en versterven?

Bij versterven wordt er voor gekozen om de patiënt geen eten en drinken meer te geven. Dit zal binnen twee weken resulteren in het overlijden van de patiënt. Bij euthanasie wordt er een handeling verricht om het leven bewust te beëindigen door bijvoorbeeld een dodelijk medicament toe te dienen of door de beademing te beëindigen.

Wat is sedatie?

Bij sedatie wordt ervoor gekozen om met medicatie het bewustzijn van de patiënt te verlagen. Op deze manier kan de pijn verzacht worden. Met sedatie kan er ook voor gezorgd worden dat de patiënt in een diepe slaap komt en blijft. Door sedatie kan de patiënt in bepaalde gevallen een rustige dood tegemoet gaan. Om sedatie uit te mogen voeren, moet de patiënt zich al in de stervensfase bevinden, en de symptomen moeten onbehandelbaar zijn. Kortom de levensverwachting moet kort zijn.

Wanneer is palliatieve zorg aan de orde?

Medische zorg is op genezing gericht. Zodra de medische zorg niet meer zal resulteren in genezing, komt pas palliatieve zorgverlening aan de orde. De duur van palliatieve zorg kan gaan om een paar dagen, maar een paar jaren is ook mogelijk.

Voor wie is de palliatieve zorg?

In eerste instantie voor de uitbehandelde patiënt, maar daarnaast ook voor de directe omgeving van de patiënt. Voor de naasten is het belangrijk om waardig afscheid te kunnen nemen. In veel gevallen hebben ze een lange en moeilijke medische traject achter de rug.
© 2011 - 2019 Esmee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.palliatievezorg.nl/page_852.html

Reageer op het artikel "Wat is palliatieve zorg?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 08-10-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!