InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Uitgelicht: Nierkanker

Uitgelicht: Nierkanker

Wat voor soorten kanker zijn er allemaal? En wat is nierkanker dan precies? Hoe wordt een stadium vastgesteld? Wat zijn uitzaaiingen? Welke klachten komen vaak voor? En tot slot: welke behandelingen zijn er mogelijk? Deze vragen worden hieronder beantwoord.

Wat voor soorten kanker heb je ?

  • Borstkanker
  • Hoofd-halskanker
  • Borstvlieskanker/Mesothelioom
  • Longkanker
  • Hersentumoren
  • Huidkanker
  • Beenmergkanker
  • Lymfestelsel
  • Bloedkanker
  • Spijsverteringsorganen
  • Geslachtsorganen
  • Nier en urinewegen
  • Kanker van de weke delen
  • Erfelijke soorten kanker
    • borst- en eierstokkanker
    • dikke darmkanker
    • huidkanker je hebt er 2 die erfelijk zijn daarvan : voor het melanoom: FAMMM-syndroom én voor het basaalcelcarcinoom: Naevoïd basaalcelcarcinoom-syndroom (NBCCS)
    • prostaatkanker
    • Multipele Endocriene Neoplasie (MEN). Korte uitleg: gezwellen (= neoplasie) in verschillende (= multipele) in hormoonproducerende (= endocriene) organen.
    • De ziekte van Von Hippel-Lindau (VHL). Korte uitleg: erfelijke ziekte Heeft een kwaad aardig of goedaardig gezwel.
  • Weinig voorkomende erfelijke kanker
    • nierkanker
    • maagkanker

Nierkanker

De nieren
Zoals je op de dit plaatje kunt zien, zijn de nieren boonvormige organen. Door het filtersysteem dat de nieren hebben halen ze afvalstoffen en vocht uit je bloed. Die afvalstoffen en vocht vormen samen dan weer het urine.

Type nierkanker

Er zijn verschillende soorten nierkanker. 85% Van de mensen heeft de niercelcarcinoom vorm nierkanker. De nierkanker soort Niercelcarcinoom daar gaat deze verdere tekst over.

Stadium

De arts voert een onderzoek uit, met de uitslag van dat onderzoek kan hij zeggen in welk stadium je zit. Pas als het stadium een ziekte bekend, kan de arts een behandeling voorstellen.

Het stadium van nierkanker wordt vastgesteld aan:
  • de grootte van de tumor
  • eventuele doorgroei van de tumor buiten de nier
  • de aanwezigheid van uitzaaiing

Uitzaaiing

nierkankercellen kunnen loslaten van de tumor en zich dan uitzaaien via de lymfe en/of via het bloed. Als ze het doen via de lymfevaten kunnen de uitzaaiingen ontstaan in de lymfeklieren in de buikholte. Als het zich uitzaait via het bloed kunnen ze bijna overal in het lichaam uitzaaien, bijvoorbeeld in de longen, in de botten of in de lever.

Klachten

Van een tumor in de nieren merk je in het begin helemaal niets, maar naar een tijd kun je last krijgen van deze verschijnselen:
  • bloed in de urine
  • vermoeidheid zonder reden
  • koorts
  • lusteloosheid
  • verlies van eetlust
  • gewichtsverlies
  • pijn in de nierstreek

Behandeling

de behandelingen tegen nierkanker kunnen zijn :
  • operatie
  • immunotherapie
  • bestraling (radiotherapie)

De behandeling van nierkanker is voor gedeelte afhankelijk van :
  • het stadium van de ziekte
  • de leeftijd
  • het lichamelijke conditie

Doel

De behandeling tegen nierkanker heeft verschillende doelen. Het kan curatief, adjuvant of palliatief zijn:
  • een curatieve behandeling wil zeggen dat het doel is op genezing.
  • een adjuvante behandeling wil zeggen dat ze een beter eindresultaat willen bereiken, als onderdeel van een curatieve behandeling.
  • een palliatieve behandeling wil zeggen dat ze als doel hebben om de ziekte af te remmen en/of de klachten te verminderen.

Operatie

bij niercelcarcinoom is de operatie een curatieve behandeling ( die geeft dus kans op genezing.) de chirurg verwijdert de nier en het vetweefsel eromheen. Soms kan het ook zo zijn dat hij ook de bijnier verwijdert e ook de omringende lymfeklieren. Als de tumor kleiner is dan 7 cm, is het mogelijk om een gedeelte van de nier te sparen. Als er bijvoorbeeld enkele uitzaaiing zijn, kan dit ook operatief verwijdert worden. Maar zijn er veel uitzaaiingen dat is het zinvol.

Een grote tumor geeft als klacht veel pijn en/of veel bloederige urine. Dan verwijderen ze vaak ook de nier. Deze operatie is dan niet bedoeld om je te genezen, maar om de klachten te verminderen (= palliatieve behandeling.) Er zijn wel gevolgen van de operatie. De operatie is vrij groot en duurt dus lang. Meestal hebben de mensen dan last bij het ademhalen en functioneren de darmen slecht. Ze kunnen zich ook zwak en vermoeid voelen die komen ook vaak voor. het duurt een paar weken voordat dat weer hersteld is. Leven met maar 1 nier kan heel goed. De nier neemt namelijk alle functie van de verwijderde nier over. Na een paar weken zul je je weer als vanouds voelen.

Immunotherapie

Immunotherapie is een nieuwe behandeling bij kanker. Er wordt eerst nog veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar deze nieuwe therapie. Bij nierkanker krijg je immunotherapie in de vorm van medicijnen. Deze versterken het afweersysteem. Daardoor is het afweersysteem in sterker waardoor hij de nierkankercellen beter kan doden. Immunotherapie zal gebruiken ze niet om je te genezen van nierkanker. Maar om de ziekte terug te dringen. Bij een klein percentage van de patiënten bereiken ze een langdurige overleving, door de immunotherapie. Ze kunnen ook de eventuele klachten verminderen.

Bij het immunotherapie kun je de volgende klachten krijgen:
  • lusteloosheid
  • griepachtige verschijnselen, zoals hoofdpijn en spierpijn
  • koude rillingen, hoge koorts
  • misselijkheid en braken
  • verminderde werking van de lever en de nieren

Bestralingen (radiotherapie)

Bestraling wordt bij nierkanker gebruikt om de pijn te verminderen. Hiervoor is maar een korte bestralingskuur voldoende.
Bijwerking van de bestraling hangt af van waar er bestraalt wordt. Je kunt daar alleen bij je arts voor terecht, wat voor bijwerkingen je daarvan krijgt. De bijwerkingen zijn plaatselijk, bijvoorbeeld irritatie van de huid. Daarnaast hebben veel mensen tijdens en/of na een bestralingskuur last van vermoeidheid.
© 2008 - 2019 Brigitte_, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Leven met kanker: NierkankerLeven met kanker: NierkankerNierkanker treft 1.700 mensen per jaar. Er zijn twee typen nierkanker. Asbest is een van de oorzaken van nierkanker. Het…
Nierkanker: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseNierkanker: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseNierkanker symptomen ontstaan vaak later in het ziekteproces. De symptomen van nierkanker kunnen bestaan uit bloed in de…
Borstkanker: symptomen, stadia, behandelingBorstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. De oorzaken van borstkanker zijn niet bekend, maar er z…
Kanker aan de nieren: symptomen & behandeling nierkankerKanker aan de nieren: symptomen & behandeling nierkankerBloed in de urine, pijn in de nierstreek en vermoeidheid: het zijn maar enkele van de symptomen die kunnen duiden op kan…
Kanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieKanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieNaast de chirurgie en de chemotherapie is de radiotherapie een belangrijke methode om kanker te bestrijden. De bedoeling…

Reageer op het artikel "Uitgelicht: Nierkanker"

Reacties

P. A. Barends, 09-10-2011 22:24 #2
Bij mij is ook een tumor geconstateerd, na zoeken nierstenen omdat ik die klachten heb kunnen die niet vinden maar wel een tumor onder aan de nier van ander halve centimeter heb pijn in de zij en flank bij vlagen en moet soms overgeven de uroloog zegt dat het niet van de tumor kan komen, heb ik dan misschien ook nierstenen of gruis?graag a u b uw mening pa.barends

Visser Hans A., 09-03-2010 16:48 #1
Bij mij is een tumor geconstateerd via de scan, gebleken is dat er aan de buiten kant een uitstulping is van doorsnee 3 centimeter, voorgesteld is een operatie met een robot om het weg te nemen, wat zijn de risico's? Is het verantwoord deze operatie uit te laten voeren, gaarne a.u.b. uw mening hier over :-)

Infoteur: Brigitte_
Gepubliceerd: 07-04-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!