InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bultjes in gezicht: pukkeltjes op wangen, kin en voorhoofd

Bultjes in gezicht: pukkeltjes op wangen, kin en voorhoofd

Bultjes in gezicht: pukkeltjes op wangen, kin en voorhoofd Er zijn diverse huidaandoeningen waarbij er bultjes in het gezicht verschijnen. De pukkeltjes kunnen geel of wit of een andere kleur hebben en kunnen zich manifesteren op het voorhoofd, rond de ogen, op of rond de neus, kin of mond. Vaak gaat het om een onschuldige aandoening die vanzelf weer weggaat, maar soms is een bezoek aan de huisarts verstandig om de bultjes te laten beoordelen. Behandeling in de vorm van bijvoorbeeld een zalf of crème kan nodig zijn.

Bultjes in gezicht

Gerstekorrels op een ooglid / Bron: Silver442n, Wikimedia Commons (Publiek domein)Gerstekorrels op een ooglid / Bron: Silver442n, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Bultjes in gezicht door milia

Milia of gerstekorrels zijn kleine witte bultjes die op de neus, kin, voorhoofd, bovenlip en wangen van een baby verschijnen. Milia worden vaak gezien bij pasgeborenen, maar het kan op elke leeftijd voorkomen. Een gerstekorrel is een 1 tot 2 mm grote holte. Deze cyste is gevuld met hoornmateriaal. Een gerstekorrel ziet eruit als een wit korreltje op de huid. Je kunt milia niet voorkomen. Er is geen behandeling nodig, omdat ze meestal spontaan verdwijnen binnen een paar weken of maanden. Als milia erg wijdverbreid en hardnekkig is, kan men om cosmetische redenen een behandeling overwegen in de vorm van cryotherapie (met vloeibare stikstof), een laserbehadeling, dermabrasie (waarbij men de bovenste lagen van de aangetaste huid verwijdert) of chemische peeling.

Pukkeltjes door gistpuistjes

Gistpuistjes of pityrosporum folliculitis is een algemeen voorkomende en hardnekkige ontsteking van de haarzakjes. De boosdoeners zijn 'normale' huidgisten. De gist, pityrosporum, daalt af naar beneden in de haarfollikels en vermenigvuldigt zich aldaar, waarna het een jeukende, acne-achtige uitbarsting veroorzaakt. De puistjes zijn speldenknop groot en uniform, dat wil zeggen dat ze er hetzelfde uitzien. De jeukende kleine pukkeltjes steken vooral de kop op langs de haargrens, op het voorhoofd en in de kaaklijn en nek, alsmede op de rug en op de borst. De huisarts zal vaak een anti-gistmiddel voorschrijven zoals ketoconazol crème. Dit smeerseltje doodt schimmels en gisten

Patiënt met angiofibromen als gevolg van tubereuze sclerose / Bron: Herbert L. Fred, MD en Hendrik A. van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Patiënt met angiofibromen als gevolg van tubereuze sclerose / Bron: Herbert L. Fred, MD en Hendrik A. van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Bobbeltjes in gezicht doora adenoma sebaceum

Adenoma sebaceum is een huidaandoening die lijkt op acne (zie onder). Het is vaak goedaardig (onschuldig) en veroorzaakt geen gezondheidsproblemen. Het wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van kleine angiofibromen op het gezicht. Het gaat om huidkleurige, gelige of rode, 0,5 - 5 mm grote halfbolvormige pukkeltjes op het gezicht, veelal in de plooien van wang, kin en neus. De laesies kunnen geïsoleerd voorkomen, maar als er meerdere laesies aanwezig zijn in het gezicht of elders op het lichaam dan kan het een onderdeel zijn van een syndroom, zoals tubereuze sclerose.

Pukkeltjes door syringomen

Syringomen zijn goedaardige pukkeltjes (zweetkliertumoren), die meestal op de bovenste en onderste oogleden en wangen van jongvolwassenen voorkomen. Syringomen zijn volledig onschadelijk en worden veroorzaakt door de overmatige groei van cellen van zweetklieren (eccriene klieren). Vrouwen hebben er vaker last van dan mannen en gewoonlijk ontstaat het in de puberteit. Het geeft geen klachten zoals jeuk of pijn. De pukkeltjes zijn rond tot ovaal, huidkleurig tot geel, soms zelfs doorzichtig, en ze komen in groepjes voor rondom beide ogen. Ze kunnen ook op andere plekken van het lichaam voorkomen, zoals oksels, borst, buik, voorhoofd of de genitaliën (penis of vulva).

Acne in het gezicht

Acne is een huidaandoening die berust op een ontsteking van de huid rondom de talgklieren (talgklierfollikels). Hoe meer talg (een vettige beschermende stof) iemand aanmaakt, hoe groter de kans dat het talg zich ophoopt en de uitvoergang van de talgklier verstopt raakt. Wanneer deze haarzakjes verstopt raken, gaat dat gepaard met verschillende klachten zoals een vette glimmende huid, (jeugd)puistjes en mee-eters. Acne verschijnt vooral op je gezicht, hals, borst, rug en schouders. Effectieve behandelingen zijn beschikbaar, maar acne kan hardnekkig zijn. De puistjes genezen langzaam, en wanneer het op de ene plek lijkt weg te trekken, duikt het op een andere plek weer op. Acne komt het meest voor bij tieners, met een prevalentie van 70-87 procent. Jongere kinderen kunnen ook last krijgen van acne. Afhankelijk van de ernst, kan acne emotioneel leed veroorzaken en littekens op de huid achterlaten. Hoe eerder je begint met de behandeling, hoe lager het risico van blijvende fysieke en emotionele schade.

Folliculitis

Folliculitis is een infectie van de haarfollikels in de huid. Het is een algemeen voorkomend probleem dat meestal niet ernstig is. Kleine met pus gevulde puistjes (met een puskopje) ontwikkelen zich op de huid. De plek eromheen is rood. Milde gevallen vaak op te lossen zonder behandeling. Deze aandoening wordt vaak veroorzaakt door een bacterie, meestal Stafylokokken. Meestal trekt de uitslag vanzelf weg en is behandeling niet nodig. Soms is een antibioticacrème (en soms pillen) nodig. In terugkerende gevallen kan antiseptische zeep worden gebruikt.

Krentenbaard (impetigo)

Krentenbaard of impetigo is een veel voorkomende en zeer besmettelijke huidinfectie die vooral voorkomt bij baby's en kinderen. Er ontstaan vlekken of bultjes op het gezicht, vooral rond de neus en mond van het kind, en op handen en voeten. Deze veranderen later in blaasjes, welke zijn gevuld met een gelig vocht. Deze gaan op een gegeven ogenblik open en er ontstaan vochtige plekjes waar een honingkleurige korst op komt. De plekken kunnen zich snel uitbreiden. Bij krentenbaard kan de huid jeuken en pijn doen.

Talgklierhyperplasie

Talgklierhyperplasie zijn in feite vergrote talgklieren. Je kunt ze herkennen als bobbelige bultjes op de huid, vaak op één plekje, soms meerdere. De laesies komen vaak voor op het voorhoofd. In het midden van het bultje zie je een soort kuiltje. Talgklierhyperplasie is een goedaardige aandoening, maar kunnen als cosmetisch storend worden ervaren. Talgklierhyperplasie doet zich voor op de ouder wordende huid, maar ze komen ook vaak voor bij veel pasgeborenen. Bij baby's trekt het vanzelf weer weg. Bij ouderen daarentegen trekt talgklierhyperplasie niet spontaan weg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode bultjes op benen en armen: keratosis pilarisRode bultjes op de bovenbenen of armen: het is een onschuldige, cosmetische aandoening die vaak voorkomt. De aandoening…
Bultjes op voorhoofd / kleine pukkeltjes neus, wangen: miliaBultjes op voorhoofd / kleine pukkeltjes neus, wangen: miliaMilia zijn veelvoorkomende kleine cysten onder de opperhuid, welke gevuld zijn met keratine. Milia zijn kleine, verhoogd…
Bobbeltjes, pukkeltjes, bultjes en ontstekingenEr bestaan allerlei bobbeltjes, pukkeltjes, bultjes en ontstekingen van de huid. Ik behandel in dit artikel een aantal v…
Kleine, witte bultjes op gezicht bij baby, kind & volwasseneKleine, witte bultjes op gezicht bij baby, kind & volwasseneHeb je last van kleine, witte bultjes of stipjes op je gezicht ter grootte van een speldenknop? Of zie je deze minuscule…
Rosacea, is te verminderen!Rosacea, voor velen een onbekende aandoening behalve voor diegene die het hebben. Het is een ernstige huidaandoening in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Wavebreakmedia
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/milia/basics/definition/con-20033921
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerstekorrel
  • http://www.huidconsult.nl/portal/index.php/rode-bultjes-of-puistjes-gelaat/#.V6oRd5iLSM9
  • http://diseaseslab.com/adenoma-sebaceum-causes-symptoms-treatment-pictures/
  • http://www.skinsight.com/adult/syringoma.htm
  • Afbeelding bron 1: Silver442n, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Herbert L. Fred, MD en Hendrik A. van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Bultjes in gezicht: pukkeltjes op wangen, kin en voorhoofd"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 27-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vlekken in gezicht
Medische informatie…
Schrijf mee!