InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kleine, witte bultjes op gezicht bij baby, kind & volwassene

Kleine, witte bultjes op gezicht bij baby, kind & volwassene

Kleine, witte bultjes op gezicht bij baby, kind & volwassene Heb je last van kleine, witte bultjes of stipjes op je gezicht ter grootte van een speldenknop? Of zie je deze minuscule, witte bultjes of bobbeltjes op het gezicht van je baby of kindje? Mogelijk is er sprake van gerstekorrels of milia. Een volstrekt goedaardige huidaandoening die vaak na verloop van tijd spontaan wegtrekt. Vooral bij pasgeboren baby's komen ze vaak voor, maar verdwijnen ze normaal gesproken ook weer snel, dat wil zeggen binnen enkele weken tot maanden.

Kleine, witte bultjes op gezicht

Witte bultjes op het gezicht: gerstekorrels of milia

Witte bultjes op het gezicht kunnen duiden op gerstekorrels. Gerstekorrels of milia zijn kleine, verhoogde, parelwitte of ietwat geelachtig bultjes op de huid. Milia wordt meestal gezien op de huid rond de wangen, neus, ogen en oogleden, voorhoofd en borst, maar ze kunnen overal op het lichaam voorkomen. Milia komen frequent voor bij pasgeboren baby's, maar ook kinderen en volwassenen kunnen er last van krijgen. Bij baby's komt het het heel vaak voor, maar trekken ze ook vaak snel weer weg en is behandeling niet nodig. Bij kinderen en volwassenen kan het langer duren voordat ze verdwijnen en in hardnekkige gevallen kan behandeling worden voorgesteld. Het is een volstrekt goedaardige huidaandoening.

Gerstekorrels op een ooglid / Bron: Silver442n, Wikimedia Commons (Publiek domein)Gerstekorrels op een ooglid / Bron: Silver442n, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Hoe zien gerstekorrels eruit?

Een gerstekorrel of milium is een kleine, verhoogde bult op de huid, vaak ter grootte van een speldenknop. Het is een 1 tot 2 mm cyste die is gevuld met hoornmateriaal. Ze hebben een witte tot geelachtige kleur. Ze komen veelal voor op de huid rond de wangen, neus, ogen en oogleden, voorhoofd en borst, maar ze kunnen overal op het lichaam verschijnen. Bij pasgeborenen kunnen ze ook gezien worden in de mond. Het gaat zelden gepaard met jeuk. Een variant waarbij er heel veel milia bij elkaar zitten, wordt milia en plaque genoemd. Dit komt vooral voor de oogleden of rond of achter de oren. Milia moeten niet verward worden met syringomen: goedaardige zweetkliertumoren welke te herkennen zijn als huidkleurige bultjes rond de ogen.

Waardoor worden gerstekorrels veroorzaakt?

Een gerstekorrel ontstaat als gevolg van een verstopping in de afvoergang van talgklieren of zweetklieren. Er vormt zich dan een klein, bolronde cyste, welke is gevuld met witte hoornschilfers, vandaar de witte verschijningsvorm. Bij pasgeborenen ontstaan ze vaak doordat de haarzakjes en de talgkliertjes rond de neus nog niet helemaal goed aangelegd zijn, waardoor ze verstopt zitten. Wanneer ze na enkele weken opengaan, verdwijnen de gerstekorrels vanzelf. Ze kunnen ook op oudere leeftijd ontstaan wanneer een uitvoergang van een haarzakje of een zweetkliertje verstopt raakt of als gevolg van een oppervlakkige beschadiging van de huid.

Hoe worden milia gediagnosticeerd?

Milia worden meestal gediagnosticeerd op basis van hun typische verschijningsvorm en in het algemeen is geen vervolgonderzoek nodig. Echter, in enkele gevallen, als de diagnose onzeker is, kan de arts een huidbiopsie overwegen. Tijdens een huidbiopsie wordt een klein stukje van de huid verwijderd, zodat het onder een microscoop kan worden onderzocht. Er zijn verschillende manieren waarop een huidbiopsie kan worden uitgevoerd. Meestal wordt een stukje huid eruit gehaald met een ponsje (punch biopteur), een soort klein appelboortje.

Is behandeling nodig bij baby, kind en volwassene?

Milia zijn volkomen onschadelijk en in de meeste gevallen zullen ze spontaan verdwijnen. Bij baby's verdwijnen ze normaal gesproken al na enkele weken (soms langer), maar bij sommige mensen kan het maanden aanhouden of soms zelfs langer. Omdat ze doorgaans spontaan verdwijnen, is behandeling vaak niet nodig. Sommige mensen vinden milia echter cosmetisch storend en willen niet wachten totdat de gerstekorrels spontaan zijn verdwijnen; zij kiezen dan voor een behandeling.

Waaruit bestaat behandeling?

Milia kunnen worden verwijderd door de huisarts, de huidarts of de schoonheidsspecialist. Hierbij wordt een kleine incisie (snede) met een mesje gemaakt. Vervolgens wordt de inhoud eruit geduwd. Milia hebben echter de neiging om na behandeling weer terug te keren. Als milia erg wijdverbreid en hardnekkig zijn, kunnen diverse andere behandelingen worden voorgesteld, meestal door een huidspecialist (een dermatoloog), zoals cryotherapie (een vorm van behandeling die de laesies bevriest), laserbehandeling of dermabrasie (bij deze procedure wordt de bovenste lagen van de aangetaste huid verwijderd).

Wat kun je zelf doen aan gerstekorrels?

Er zijn geen maatregelen bekend om milia te voorkomen. Aangeraden wordt om gerstekorrels met rust te laten en vooral niet zelf uit te drukken, omdat ze hierdoor ontstoken kunnen raken.

Verdwijnen gerstekorrels spontaan?

Soms gaan de plekjes vanzelf weg. Als ze niet uit zichzelf weggaan, kun je ze laten weghalen door huisarts of schoonheidsspecialist.

Waar kunnen kleine, witte bultjes op gezicht nog meer op duiden?

Mogelijke andere oorzaken zijn:
  • Verrucae planae (platte wratten): vaak zichtbaar als een zwerm met meerdere zeer oppervlakkige platte gladde wratjes, huidkleurig of heel licht bruin;
  • Syringomen: kleine (1mm) huidkleurige soms wat wit glazige tumortjes, vooral gezien op de onderoogleden;
  • Talgklierhyperplasie: te herkennen als ronde gelige oppervlakkige gladde bultjes, vooral op voorhoofd;
  • Xanthelasma: gele verheven scherp begrensde plekken, vaak aanwezig op boven- en onderoogleden (in de ooghoeken).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Help! Ik heb gerstekorrelsHelp! Ik heb gerstekorrelsDe meeste mensen hebben wel een last van die kleine, vervelende bultjes in het gezicht. Deze witte en harde bolletjes wo…
Milia: Huidaandoening met kleine bultjes op het gezichtMilia: Huidaandoening met kleine bultjes op het gezichtBij een baby ontwikkelt zich vaak een huiduitslag met kleine bultjes op de neus, de kin, het voorhoofd of de wangen. Dez…
Bultjes in gezicht: pukkeltjes op wangen, kin en voorhoofdBultjes in gezicht: pukkeltjes op wangen, kin en voorhoofdEr zijn diverse huidaandoeningen waarbij er bultjes in het gezicht verschijnen. De pukkeltjes kunnen geel of wit of een…
Milia: symptomen, oorzaak, behandelen en verwijderenMilia: symptomen, oorzaak, behandelen en verwijderenEen milium (meervoud: milia) of gerstekorrel is een kleine cyste in een haarschacht (haarfollikel), die is gevuld met ke…
Acne bij pasgeborenen: Rode of witte bultjes op gezicht babyAcne bij pasgeborenen: Rode of witte bultjes op gezicht babySommige baby’s krijgen bij of kort na de geboorte te maken met de huidaandoening acne. Bij deze huidaandoening ontstaat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/daizuoxin
  • www.huidziekten.nl/
  • www.mens-en-gezondheid.infonu.nl
  • Afbeelding bron 1: Silver442n, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Kleine, witte bultjes op gezicht bij baby, kind & volwassene"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 12-08-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gerstekorrel
Medische informatie…
Schrijf mee!