InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voeten, je staat er niet bij stil

Voeten, je staat er niet bij stil

Voeten, je staat er niet bij stil Voetklachten komen bij één op de tien mensen voor en zijn dikwijls de oorzaak van minder goed kunnen bewegen. Meestal gaan voetklachten ook gepaard met pijn. Naarmate de leeftijd vordert komen voetklachten meer voor. Soms zijn het geen ernstige klachten zoals bijvoorbeeld een wrat die vanzelf weggaat. In andere gevallen is er bijvoorbeeld sprake van een klapvoet die het lopen ernstig kan bemoeilijken. Daarnaast bestaan er talrijke andere voetklachten. Het medisch specialisme waartoe de voet behoort heet orthopedie. Voetklachten kunnen behandeld worden door podotherapeuten en registerpodologen.

Veelvoorkomende voetkwalen zijn:

  • Blaren
  • Broze teennagels
  • Droge huid
  • Harde huid en eelt
  • Hielkloven
  • Hielspoor
  • Kalknagels
  • Klapvoeten
  • Likdoorns
  • Wratten
  • Platvoeten
  • Pijnlijke voeten
  • Zweetvoeten

Wel stilstaan bij de voeten

Egyptisch of Grieks

Een voet kan zogenaamd Egyptisch of Grieks zijn. Bij een Egyptische voet is de grote teen het langst in tegenstelling tot de Griekse voet, waarbij de tweede teen langer is dan de grote teen. Dit laatste komt bij één op de tien mensen voor. Het is daarom belangrijk dat de langste teen voldoende ruimte krijgt.

Afgelegde afstand

Voeten leggen gemiddeld, gedurende een heel leven, 185.000 kilometer af. Dat is ruim vier en een halve keer de wereld rond.

Opgesloten in schoenen

Ongeveer tweederde van het leven zitten de voeten opgesloten in schoenen.

Voeten worden groter

Ze worden evenals de neus en de oren groter bij het ouder worden.

Zweetkliertjes

Voeten hebben 250.000 zweetkliertjes die per dag bijna een kwart liter zweet produceren.

Verzorging nodig

Voeten worden vaak pas goed verzorgd als er klachten zijn terwijl goede verzorging klachten kan voorkomen.

Goed schoeisel

Bijna alle patiënten die een orthopeed bezoeken dragen te kleine of slecht passende schoenen. Vooral vrouwen kunnen daar last van hebben omdat al bij een hak van vijf centimeter hoogte zeer veel lichaamsgewicht op de voorvoet komt. Die voet wordt dan vaak ook nog eens in een smal toelopende schoenpunt naar voor gedrukt. Goed schoeisel kan veel klachten voorkomen en is een belangrijke ondersteuning van de voet en dient tevens in veel situaties tot bescherming.

Schoenen kopen

Het best is om nieuwe schoenen pas aan het eind van de dag te kopen. Dan zijn de voeten opgezwollen van het lopen of staan. Koop geen te strakke schoenen met het vooruitzicht dat ze nog zullen uitlopen. Het is nooit gegarandeerd dat dit inderdaad zal gebeuren. Een te platte hak is niet gunstig, een hak van drie centimeter is ideaal. Tenen moeten voldoende ruimte hebben. Het is ook zeer aan te bevelen om schoenen dagelijks af te wisselen. Dat is niet alleen goed voor het behoud van de schoenen maar ook beter voor de voeten.

Over de voeten

Voeten moeten uiteraard een stevige structuur hebben om het menselijk lichaam te kunnen dragen. Twee voeten hebben samen 52 botjes. Dat is een kwart van alle botten in een lichaam. Die botjes worden bij elkaar gehouden door 66 gewrichten en 214 ligamenten (bindweefsels die botten verbinden) en ook nog eens 38 spieren en pezen. De stevigheid van voeten is vooral afhankelijk van de bindweefselbanden welke zijn opgebouwd uit sterke collagene vezels. Collageen is een lijmvormend eiwit waarvan in totaal meer dan 25 typen bestaan. Die typen worden aangeduid met Romeinse cijfers. Type I komt voor in bloedvaten, botten, fascie, huid, kraakbeen, ligamenten, pezen en tanden. Die bindweefselbanden verbinden de voetwortel met het onderbeen maar ook de voetwortelbeenderen met elkaar. Tevens worden door die banden de middenvoet met de voetwortel verbonden en de middenvoetsbeenderen met elkaar.

Bij aanhoudende voetklachten naar de dokter

Bij aanhoudende voetklachten, die niet zelf kunnen worden verholpen, kan het best een dokter worden geraadpleegd. Het zelf verhelpen van voetklachten kan in eerste instantie door goed schoeisel aan te schaffen. Ook bestaan er allerlei middeltjes die bij een drogist of apotheek gekocht kunnen worden en heel dikwijls de kwaal laten verdwijnen.
Gerelateerde artikelen
Wat doet een podotherapeut?Wat doet een podotherapeut?De paramedische wetenschap podotherapie of podologie betekent letterlijk voettherapie. Podotherapie richt zich op het vo…
Hielspoor; van oorzaak tot behandelingHielspoor; van oorzaak tot behandelingAls je weleens last gehad hebt van je hiel, kan het best zo zijn dat het hielspoor geweest was. Meer dan 10 procent van…
Welke behandelingen biedt een podotherapeut?Welke behandelingen biedt een podotherapeut?Klopt u met voetklachten of klachten aan de knie, heup of rug aan bij de podotherapeut, dan zal hij eerst een onderzoek…
Hielspoor en sportenHielpijn is een vervelende pijn aan de onderkant van de voet. Veelal is hielspoor de oorzaak van deze pijn. Meer dan 10%…
Klapvoet met hanentredKlapvoet met hanentredEr is sprake van een zogenaamde klapvoet als de voorvoet niet goed kan worden opgetild. Daardoor kan bij het lopen de vo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Voeten, je staat er niet bij stil"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 11-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!