InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat doet een podotherapeut?

Wat doet een podotherapeut?

Wat doet een podotherapeut? De paramedische wetenschap podotherapie of podologie betekent letterlijk voettherapie. Podotherapie richt zich op het voorkomen en behandelen van stoornissen en klachten aan de voeten en de eventueel daaruit voortkomende problemen aan het houding- en bewegingsapparaat. Bij pijnklachten of een afwijkende lichaamshouding kan een podoloog of -therapeut uitkomst bieden door middel van schoenaanpassingen, therapeutische zolen en een gedegen schoenadvies. Wat doet een podotherapeut of podoloog precies en wanneer kun je bij hem terecht?

Voetklachten

Zolang voeten geen klachten geven, ziet vrijwel niemand ze staan. Maar ontstaan er klachten, dan is het meteen duidelijk hoe belangrijk je voeten voor je zijn. Want niet alleen sta je erop en beweeg je je ermee voort, voeten zorgen ook voor je evenwicht. En je merkt het dan ook meteen wanneer je voeten klachten geven. Voetklachten kunnen tot allerlei problemen leiden. Van pijn aan de tenen of de hiel, tot pijn in de knieën of rug en zelfs tot evenwichtsproblemen. Iemand met voetklachten kan terecht bij de podoloog of de podotherapeut.

Wat is podotherapie precies?

Podologie of podotherapie betekent letterlijk voetkunde of voettherapie. Het woord is afgeleid van het Griekse woord “pous” dat “voet” betekent. Podotherapie is een paramedische wetenschap. Het beroep van podotherapeut is sinds 1982 wettelijk erkend als paramedisch beroep in Nederland.

Bij (voet)klachten ontstaan door een afwijkend functioneren van de voet kan men terecht bij de podotherapeut, evenals bij klachten ontstaan door een afwijkende voetstand, een afwijkende stand van de tenen of een afwijkend looppatroon. Dit leidt vaak tot klachten aan de voet, enkel, knie, rug of heup, of een combinatie daarvan. Ook behandelt de podotherapeut huid- en nagelaandoeningen waartoe de pedicure niet bevoegd is. En tenslotte behandelt de podotherapeut diabetische en reumatische patiënten die baat hebben bij een podotherapeutische oplossing.

Wat is het verschil tussen een podotherapeut en een podoloog?

De woorden podotherapeut en podoloog worden vaak door elkaar gebruikt, maar betekenen toch niet precies hetzelfde. In Nederland is podotherapeut een wettelijk beschermde titel, die alleen gevoerd mag worden na afronding van de hbo-bacheloropleiding Podotherapie. De verwarring ontstaat echter doordat in België de term podoloog wordt gebruikt, terwijl podoloog in Nederland een heel ander beroep is dan podotherapeut.

Een podotherapeut valt onder het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en dient te voldoen aan een aantal strenge kwaliteisen. Podotherapeuten staan vaak geregistreerd bij de NVvP (Nederlandse Vereniging voor Podotherapeuten) en bij het Kwaliteitsregister Paramedici. De titel podoloog is onbeschermd, iedereen mag hem voeren. Binnen de podologie kan vervolgens weer onderscheid worden gemaakt tussen podologen en registerpodologen. Je mag jezelf pas registerpodoloog noemen als je volledig gediplomeerd podoloog bent. Ook kun je je dan aansluiten bij Stichting Loop (Landelijk Overkoepelend Orgaan voor de Podologie). Registerpodologen werken vaak samen met zorgverleners als huisartsen en fysiotherapeuten, evenals met pedicures, arbodiensten, Caesartherapeuten, Mensendiecktherapeuten, schoentechnici en schoenvakhandels.

Wat zijn de behandelmogelijkheden?

Afhankelijk van de klachten kan de podotherapeut diverse behandelingen bieden. Hij kan voorlichting geven, correctietechnieken en/of ontlastingstechnieken toepassen. Zo kan hij podotherapeutische zolen, ook wel steunzolen genoemd, een siliconen teenstukje of een nagelbeugel aanmeten. Hij kan diepe likdoorns verwijderen of andere huid- en nagelaandoeningen aanpakken, schoenadvies geven en voorlichting hoe klachten kunnen worden voorkomen. Tevens kan de podotherapeut diabetische voeten behandelen. Hierbij kan het gaan om wondverzorging, maar ook om preventieve screening gevolgd door adviezen en behandelingen waarmee voetproblemen kunnen worden voorkomen. Een podotherapeut maakt dan ook veelal deel uit van een team medici op een diabetespoli.

Wie kan bij de podotherapeut terecht?

Een podotherapeut of (register)podoloog kan invloed uitoefenen op een heleboel klachten gerelateerd aan de stand van de voeten. Bij de volgende soorten klachten kan men dan ook bij de podoloog of podotherapeut terecht:
  • Voetklachten bij volwassenen en kinderen
  • Rug-, heup- en knieklachten veroorzaakt door een afwijkend looppatroon
  • Vermoeide voeten en/of benen
  • Verkeerde vorm en stand van de voet
  • De beweeglijkheid van de voet
  • Verkeerde lichaamshouding
  • Diabetische en reumatische voeten
  • Huid- en nagelaandoeningen waartoe een pedicure niet bevoegd is
  • Ouderdomsklachten
  • Sportblessures

Lees verder

© 2016 - 2019 Sterkstaaltje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Naar de podotherapeut, hoe werkt dat?Naar de podotherapeut, hoe werkt dat?De menselijke voet is een complex geheel. Het is dan ook geen wonder dat de meeste mensen ergens in hun leven te maken k…
Steunzolen een weldaad voor voetafwijkingenEen steunzool is een losse zool die in een schoen wordt gelegd en de voetbogen ondersteunt. Een steunzool wordt ook wel…
Platvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten zijn een regelmatig voorkomende afwijking van de voeten. Bij platvoeten is de voetboog doorgezakt. Het worden…
Steunzolen, correctiezolen, inlays, of inlegzolenSteunzolen, correctiezolen, inlays, of inlegzolenVaak hebben mensen last van vermoeidheid. Na een paar uur werken hebben ze vaak het idee dat ze er al een hele dag op he…
De gezonde impuls van een stevige wandelingVolgens voetenspecialist Robert Wonink (die podoloog is en generaties vakgenoten, fysiotherapeuten en artsen opleidt en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • Podologiepraktijk Liesbeth D’Hulster, www.podologiepraktijk.be, bezocht op 9 april 2016
  • Praktijk voor Podologie, http://www.praktijkvoorpodologie.nl/praktijkvoorpodologie/index.php/wat-is-podologie, bezocht op 9 april 2016
  • Wikipedia, nl.wikipedia.org/wiki/Podotherapeut, bezocht op 9 april 2016
  • Voetsula, http://www.voetsula.nl/podotherapie-podologie, bezocht op 9 april 2016

Reageer op het artikel "Wat doet een podotherapeut?"

Infoteur: Sterkstaaltje
Gepubliceerd: 11-04-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!