InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Steunzolen een weldaad voor voetafwijkingen

Steunzolen een weldaad voor voetafwijkingen

Een steunzool is een losse zool die in een schoen wordt gelegd en de voetbogen ondersteunt. Een steunzool wordt ook wel correctiezool, inlay of zooltje genoemd. Steunzolen worden gebruikt door mensen met een voetafwijking. Het dragen van steunzolen is soms nodig om de voetstand te corrigeren of de lichaamshouding te verbeteren waardoor tevens het looppatroon zal verbeteren. Het is wel noodzakelijk dat steunzolen precies worden aangemeten..

Nieuwe materialen voor steunzolen

Ooit werden steunzolen van harde materialen gemaakt met gevolg dat de spieren, pezen en banden zo goed als werden uitgeschakeld. In de tachtiger jaren van de vorige eeuw zijn de zolen daarom aangepast en werden er voortaan andere materialen gebruikt. Door de toepassing van die materialen en door nieuwe technieken is een betere manier van ondersteuning ontstaan en krijgen de voeten de verstoorde functies vaak weer terug.

Geschikte schoenen

Het materiaal dat tegenwoordig wordt gebruikt voor het vervaardigen van steunzolen is veelal kunststof. Het in model maken van de steunzolen gebeurt met behulp van vacuümtechnieken. De schoenen, waarin steunzolen worden gebruikt, dienen daar wel geschikt voor te zijn met bij voorkeur een dichte hiel en vetersluiting.

Voetafwijkingen voorkomen in groeiperiode van kinderen

Er zijn diverse soorten voetafwijkingen zoals holvoeten, knikvoeten, platvoeten en spreidvoeten. Maar ook mensen met andere klachten kunnen baat hebben bij steunzolen zoals bij pijnlijke heupen, knieën of lage rugklachten. Soms krijgen kinderen in de groeiperiode steunzolen voorgeschreven om te voorkomen dat op latere leeftijd gewrichtsslijtage ontstaat. Daardoor worden tijdens het groeiproces de spieren, pezen en banden sterk gemaakt.

Goede stand van de voeten is belangrijk

Maar het werkingsgebied van steunzolen strekt zich verder uit dan alleen de voeten. Als de balans in de voeten wordt verstoord heeft dat effect op de rest van het lichaam en is het mogelijk dat er andere klachten ontstaan. De voeten staan immers aan de basis van het lichaam en worden daardoor zwaar belast. Een goede lichaamshouding begint ook al bij een goede stand van de voeten. Een verkeerde stand kan leiden tot last van de kniegewrichten en heupgewrichten of tot rugklachten.

Advies voor aanmeten van steunzolen

Steunzolen worden meestal aangemeten op advies van een fysiotherapeut, huisarts, orthopeed, of sportarts maar ook kan het initiatief uitgaan van de persoon zelf die klachten heeft. Situaties waarin steunzolen meestal worden geadviseerd zijn:
  • Verlichten van de spanningen van één of meer spiergroepen.
  • Corrigeren van de voetstand.
  • Verbeteren van de lichaamshouding.
  • Egaal verdelen van de druk onder de voet.
  • Meer ruime laten ontstaan in de schoen.
  • Het looppatroon verbeteren.

Dekos gel massage inlegzolen

Een speciaal soort steunzolen worden vervaardigd door Dekos. Die firma ontwikkelde, samen met diverse doctoren en specialisten, speciale gel massage inlegzolen (evenals andere hulpmiddelen). Op de inlegzolen van Dekos rust een patent. Dekos richt zich met zijn producten op een groot aantal aandoeningen zoals artrose, doorgezakte voorvoeten, diabetesvoeten, dystrofie, eelt, etalagebenen, fibromyalgie, hernia, hielspoor, ischias, jicht, koude voeten, likdoorn, platvoeten, pijnlijke voeten, reuma, spataderen, trombose, vermoeide voeten en transpirerende voeten.

Massage bij elke stap

De gel massage inlegzolen van Dekos geven de voeten een optimale steun doordat de gel zich aan de voet aanpast en daar corrigeert waar dat nodig is. De druk wordt, zoals bij een waterbed, gelijkmatig onder de voeten verdeeld. Bij elke stap worden de voeten vanzelf gemasseerd en neemt de spanning van de voeten, knieën, heupen en wervelkolom af. Lopen is op die manier een genot zonder vermoeidheidsgevoel. De verbeterde stand van de voeten wordt doorgegeven naar de knieën, heupen, rug en nek waardoor de klachten verminderen en in veel gevallen zelfs volledig verdwijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Steunzolen, correctiezolen, inlays, of inlegzolenSteunzolen, correctiezolen, inlays, of inlegzolenVaak hebben mensen last van vermoeidheid. Na een paar uur werken hebben ze vaak het idee dat ze er al een hele dag op he…
Voor elke voet een geschikte steunzoolVoor elke voet een geschikte steunzoolMensen die last hebben van een voetafwijking, kunnen baat hebben bij het gebruik van steunzolen. Met een steunzool - ook…
Platvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten zijn een regelmatig voorkomende afwijking van de voeten. Bij platvoeten is de voetboog doorgezakt. Het worden…
Moeilijke voeten en toch leuke schoenen? Mogelijk!Moeilijke voeten en toch leuke schoenen? Mogelijk!Iedereen met moeilijke voeten weet dat het een hel is om aan fatsoenlijke schoenen te komen. Zeker voor de wat jeugdigen…
Specialist: de orthopeedSpecialist: de orthopeedEen orthopedisch chirurg, ook wel orthopeed genoemd, houdt zich vooral bezig met de stand van botten die de houding van…
Bronnen en referenties
  • Steunzool.com
  • Wikipedia
  • Dekos.nl

Reageer op het artikel "Steunzolen een weldaad voor voetafwijkingen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 12-03-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voeten
Medische informatie…
Schrijf mee!