InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Babyacne (acne bij baby): symptomen, oorzaak en behandeling

Babyacne (acne bij baby): symptomen, oorzaak en behandeling

Babyacne (acne bij baby): symptomen, oorzaak en behandeling Babyacne of babypuistjes komen vaak voor. Acne komt vaak voor tijdens de puberteit, maar pasgeboren baby’s kunnen ook kleine puistjes en pukkeltjes krijgen. Babyacne verschijnt meestal op de wangen en soms op het voorhoofd, de kin, en zelfs de rug. De puistjes kunnen bij zuigelingen reeds aanwezig zijn vanaf de geboorte, of ze ontstaan in de loop van de eerste levensweken. Er worden twee vormen van babyacne onderscheiden: acne neonatorum en erythema toxicum neonatorum. Vaak verdwijnen de puistjes binnen enkele weken tot maanden vanzelf en desnoods kan de arts een middeltje voorschrijven. Er blijven geen littekens achter. De prognose is gunstig.

Babyacne

Babyacne (op het voorhoofd) / Bron: Sage Ross, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Babyacne (op het voorhoofd) / Bron: Sage Ross, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat is babyacne?

Babyacne is een courante aandoening die geheel onschuldig is en spontaan geneest zonder achterlating van littekens. Pasgeboren baby’s krijgen vrij vaak kleine puistjes in het gelaat of elders op het lichaam. Deze acne wordt babyacne genoemd. Als je pasgeboren baby last heeft van puistjes, vlekjes en bultjes in het gezichtje of op andere plekken op het lichaam, gaat het meestal om een vorm van baby acne. Babyacne gaat vaak vanzelf over, maar in sommige gevallen kan het geen kwaad om de huisarts te raadplegen.

Soorten acne bij een baby

Er worden twee soorten babyacne onderscheiden:

Symptomen babyacne

Acne neonatorum

Acne neonatorum wordt gekenmerkt door zowel gesloten en open comedonen (mee-eters) en papels en pustels, vooral in het gezicht (voorhoofd, wangen en kin). Na een paar maanden verdwijnen de puistjes spontaan.

Erythema toxicum neonatorum

Erythema toxicum neonatorum is te herkennen door kleine op urticaria gelijkende papels van 2-3 mm in omvang, die uitgroeien tot pustels. Soms gaat het om een paar plekken en soms om wel honderden. De aandoening doet zich voor op de romp en het gelaat en breidt zich soms uit naar de extremiteiten. Het komt niet voor op handen en voetzolen. ETN manifesteert zich meestal tussen de tweede en derde dag, maar kan ook reeds vanaf de geboorte aanwezig zijn. Erythema toxicum neonatorum komt vaker voor bij à terme geboren kinderen ('op tijd geboren'), dan bij te vroeg geboren baby’s. De plekken verdwijnen spontaan binnen een week en slechts zelden houdt het enkele maanden aan.

Oorzaak babyacne

Acne neonatorum
Het is niet duidelijk hoe acne neonatorum ontstaat. De oorzaak moet waarschijnlijk gezocht worden in een verhoogde gevoeligheid van de talgklieren voor neonatale androgenen, waardoor de talgproductie toeneemt en de poriën verstopt raken met talg. Deze variant ontstaat dus na een ontsteking van de talgklieren in de huid.

Erythema toxicum neonatorum
De oorzaak van ETN is ook onbekend. Bij premature baby's komt het minder vaak voor. Mogelijke speelt allergische aanleg een rol. Erythema toxicum neonatorum heeft in ieder geval niets te maken met het gebruik van (verkeerde) babyolie, voedselallergie of het geven van borstvoeding.

Vóórkomen babyacne

Tot 20% van de pasgeborenen krijgt acne neonatorum. Meer jongens dan meisjes krijgen het. Erythema toxicum neonatorum ontstaat bij 40-70% van de à terme kinderen, tegen slechts 5% van de preterme kinderen (te vroeg geboren kinderen).

Diagnose babyacne

De diagnose kan à vue worden gesteld; bloedonderzoek geeft geen afwijkingen aan. Een biopt of weefselonderzoek is niet nodig.

Huisarts onderzoekt baby / Bron: Istock.com/Zdenka DarulaHuisarts onderzoekt baby / Bron: Istock.com/Zdenka Darula

Behandeling babyacne

Acne neonatorum
Acne neonatorum verdwijnt spontaan binnen enkele weken tot maanden. Er kunnen lokale middelen worden toegepast, zoals hoornoplossende middelen. Dit kan de ziekteduur enigszins bekorten. Vraag de huisarts om advies.

Erythema toxicum neonatorum
Erythema toxicum neonatorum verdwijnt vaak binnen één tot twee weken zonder littekenvorming. Soms houdt de uitslag maanden aan. Het kan gebeuren dat de bultjes en puistjes vrijwel geheel verdwenen zijn, waarna ze in alle hevigheid terugkeren. Behandeling is niet nodig.

Zelfzorg

Deze tips zijn nuttig voor de verzorging van de huid van je baby als hij of zij acne heeft:
  • Houd het gezicht van je baby schoon. Was het gezicht van je baby dagelijks met warm water en milde babyzeep.
  • Droog het gezicht van je baby voorzichtig af. Dep de huid van je baby droog.
  • Niet in de acne knijpen of schrobben. Je kunt daardoor meer irritatie of een infectie veroorzaken.
  • Vermijd het gebruik van lotions of oliën op het gezicht van je baby.

Preventie

Er is anno 2018 geen manier bekend om babyacne te voorkomen.

Complicaties

Babyacne verdwijnt zonder complicaties.

Prognose

Babyacne of babypuistjes verschijnt normaal gesproken ergens in de eerste drie maanden van de baby en verdwijnt gewoonlijk na drie maanden. Babyacne houdt meestal een paar maanden aan en verdwijnt op enig moment vanzelf, maar soms blijft het ook langer aanwezig. Als de symptomen gedurende enkele maanden aanwezig zijn, is het verstandig een afspraak te maken met je huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tieneracne onder de loep genomenAcne is de meest voorkomende huidprobleem bij tieners. Negen van de tien tieners worden ooit geconfronteerd met puistjes…
Acne, wat is er aan te doen?Veel mensen hebben last van acne. Ze proberen van alles om er van af te komen. Maar hoe kom je je acne af?
Acne bij volwassenen. De meest voorkomende oorzakenAcne bij volwassenen. De meest voorkomende oorzakenAcne bij volwassen komt veel vaker voor dan men denkt. Één oorzaak van acne bij volwassen kan stress zijn. Lees hier de…
Acne rosacea: volwassenenacneAcne rosacea: volwassenenacneDacht je eindelijk van die jeugdpuistjes af te zijn, krijg je op latere leeftijd opnieuw acne?! Acne rosacea is een aand…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Selbst Erstellt (Fragegeist), Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Cleveland Clinic. Baby Acne. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/17822-baby-acne/prevention?view=print (ingezien op 15-10-2018)
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten: Kleine kwalen bij kinderen. Elsevier Gezondheidszorg, Maarssen, tweede druk 2009.
  • Mayo Clinic. Baby acne: Diagnosis & treatment. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/baby-acne/diagnosis-treatment/drc-20369885 (ingezien op 15-102-10)
  • Afbeelding bron 1: Sage Ross, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/Zdenka Darula

Reageer op het artikel "Babyacne (acne bij baby): symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-10-2018
Subrubriek: Kinderen
Special: Vlekken in gezicht
Medische informatie…
Schrijf mee!