InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Hersenbloeding bij baby's

Hersenbloeding bij baby's

Hersenbloedingen bij baby's, ze komen meer voor dan u denkt. Bij 1 op de 4000 pasgeborenen komt een hersenbloeding voor. Waarvan bij 1 op de 3 baby's die te vroeg geboren zijn. Dat hersenbloedingen vaak worden vastgesteld bij vroeggeborenen komt omdat er bij op tijd geboren baby's vrijwel nooit een echo onderzoek plaats vindt. En daardoor worden hersenbloedingen bij pasgeborenen nagenoeg nooit gediagnosteerd.

Oorzaak

Er zijn verschillende oorzaken van een hersenbloeding. Het kan komen door een stolsel die zich in de bloedvaten van de hersenen bevind. Dit komt voornamelijk bij oudere mensen voor. Ook kan het komen doordat er een bloedvat scheurt in de hersenen, dit komt meestal voor bij baby's. Dit kan door verschillende factoren komen. De meest voorkomende zijn: wanneer de moeder suikerziekte of zwangerschapsvergiftiging tijdens de zwangerschap heeft gehad kan een pasgeborene een hersenbloeding oplopen. Door zuurstoftekort bij de geboorte, door gebruik van een vacuümpomp bij de bevalling, wanneer de baby een bloedvergiftiging heeft. Tot 32 weken zwangerschap zijn de hersenen nog minder goed beschermd door het omliggende weefsel, daardoor kunnen beschadigingen makkelijker oplopen. Tot ongeveer 38 weken zwangerschap bestaan de hersenen nog uit een gelei-achtige massa waar aderen en haarvaatjes doorheen lopen. Daarna komen er pas echt kronkels in.

Hersenbloeding herkennen

Bij pasgeborenen zijn de symptomen van een hersenbloeding lang niet altijd duidelijk. Epilepsie aanvalletjes zijn vaak de eerste tekenen van een hersenbloeding. Kortdurende periodes van niet ademen, voedingsproblemen, spugen, hartslagvertragingen en temperatuurswisselingen . Ook stil gedrag en geprikkeldheid kunnen er op wijzen dat de baby een hersenbloeding heeft gehad. Veel symptomen zijn dus alleen door apparatuur uit het ziekenhuis te herkennen.

Diagnose

Hoe wordt een hersenbloeding vastgesteld? Als de kinderarts een hersenbloeding vermoedt zal er eerst een echo van het hoofd gemaakt worden. Als daaruit blijkt dat er een bloeding zit blijft de baby onder controle staan van de kinderarts. Na ongeveer 2 weken zal er weer een echo van het hoofd gemaakt worden om te kijken of de bloeding er nog zit, of dat hij aan het wegvloeien is, of dat het nog net zo groot is of zelfs groter. Als de bloeding er niet meer zit, worden er geen vervolgscans gemaakt. Zit de bloeding er nog wel kleiner, gelijk of groter wordt er een MRI-scan gemaakt om meer duidelijkheid te krijgen over de plaats van de bloeding en de eventuele gevolgen waar de ouders rekening mee kunnen houden. Vaak kunnen ze er niets meer aan doen en kunnen ouders niet meer doen dan afwachten. Heeft het kind een ernstige bloeding wordt er een drain ingebracht zodat het bloed afgevoerd kan worden. Dit herken je vaak aan een waterhoofd. Na de uitslag van de MRI zijn er meerdere gevolgen mogelijk.

Gevolgen

Het komt vaak voor dat de baby er niets aan over houd. Dat is natuurlijk de beste uitslag die ouders zich kunnen wensen na een periode van onzekerheid. Maar het kan ook zijn dat de baby er wel wat aan overhoud. Dit kunnen verschillende dingen zijn en dat is weer afhankelijk van waar de bloeding zich bevonden heeft en wat er beschadigd is. Het kan zijn dat de baby later moeilijk zal leren, een slechter geheugen heeft of aandacht en concentratiestoornissen heeft. Ook kan het kindje gedragsproblemen als impulsiviteit en hyperactiviteit krijgen. Verder kan het kind een achterstand in de motorische ontwikkeling krijgen. Daarom is het voor ouders met een pasgeborene die een hersenbloeding heeft gehad een mijlpaal als het kindje voor het eerst glimlacht, zelfstandig gaat zitten en gaat lopen. Daardoor is dit vaak pas uit te sluiten na 12-18 maanden of natuurlijk door de MRI-scan. Als blijkt dat de baby kans heeft op achterstand in de motorische ontwikkeling komt hij/zij ook onder toezicht van een kinderfysiotherapeut te staan. Ook kan het kindje er in het ergste geval epilepsie of zelfs ernstige spasticiteit aan overhouden. Maar zoals in de eerste zin genoemd komt het erg vaak voor dat de baby er niets aan overhoudt. Probeer altijd te kijken naar hoe de baby zich op dat moment ontwikkeld.

Behandelingen

Fysiotherapie

Als de baby kans heeft op ontwikkelingsachterstand in de motoriek, krijgt hij/zij van jongs af aan al fysiotherapie. Hierdoor is er controle op hoe hij/zij zich ontwikkeld en worden ze extra gestimuleerd om zich te ontwikkelen.

Logopedie

Als op latere leeftijd blijkt dat uw baby een achterstand ontwikkeld in praten en slikken, komen ze bij de logopediste. Hij/zij kan met bepaalde oefeningen de spraakontwikkeling en het slikken stimuleren.

Medicijnen

Voor verschillende gevolgen zijn medicijnen zoals bijvoorbeeld epilepsie. Dit krijgt u dan voorgeschreven door uw kinderarts.

Deze tekst is zorgvuldig samengesteld. Maar raadpleeg bij deze aandoening altijd een arts.
© 2012 - 2019 Avlaar1990, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De Apgar-score bij pasgeborenenDe Apgar-score bij pasgeborenenDirect na de geboorte zal je pasgeboren baby aan een aantal tests onderworpen worden. Deze tests controleren de gezondhe…
De Tummy Tub als alternatief bad voor je babyDe Tummy Tub als alternatief bad voor je babyDe meeste baby's vinden het heerlijk om in bad te gaan. Lekker in het warme water en de volle aandacht van hun vader of…
Longoedeem of vocht achter de longenLongoedeem of vocht achter de longenLongoedeem treedt vaak op als gevolg van hartzwakte. Bij longoedeem treedt er vocht uit de longblaasjes en de kleine luc…
CMV - Het cytomegalovirusHet cytomegalievirus (ook wel cytomegalovirus genoemd) of CMV is een virus dat bij een gezonde persoon geen schadelijke…
Omphalitis: infectie van de navel bij pasgeborenenOmphalitis: infectie van de navel bij pasgeborenenOmphalitis is de Latijnse benaming voor een navelinfectie. Deze kan optreden wanneer kort na de geboorte bacteriën zich…
Bronnen en referenties
  • http://www.vroeggeboorte.nl/1836686.htm#Hersenbloeding
  • http://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/bloedvaten/herseninfarct.php

Reageer op het artikel "Hersenbloeding bij baby's"

Infoteur: Avlaar1990
Gepubliceerd: 23-01-2012
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!