InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Angiofibroom (angiofibroma): symptomen en behandeling

Angiofibroom (angiofibroma): symptomen en behandeling

Angiofibroom (angiofibroma): symptomen en behandeling Een angiofibroom is een goedaardig gezwel. Het is opgebouwd uit vaat- en bindweefsel. Er zijn diverse vormen angiofibromen: adenoma sebaceum, fibrous papule van de neus of het gezicht en juvenile nasopharyngeal angiofibroma. Angiofobromen van het type adenoom sebaceum zien eruit als huidkleurige, gelige of rode, 0,5 - 5 mm grote halfbolvormige pukkeltjes op het gezicht (zie afbeelding), vooral in de plooien van wang, kin en neus. Een fibrous papule is een klein huidkleurig bultje in het gelaat, lip of neus. Juvenile nasopharyngeal angiofibroma (JNA) is een zeldzame, goedaardige tumor binnen in de neus, vooral gezien bij puberjongens.

Angiofibroom

Wat is een angiofibroom?

Een angiofibroom is een goedaardig gezwel dat is opgebouwd uit vaat- en bindweefsel. Er zijn tal van verschillende klinische vormen van angiofibromen die een identieke histopathologie (weefselkenmerken) delen:
  • adenoma sebaceum;
  • fibrous papule van de neus of het gezicht; en
  • juvenile nasopharyngeal angiofibroma.

Adenoma sebaceum

Adenoom sebaceum is feitelijk een verkeerde benaming voor deze huidaandoening bestaande uit angiofibromen. Het manifesteert zich in de kindertijd, vaak in de leeftijd tussen 2-5 jaar.

Patiënt met angiofibromen als gevolg van tubereuze sclerose / Bron: Herbert L. Fred, MD en Hendrik A. van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Patiënt met angiofibromen als gevolg van tubereuze sclerose / Bron: Herbert L. Fred, MD en Hendrik A. van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Symptomen
De angiofobromen zien eruit als huidkleurige, gelige of rode, 0,5 - 5 mm grote halfbolvormige pukkeltjes op het gezicht, vooral in de plooien van wang, kin en neus. De laesies kunnen geïsoleerd voorkomen, maar als er meerdere angiofibromen aanwezig zijn in het gelaat of elders op het lichaam dan kan het een onderdeel zijn van een syndroom welke gekenmerkt wordt door naevoïde afwijkingen van huid, centraal zenuwstelsel, ogen of andere organen. Men kan hierbij denken aan onder meer de volgende syndromen:
  • tubereuze sclerose (m. Bourneville-Pringle, adenoma sebaceum disseminata);
  • Birt-Hogg-Dubé syndroom; en
  • multiple endocrine neoplasia type 1 (MEN1).

De laesies komen geleidelijk meer op de voorgrond te staan en blijven gedurende het hele leven aanwezig.

Diagnose en behandeling

Een biopt (een stukje weefsel) kan de diagnose bevestigen en andere huidafwijkingen zoals een basaalcelcarcinoom (een vorm van huidkanker) uitsluiten. Om medische redenen is een behandeling niet nodig. Het gaat immers om een goedaardige huidafwijking. Om cosmetische redenen kunnen de bultjes verwijderd worden door shave-excisie, dermabrasie, electrocoagulatie of laserbehandeling.

Fibrous papule of the nose / Bron: M. Sand et al., Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Fibrous papule of the nose / Bron: M. Sand et al., Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Fibrous papule van de neus of het gezicht

Een fibrous papule of the nose / of the face is een klein huidkleurig papeltje of bultje in het gelaat, lip of neus. Het is een goedaardig en klein (1-5 mm) bultje. Meestal is er slechts één bultje aanwezig, maar er kunnen meerdere aanwezig zijn. Ze komen vaak voor, vooral rond het vijftigste levensjaar.

Diagnose en behandeling

De huidafwijking wordt gediagnosticeerd door een huidbiopsie. Een behandeling is niet nodig. Desgewenst kan het bultje worden verwijderd door een kleine chirurgische ingreep (shave-excisie, dermabrasie, electrocoagulatie).

Juvenile nasopharyngeal angiofibroma

Juvenile nasopharyngeal angiofibroma (JNA) is een zeldzame tumor binnen in de neus, soms zichtbaar in de neusgaten, die in het algemeen wordt gezien bij jongens. De tumor kan lokaal agressief zijn en binnendringen in de omliggende structuren en aanzienlijke complicaties veroorzaken Er zijn geen duidelijke risicofactoren voor de tumor, maar het wordt gezien tijdens de puberteit. Er wordt aangenomen dat de oorzaak van juvenile nasofaryngeale angiofibroom hormonale factoren zijn.

Radiotherapie (bestraling) / Bron: Adriaticfoto/Shutterstock.comRadiotherapie (bestraling) / Bron: Adriaticfoto/Shutterstock.com
Symptomen
Juvenile nasopharyngeal angiofibroom kan gepaard gaan met neusbloedingen (bloedneus), verstopte neus en hoofdpijn. Als de tumor zich verspreidt naar aangrenzende regio's in het gezicht of de mond, kan het verminderde reuk, doofheid, of zelfs gezichtsverminking veroorzaken. Sporadisch kan deze tumor hersenweefsel binnendringen, wat kan leiden tot neurologische symptomen. Voorts kan in sommige gevallen het ernstig en frequent bloeden van de tumor leiden tot anemie (bloedarmoede) met bijbehorende symptomen.

Behandeling

De behandeling kan bestaan uit arteriële embolisatie, radiotherapie of een complete chirurgische excisie. De arts zal beoordelen wat de beste behandelmethode is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode bultjes op benen en armen: keratosis pilarisRode bultjes op de bovenbenen of armen: het is een onschuldige, cosmetische aandoening die vaak voorkomt. De aandoening…
Kleine, witte bultjes op de (boven)lipKleine, witte bultjes op de (boven)lipAls je je lip strak trekt, zijn er bij sommige mensen kleine, witte stipjes zichtbaar. Wat zijn dit voor stipjes en zijn…
Bultje op de neus: symptomen, oorzaak en behandelingBultje op de neus: symptomen, oorzaak en behandelingEen bultje op de neus kent vele mogelijke oorzaken. Bij een huidkleurig bultje of knobbeltje op de neus gaat het vaak om…
Bultjes op de neus: Oorzaken van knobbeltjes op de neusBultjes op de neus: Oorzaken van knobbeltjes op de neusDoor een aantal aandoeningen en een aantal omgevingsfactoren komen kleine tot grote bultjes, knobbeltjes, puistjes of zw…
Bultjes op de tepelBultjes op de tepelRond de tepel van de vrouwenborst bevindt zich het tepelhof. Deze is bij elke vrouw iets verschillend. Op deze tepelhof…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Herbert L. Fred, MD And Hendrik A. Van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Adenoma_sebaceum
  • http://www.mediskincare.nl/angiofibroom.html
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/atxt/angiofibroma-angiofibroom.htm
  • http://www.upmc.com/services/neurosurgery/brain/conditions/brain-tumors/pages/angiofibroma.aspx
  • http://www.dermnetnz.org/topics/angiofibroma-pathology/
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/atxt/adenoma-sebaceum.htm
  • Afbeelding bron 1: Herbert L. Fred, MD en Hendrik A. van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: M. Sand et al., Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Adriaticfoto/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Angiofibroom (angiofibroma): symptomen en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 20-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!