InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Acne Vulgaris (jeugdpuistjes): oorzaken en behandeling

Acne Vulgaris (jeugdpuistjes): oorzaken en behandeling

Acne Vulgaris (jeugdpuistjes): oorzaken en behandeling Acne Vulgaris (jeugdpuistjes) voorkomen, bestrijden, behandeling & tips. Acne of jeugdpuistjes is een courante aandoening. In de puberteit krijgt nagenoeg iedereen last van acne. Bij de één blijft het beperkt tot enkele puistjes, bij de andere is het een uitgebreide huidaandoening die aanleiding kan geven tot psychische problemen en gevoelens van minderwaardigheid. Acne is geen infectieziekte en is dus niet besmettelijk. Jeugdpuistjes kunnen optreden op het gezicht, nek, schouders, rug of borst.

Acne Vulgaris

Acne vulgaris op het voorhoofd / Bron: Roshu Bangal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Acne vulgaris op het voorhoofd / Bron: Roshu Bangal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Wat is acne vulgaris (jeugdpuistjes)?

Acne of acne vulgaris is de medische term voor jeugdpuistjes. Acne is een huidprobleem die berust op een ontsteking van de talgklierfollikel. Als iemand slechts een paar rode vlekken of puistjes heeft, dan wordt er gesproken van een milde vorm van acne. Ernstige acne kan betekenen dat iemand wel honderden etterige puisten en abcessen in het gezicht, de rug of andere plekken heeft, zoals armen, schouders en nek.

Ongevaarlijke aandoening
Acne is een ongevaarlijke, vooral ontsierende aandoening, die daardoor voor de patiënt een grote psychische belasting kan betekenen. Of iemand er onder gebukt gaat, hangt heel erg af van de persoon en zijn beleving van de aandoening. Het kan niet volledig worden gerelateerd aan hoe erg het is. Sommige mensen met ernstige acne hebben er nauwelijks last van, terwijl anderen al in verlegenheid worden gebracht of overstuur raken bij slechts een paar puistjes.

Vaak milde acne
De meeste jonge mensen die last krijgen van acne, hebben vaak milde acne. Het wordt meestal beter na de tienerjaren. Veel volwassen vrouwen hebben acne in de dagen voor hun menstruatie.

Oorzaak acne vulgaris (jeugdpuistjes)

Acne is zoals gezegd een huidprobleem die berust op een ontsteking van de talgklierfollikel. Des te meer talg iemand aanmaakt, des te groter de kans dat het talg zich ophoopt en de uitvoergang van de talgklier (= de porie) verstopt raakt. Tevens wordt door het verhoorningsproces het follikelkanaal nauwer. Hierdoor ontstaan mee-eters (= talgophopingen). In de verstopte en uitgezette talgkliertjes maakt de bacterie Cutibacterium acnes (voorheen Propionibacterium acnes) prikkelende stoffen aan. De follikel zal steeds verder uitzetten als gevolg van de opgehoopte talg en de vrije vetzuren, waardoor deze uiteindelijk openbarst. Er komen allerlei irriterende stoffen vrij en dit kan in de aangrenzende huid ontstekingsverschijnselen oproepen en een ontsteking veroorzaken. Dit proces resulteert in pukkels en puistjes.

Talgproductie

De productie van het talg is afhankelijk een aantal verschillende factoren. Vaak begint acne in de puberteit, wanneer de huid onder invloed van hormonen allerlei veranderingen ondergaat. Een overmatige talgproductie wordt gestimuleerd door de mannelijke hormonen.

Uitwendige factoren

Sommige vormen van acne kunnen ontstaan door uitwendige factoren, zoals contact met stoffen die een verstopping van de talgklier veroorzaken. Denk hierbij aan bepaalde cosmetica. Er zijn ook diverse geneesmiddelen die aanleiding kunnen geven tot het ontstaan of verergeren van acne. Uitwendige factoren kunnen bestaan uit:
  • contact met vettige cosmetica of haarproducten, ook wel 'acne venaneta' genoemd, een vorm van acne waarbij de oorzaak bij cosmetica en bij minerale oliën (olieacne), teer (teeracne) en andere stoffen (bijvoorbeeld halogenen: broom-, chloor-, fluor- of jodiumacne) wordt neergelegd;
  • de overgang naar een ander klimaat (tropenacne);
  • een stijging van het androgeenniveau (hormoon);
  • het gebruik van bepaalde geneesmiddelen, zoals corticosteroïden (een synthetische variant van het lichaamseigen bijnierschorshormoon), testosteron, oestrogeen, en fenytoïn (een al lang bestaand anti-epilepticum);
  • het gebruik van voedingsproducten waarin veel geraffineerde suikers zitten zoals snoep en chips;
  • het gebruik van zuivelproducten;
  • hormonale veranderingen maken de huid vetter, wat wordt gerelateerd aan de puberteit (acne disseminata, acne juvenilis, acne simplex of acne vulgaris), de menstruatie, een zwangerschap, de anticonceptiepil, aanhoudende stress of spanning;
  • ondervoeding (acne cachecticorum); en
  • hevig zweten en vochtigheid.

Medische aandoeningen

Er zijn ook medische aandoeningen die aanleiding kunnen geven tot acne:

Symptomen en verschijnselen acne, jeugdpuistjes

Acne vulgaris

Acne wordt gekenmerkt door het voorkomen van oppervlakkige mee-eters (= zwarte comedonen) en meer onderhuids gelegen mee-eters (= witte comedonen), rode pukkels (= papels) en puistjes (= pustels). Jeugdpuistjes kunnen optreden op het gezicht, nek, schouders, rug of borst. In geval van een hevige onderhuidse ontsteking, kunnen na genezing ontsierende littekens achterblijven. Let op: krabben of het uitknijpen van puistjes werkt ontstekingen en littekenvorming in de hand.

Acne excoriée

Bij overmatig krabben kan er sprake zijn van (acne excoriée). Dit is een aandoening die wordt gekenmerkt door herhaaldelijk dwangmatig pulken en krabben aan bestaande of ingebeelde huidafwijkingen, zoals acne vulgaris. Dit leidt tot wondjes en zweertjes, maar soms ook bacteriële infecties en littekens van de huid. De aandoening wordt vooral gezien bij tienermeisjes, maar kan ook bij jongens voorkomen.

Varkensvlees / Bron: Nayaa, PixabayVarkensvlees / Bron: Nayaa, Pixabay

Een aantal mythen over jeugdpuistjes en acne

Het verhaal gaat dat het eten van varkensvlees, chocola en patat acne in de hand werkt. In wetenschappelijk onderzoek is dit echter nog nooit aangetoond. Er is tot dusverre geen enkel wetenschappelijk verband tussen voedselinname en acne. Ook heeft acne niets te maken met een slechte hygiëne. Voorts zij opgemerkt dat overmatig of sterk transpireren (zweten) geen invloed heeft op de ernst van acne.

Behandeling van acne, jeugdpuistjes

Er zijn veel goede behandelingen om acne onder controle te krijgen. Een standaardbehandeling bestaat niet. De behandeling is afhankelijk de ernst van de acne, het type acne, het huidtype, leeftijd en geslacht van de persoon met acne. In de meeste gevallen zal een plaatselijke, uitwendige behandeling volstaan. Doch bij ernstigere vormen zullen orale medicijnen worden voorgeschreven. Bij elke vorm van acne is het belangrijk dat de huid goed, doch voorzichtig wordt gereinigd met een milde zeep en lauw water. Na het wassen moet de huid voorzichtig worden drooggedept. Wrijven is uit den boze, want dit kan tot beschadiging van de acne leiden. Na het wassen kan het geneesmiddel op de huid worden aangebracht.

Lotion of crème

Als iemand slechts enkele puistjes heeft, dan kan een lotion of crème gebruikt worden die zonder recept verkrijgbaar is. Een veel gebruikt middel is benzoylperoxide. Het middel heeft geen ernstige bijwerkingen en is vrij goedkoop in aanschaf. Het wordt verkocht in de vorm van gel die plaatselijk aangebracht moet worden op de plekken waar de acne aanwezig is. Benzoylperoxideals gaat de verhoorningsstoornis tegen en daarmee zal het de afsluiting van de afvoergang van talg tegengaan.

Lokale antibiotica

Er bestaan lokale bereidingen op basis van antibiotica bij wat ernstiger vormen van acne. Deze middelen moeten verscheidene maanden achtereen worden gebruikt vóórdat ze een optimaal effect hebben. Voorbeelden van lokaal toe te passen antibioticum zijn: erythromycine cutaan en clindamycine cutaan.

Pillen

Als de acne zeer ernstig is of iemand erg stoort, zal de dokter waarschijnlijk ook antibiotica door de mond voorschrijven. Er zijn verschillende orale antibiotica die kunnen worden voorgeschreven door de (huis)arts. Dit zijn krachtige medicijnen tegen acne. Orale antibiotica hebben twee werkingswijzen. Ten eerste onderdrukt het de bacteriële groei en het heeft een ontstekingsremmende werking. Veelgebruikte orale antibiotica zijn tetracycline en minocycline. Vrouwen kunnen ook kiezen voor behandeling met orale anticonceptiva zoals de Diane-35 ®. Dit middel vermindert onder meer de talgproductie in de huid.

Dermatoloog

Bij de zeer ernstige vorm van acne waarbij het risico bestaat dat uitgebreide littekenvorming optreedt, zal de behandeling plaatsvinden onder begeleiding van een dermatoloog (huidarts). Zeer ernstige gevallen van acne worden met isotretinoine behandeld. Dit middel remt de talgproductie en gaat de groei van de veroorzakende bacteriën tegen.

Jeugdpuistjes: tips

Ten slotte nog een aantal tips. Ten eerste zij opgemerkt dat een gematigde hoeveelheid zonlicht vaak tijdelijk een positief effect heeft op de behandeling van acne. Voorts is het van belang om dagelijks ten minste twee liter water per dag te drinken. Dode huidcellen kunnen bij een droge huid niet worden afgeworpen, waardoor verstopte poriën en acne ontstaat. Probeer verder zoveel mogelijk van de puistjes af te blijven. Ook lijkt sudocrem te helpen bij acne.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij jeugdpuistjes (Acne)?Wat zijn jeugdpuistjes? Jeugdpuistjes, ook wel Acne genoemd, is een ontstekingsreactie binnenin een talgkliertje. Jeugdp…
Acne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesAcne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesVeel jongeren hebben last van jeugdpuistjes. Deze jeugdpuistjes ontstaan door een te veel aan talg. Daardoor kan de acne…
Jeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes, ook wel acné genoemd, zijn ontstekingen van de talgklieren in de huid. Bij acné zie je puistjes vooral in…
Acne of jeugdpuistjes: oorzaken, behandeling en voorkomenAcne of jeugdpuistjes: oorzaken, behandeling en voorkomenAcne, jeugdpuistjes of acne vulgaris is een veel voorkomende vorm van puistjes, zeker in de puberteit. Zeer veel mensen…
Voeding(ssupplementen) en homeopathie tegen jeugdpuistjesVoeding(ssupplementen) en homeopathie tegen jeugdpuistjesMen spreekt van jeugdpuistjes (acne) wanneer er sprake is van ontsteking van de haarzakjes op de huid bij overproductie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: George Henry Fox, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Everdingen, Jannes J.E. van, (hoofdredactie): Het medisch handboek; Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, vijfde volledig herziene druk 2006.
  • Ford, D.H., J.P. Schadé, J. Tomson: Het grote medische handboek; Rebo Productions, Lisse, 2009.
  • Heycop ten Ham, C. van, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000.
  • http://www.acne-info.nl
  • Afbeelding bron 1: Roshu Bangal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 2: Friend: professional photographer, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Nayaa, Pixabay

Reageer op het artikel "Acne Vulgaris (jeugdpuistjes): oorzaken en behandeling"

Reactie

Yvonne, 06-10-2013 11:27 #1
Mijn acne was in een week weg door geen melk meer te drinken, sudocreme, appelazijn drinken en biergisttabletten :D Echt geweldig! Zouden meer mensen moeten proberen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Jeugdpuistjes
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!