InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe verwijder je een gerstekorrel van je huid?

Hoe verwijder je een gerstekorrel van je huid?

Hoe verwijder je een gerstekorrel van je huid? Veel mensen hebben in meer of mindere mate wel eens last van gerstekorrels. Gerstekorrels zijn witte, harde bolletjes in de huid. Ze ontstaan door verstopping van een talgklier. De bolletjes doen geen pijn, het is alleen een vervelend gezicht. De meeste mensen met gerstekorrels hebben deze rond de ogen, maar op andere plekken in het gezicht kan ook. Het aantal gerstekorrels kan variëren van eentje tot een heel groepje bij elkaar! In principe zijn gerstekorrels een onschuldige aandoening, maar veel mensen willen er toch graag vanaf omdat ze het niet mooi vinden. Hoe kun je gerstekorrels verwijderen?

Wat is een gerstekorrel?

De wetenschappelijke naam voor gerstekorrels is milia. Door een verstopping in talgkliertjes of zweetkliertjes kunnen gerstekorrels ontstaan. Ze zien eruit als kleine, harde en witte bolletjes in de huid. Gerstekorrels komen bij zowel mannen als vrouwen voor. Ook de leeftijd speelt geen rol. Het is niet precies duidelijk waarom de één wel gerstekorrels heeft en de ander niet. Een duidelijke oorzaak kan niet genoemd worden. Bepaalde zaken kunnen wel meespelen.

  • Een droge huid.Mensen met een vochtarme huid hebben meer kans op gerstekorrels. Dit kan je heel gemakkelijk oplossen door je huid in te smeren met een hydraterende dag en nachtcrème. Ook veel water drinken is belangrijk!
  • De zon. Door teveel in de zon te zitten kunnen gerstekorrels ontstaan. Heb je last van gerstekorrels? Blijf dan niet te lang in de zon zitten en smeer je altijd goed in!
  • Brandwonden of bestraling. Mensen met brandwonden of andere beschadigingen aan de huid hebben ook een grotere kans op gerstekorrels.

Hoe kun je een gerstekorrel op je gezicht verwijderen?

Gerstekorrels zijn een onschuldige aandoening, ze kunnen geen kwaad. Toch kunnen ze je gezicht aardig ontsieren. Vooral als je meerdere gerstekorrels hebt, vallen ze extra op. De meeste mensen willen dus graag van hun gerstekorrels af! In principe wordt aangeraden om naar een schoonheidsspecialiste te gaan. Zij weet precies hoe ze de gerstekorrels het beste kan verwijderen. Het verwijderen van een gerstekorrel is meestal een eenvoudige ingreep. Met een scherp mesje zal een sneetje in de huid worden gemaakt op of onder de gerstekorrel. Daarna zal de schoonheidsspecialiste de gerstekorrel er voorzichtig uitdrukken. Als laatste wordt je huid goed ontsmet om ontstekingen te voorkomen. In principe zie je er niks meer van als je gerstekorrel verwijderd is. Bij grote en diepliggende gerstekorrels kan een klein wondje ontstaan.

Zelf gerstekorrels verwijderen van je huid

Het wordt afgeraden om zelf je gerstekorrels te verwijderen. De meeste gerstekorrels zitten rond de ogen, dus het kan gevaarlijk zijn om zelf met een scherp mesje bij je ogen te gaan zitten snijden. Verder heeft een schoonheidsspecialiste de juiste materialen. Wanneer je zelf gaat zitten proberen om gerstekorrels te verwijderen is de kans groot dat je littekens krijgt. Wil je het toch zelf proberen? Doe het dan op de volgende manier.

  • Zorg voor een steriel en scherp mesje
  • Maak een sneetje net onder of op de gerstekorrel
  • Probeer de gerstekorrel er nu met een tissue uit te drukken
  • Komt de gerstekorrel er niet uit? Maak het sneetje dan voorzichtig wat groter en probeer het nog een keer.
  • Nadat de gerstekorrel verwijderd is moet je de huid goed ontsmetten.

Conclusie

Gerstekorrels zijn een onschuldige aandoening. Ze zien eruit als kleine, harde, witte bolletjes onder de huid. Gerstekorrels komen het meeste voor rond de ogen. De meeste mensen met gerstekorrels willen er graag vanaf. De beste manier om gerstekorrels te verwijderen is door naar de schoonheidsspecialiste te gaan. Zij weet precies hoe ze de gerstekorrels op de beste manier kan verwijderen zodat je er achteraf zo min mogelijk van ziet.
© 2015 - 2019 Ladycurious, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Help! Ik heb gerstekorrelsHelp! Ik heb gerstekorrelsDe meeste mensen hebben wel een last van die kleine, vervelende bultjes in het gezicht. Deze witte en harde bolletjes wo…
Gerstekorrel, wat is dat?Gerstekorrel, wat is dat?Een gerstekorrel is goedaardig en bevindt zich onder de huid. Het is een gevulde cyste die er wit uitziet. Vaak komen ge…
Gerstekorrel verwijderenGerstekorrel verwijderenEen gerstekorrel komt vaak voor op of rond het ooglid. Een gerstekorrel ontstaat spontaan en is het gevolg van te weinig…
Gerstekorrels en talgklierenGerstekorrels en talgklierenOnschuldig maar lastig en ontsierend. Ze komen in veel gevallen voor in het gezicht. Hoe ontstaat een gerstekorrel, wat…
Gerstekorrels in gezicht: witte puntjes rond ogen of neusGerstekorrels in gezicht: witte puntjes rond ogen of neusGerstekorrels komen relatief vaak voor. Een gerstekorrel (ook 'milium' genoemd) is een 1 tot 2 mm grote holte (cyste), w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kjerstin Michaela, Pixabay
  • https://www.beautyspot.nl/kennisbank/milia-gerstekorrels-verwijderen
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/gerstekorrel/item39831
  • http://nl.wikihow.com/Van-gerstekorrels-afkomen

Reageer op het artikel "Hoe verwijder je een gerstekorrel van je huid?"

Infoteur: Ladycurious
Laatste update: 23-05-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!