InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De vormen van huidkanker

De vormen van huidkanker

De vormen van huidkanker Huidkanker neemt toe en nog steeds herkennen we het niet snel genoeg. Geven we toch nog te weinig voorlichting of denkt men dat het hen niet zal overkomen? Hoe dan ook, huidkanker tijdig herkennen kan het verschil tussen leven en dood betekenen. Een compacte uiteenzetting.

Welke soorten

De melanomen zijn het meeste bekend, maar er zijn ook andere huidtumoren zoals het basaalcelcarcinoom of het plaveiselcelcarcinoom.

Melanoom

Melanomen ontstaan uit bestaande moedervlekken of nieuwe moedervlekken / pigmentvlekken.
  • superficial spreading melanoma (SSM)
  • nodulaire melanoom (NM)
  • lentigo maligna melanoom (LMM)
  • acrolentigineuze melanoom (ALM)

Het melanoom komt veruit het meeste voor.

Bij bestaande moedervlekken kun je ze herkennen door veranderingen qua grootte, omvang of zelfs kleur, tevens kan er jeuk optreden. Was het vroeger nog zo dat mannen er meer last van hadden op de romp en vrouwen op de benen, inmiddels is dit verschil bijna weg.
Dit neemt niet weg dat een melanoom ook op de arm of in de arm of waar dan ook kan voorkomen en bij enige twijfel altijd de arts geconsulteerd moet worden.

Een melanoom is zeer kwaadaardig en de ontwikkeling is vaak onvoorspelbaar. Uitzaaiingen kunnen gemakkelijk ontstaan en zitten altijd binnen enkele centimeters van het oorspronkelijke melanoom. Komen ze tussen de hoofdtumoren en het lymfeklierengebied, dan kan je te maken hebben met metastasen. Deze tumoren vinden hun weg via het bloed en uitzaaiingen kunnen 5 tot 10 jaar na diagnose nog steeds geconstateerd worden.

Basaalcelcarcinoom

Het is een minder kwaadaardige vorm van huidkanker en ontstaat uit de onderste laag cellen net onder de opperhuid. Uitzaaiingen zijn zeldzaam en de vlekjes zien er glad en een beetje glazig uit. Een klein bobbeltje waar de bloedvaten duidelijk zichtbaar zijn. Veelal komt dit voor in het gezicht.

Plaveiselcelcarcinoom

Het is enigszins te vergelijken met het basaalcelcarcinoom, alleen ontstaan ze uit de hoornachtige cellen en groeit het iets harder. Ook hier zijn uitzaaiingen een zeldzaamheid, maar het kan wel.
Daar waar de huid langdurig een zweer o.i.d. gehad heeft kan een plekje worden waar een dergelijk gezwel ontstaat. Het kan in het begin wat schilferig zijn. Daar waar een gezwel kan ontstaan is vaak de plaats waar de zon bij de huid kan.

Genezing

Het basaal- en plaveiselcelcarcinoom zijn gezwellen die veelal tot genezing leiden, maar regelmatige controle blijft een must.

Bij een melanoom ligt het was genuanceerder. Daar hangt het van een aantal factoren af en m.n. het al of niet aanwezig zijn van metastasen. Uit cijfers blijkt wel dat 80% van de patiënten na 5 jaar nog leeft.

Hoe dan ook het altijd van belang bij constatering of mogelijke constatering direct naar de huisarts te gaan. Hoe eerder je er bij bent hoe meer kan op genezing. En mocht het niets zijn, dan is de geruststelling sowieso goed voor de gemoedsrust.
De kankerstichting kan altijd meer informatie verschaffen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kanker: HuidkankerHuidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker. Vooral mensen met een blanke huid lopen het risico op huidkanker. De…
Huidkanker: epidemiologische kenmerken en oorzakenHuidkanker: epidemiologische kenmerken en oorzakenHuidkanker is een van de minst gevaarlijke vormen van kanker, maar niettemin een ziekte die voorkomen moet worden. In te…
Zonnebank niet alleen onder de dertig jaar ongezondZonnebank niet alleen onder de dertig jaar ongezondNiet voor de eerste maal is aangetoond dat zonnebankbezoek, vooral op jongere leeftijd, levensgevaarlijk kan zijn. In Du…
Leven met kanker: HuidkankerLeven met kanker: HuidkankerIn Nederland krijgen 36.000 mensen per jaar met huidkanker te maken. Er zijn drie typen huidkanker. De grootste oorzaak…

Reageer op het artikel "De vormen van huidkanker"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 04-10-2008
Subrubriek: Ziekten
Special: Huidverzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!