InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Lichttherapie om beter te slapen

Lichttherapie om beter te slapen

Lichttherapie om beter te slapen Slaapstoornissen vormen vandaag de dag een groot probleem. Er zijn steeds meer mensen die slecht slapen. Lees hoe lichttherapie u kan helpen om beter te slapen en zodoende een betere nachtrust te genieten.

Lichttherapie

Als u 's avonds moeilijk kunt inslapen omdat uw biologische klok niet in de pas loopt, dan kan zonlicht 's ochtends vroeg u helpen om uw circadiaan ritme bij te stellen, zodat u aan het eind van de dag moe bent en in slaap kunt vallen. Het probleem met ochtendlichttherapie is dat de zon niet altijd meewerkt. Bijvoorbeeld 's winters, wanneer het een groot deel van de dag mistig en bewolkt is. En hoe moet het als u moet opstaan voordat de zon op is en u de hele dag binnen werkt? Hoe krijgt u dan het licht dat uw lichaam nodig heeft om zijn klok in te stellen? Lichttherapie kan hier de oplossing zijn.

Wat is lichttherapie

Lichttherapie wordt gebruikt als vervanging voor zonlicht. Iemand die aan slapeloosheid lijdt en die geen zonlicht kan krijgen, kan met deze therapie toch de regulerende werking van ultraviolet stralen ondergaan. Wanneer het licht door het netvlies naar binnen komt, onderdrukt dit de productie van melatonine (een hormoon dat door de pijnappelklier aan het lichaam wordt afgestaan en dat slaperigheid veroorzaakt).
Nog niet zo heel lang geleden ontdekten wetenschappers een nieuw soort depressie, de 'Seasonal Affective Disorder' (SAD): de zogenaamde winterdepressie. Niet lang nadat men het effect van fel licht op deze winterdepressie had gevonden, ging men de lichttherapie ook gebruiken om de biologische klok bij te stellen van insomnia patiënten.

Lichtboxen

Mensen die aan slapeloosheid lijden en die lichttherapie ondergaan, krijgen licht toegediend dat uit een lichtbox komt. Een gemiddelde lichttherapie lamp is ongeveer zestig bij dertig centimeter. Er zijn natuurlijk allemaal verschillende soorten, maar over het algemeen geeft een lamp 10.000 lux op een afstand van 60 centimeter. (Lux is de eenheid waarmee men lichtsterkte uitdrukt). Het licht in een goed verlicht kantoor varieert van 500 tot 1000 lux.
Bij behandeling van slaapstoornissen met behulp van lichttherapie probeert men over het algemeen niet in een keer het ritme te veranderen maar doet dit geleidelijk aan.

Probeer het eens

U kunt zelf een lichttherapie lamp kopen , maar u kunt ook zelf iets in mekaar knutselen. Neem twee honderd wat gloeilampen en positioneer deze zo dat ze op een afstand van ongeveer 20 centimeter van uw ogen een boek, tijdschrift of krant verlichten. Ga nu 's ochtends na het opstaan eerst een tijdje bij dit licht zitten te lezen. Het licht wat op deze manier via de bladzijden naar uw ogen weerkaatst is vaak voldoende om effect te hebben op uw biologische klok.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lichttherapie om beter te slapen"

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 22-07-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Slaapproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!