InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Ozontherapie: is het gezondheidsbevorderend?

Ozontherapie: is het gezondheidsbevorderend?

Ozontherapie: is het gezondheidsbevorderend? Ozontherapie wordt steeds populairder. Mensen die last hebben van vermoeidheid, depressie, doorbloedingsstoornissen of allergieën kunnen er baat bij hebben. Het kan op eenvoudige wijze in de bloedbaan worden gebracht om de doorbloeding te verbeteren, meer energie te krijgen, de conditie te verbeteren of om virussen te doden. Hoe kan ozontherapie nu bevorderend werken op de gezondheid en wat houdt het precies in?

Wat ozon precies inhoudt

Ozongas is afkomstig uit onze dampdring en ontstaat door de inwerking van ultraviolette straling van de zon op zuurstof. Ozongas wordt ook gevormd tijdens bliksemontlading en kan ook opgewekt worden via een machine waarin zuurstof in contact gebracht wrodt met elektrische hoogspanning. Ozongas is zuurstof waar extra energie aan toegevoegd is. Ozon is een natuurlijke stof die een slechte reputatie heeft gekregen omdat het ook een ongewenst bijproduct is van verbranding van benzine. Met name op warme dagen kan daardoor een teveel aan ozon ontstaan. Adem je teveel ozon in kun je allerlei klachten krijgen zoals hoofdpijn en ademhalingsproblemen.

Ozon als therapie

Als ozon in kleine hoeveelheden in de bloedbaan wordt gebracht, bijkt het juist dat deze stof gunstige eigenschappen bezit. Zo heeft ozon een sterk desinfecterende werking: het doodt bacteriën, schimmels en virussen en bestrijdt infecties. Daarnaast verbetert het in sterke mate de bloedcirculatie. Het is aangetoond dat ozontherapie absoluut veilig is en een verbetering van de gezondheid kan bewerkstelligen. Ozontherapie kan helpen bij candida (schimmelinfectie) en helpt bij het opruimen van afvalproducten uit het lichaam. Hierdoor kan het de lever ondersteunen omdat de lever is betrokken bij ontgifting van het lichaam. Ook verbetert het de weerstand en kan huidklachten verminderen. Het kan zelfs bijdragen aan het verdwijnen van psychische klachten.

De toepassing van ozontherapie

De meest toegepaste methode is: grote-eigenbloed-behandeling. Via een naald in je arm wordt er tussen de 100 en 200 ml bloed afgetapt. Hieraan wordt ozongas toegevoegd en het wordt weer teruggegeven aan de patiënt. Een behandeling duurt tussen de 20 en 30 minuten en kan 1 tot 2 keer per week worden gedaan. Om een gunstig effect te hebben zijn er tussen de 2 en 6 behandelingen nodig. De behandeling kan gecombineerd worden met het toedienen van vitaminen en magnesiumsulfaat. Postieve effecten van de behandeling kunnen zijn: een verbeterde doorbloeding, het doden van bacterieën en virussen en het krijgen van meer energie en levenslust.

Welke aandoeningen komen nu eigenlijk in aanmerkingen voor ozontherapie. Hieronder volgt een opsomming voor klachten die baat kunnen hebben bij ozontherapie.

Aandoeningen

  • doorbloedingsstoornissen
  • astma, hooikoorts en andere allergieën
  • infectieziekten door zowel bacterieën als virussen veroorzaakt
  • hepatitis
  • Vermoeidheid
  • obstipatie en ontstekingsprocessen van de darm
  • burn-out
  • depressie
  • chronische pijn zoals reumatoïde artritis
  • verhoogd cholesterol
  • verbeteren conditie
  • life extension (verjongingskuur)
  • diabetes
  • acne

Overige informatie

In de medische wereld is ozontherapie nog vrij omstreden. In Duitsland wordt deze behandeling wel medisch als volwaardig gezien. Om voor een ozonbehandeling in aanmerking te komen moet je zijn doorverwezen door een arts of door een bevoegd natuurlijk geneeskundige.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Julgeiger, Pixabay
  • Cursusmateriaal Voedingsdeskundige (CIVAS Opleidingen)
  • www.preventiefmedischcentrum.nl

Reageer op het artikel "Ozontherapie: is het gezondheidsbevorderend?"

Reactie

Summermoon, 19-04-2017 12:43 #1
Ken je ozonzalf en ozonolie om huidproblemen op te lossen? Zoals bij acné, wondjes die niet dichtgroeien, eczeem, schimmelnagels, luieruitslag en nog veel meer. Als aanvulling op je artikel zou je bij de toepassingen van ozon als therapie dat ook ook kunnen vermelden.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 22-12-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!