InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Ozontherapie doping of vermindering van gezondheidsklachten

Ozontherapie doping of vermindering van gezondheidsklachten

Ozontherapie doping of vermindering van gezondheidsklachten In Duitsland wordt al vele jaren ozontherapie gegeven aan mensen met verschillende gezondheidsklachten. Ook in Nederland wordt de therapie in toenemende mate in praktijk gebracht. Kunnen we ozontherapie vergelijken met doping? Er worden aan het bloed immers bepaalde stoffen toegevoegd die de mens actiever maken. Alleen de doelstelling is verschillend. Ozontherapie wordt gebruikt om de klachten te verminderen en niet om betere prestaties te behalen.

Wat is ozontherapie?

Ozon is een gas dat van nature in de dampkring aanwezig is. Het is een gas dat de UV-stralen opvangt zodat ze geen schade kunnen toebrengen. Ozongas wordt gevormd door het in de lucht aanwezige zuurstof. Het gas bestaat uit drie zuurstofatomen. Het scheikundige symbool is O³. Ozon wordt al jarenlang gebruikt bij de zuivering van drinkwater. Het gas kan gebruikt worden als ontsmettingsmiddel. Voor de medische behandeling wordt zuurstof gebruikt wat in een toestel onder druk in contact wordt gebracht met elektrische hoogspanning. Eigenlijk is ozongas dus gewone zuurstof waar extra energie aan is toegevoegd. Deze extra energie wordt in het lichaam gebracht en zal daar werkzaam zijn. Prof. Schönbein heeft omstreeks 1830 het bestaan van deze stof ontdekt. Dr. Payr was als chirurg verbonden aan de universiteit van Leipzig en hij heeft ozon voor het eerst toegepast in de geneeskunde. In Duitsland zijn artsen die de therapie toepassen verenigd in Artliche Gesellschaft für Ozontherapie.

Behandeling met ozon bij gezondheidsklachten

Ozontherapie kunnen we zien als een natuurlijke geneeswijze. Ozon is op zichzelf wel giftig maar wanneer het aangemaakt wordt met de juiste apparatuur dan is het een techniek die de gezondheid kan bevorderen.

Bij welke klachten wordt de therapie toegepast?

Bij een groot aantal klachten wordt de therapie in Duitsland toegepast. In Nederland gebeurt dit op een meer bescheiden schaal, maar er is een toename van artsen en klinieken die de therapie gebruiken. We kunnen dan denken aan verbetering van:
  • Bloedcirculatie
  • Vernietigt bacteriën, schimmels en virussen,
  • Ozon kan aftakelingsprocessen tegen gaan omdat de bloedstroom verbeterd wordt.
  • Ozon zorgt voor betere afweerstoffen in het lichaam en geeft nieuwe energie
  • Mensen die last hebben van depressie kunnen baat hebben bij deze therapie
  • Langdurige pijn bij reuma of zenuwpijnen kunnen verlicht worden met ozontherapie.
  • Infectieziekten
  • Brandwonden
  • Eczeem
  • Leverontstekingen
  • Burn-out en vermoeidheidsklachten

Bloedcirculatie

De bloedcirculatie wordt verbeterd omdat de aderen gereinigd worden van cholesterol en kalkafzettingen.

Hoe gaat ozontherapie in de praktijk

Over het algemeen zal gekozen worden voor een bloedbehandeling. Toch is het ook mogelijk dat gas rechtstreeks wordt ingebracht in de darmen bij bepaalde ziektes. Ook kan ozon direct worden ingespoten bijvoorbeeld in een gewricht.

Kleine bloedbehandeling

Bij een kleine behandeling zal een kwartier nodig zijn. Het aantal behandeling zal vooraf afgesproken worden met de behandelend arts. Vaak zal gekozen worden tussen de twee en zes behandelingen. Gedurende de eerste periode zullen meerdere behandelingen worden toegepast later wordt de frequentie veel geringer omdat het dan als het ware om een onderhoudsbeurt gaat. Er wordt ongeveer 5 tot 10 cc. bloed afgenomen en dit wordt vermengd met ozon. Daarna wordt het eigen bloed opnieuw toegediend.

Grote of uitgebreide behandeling

Ook kan het zijn dat gekozen wordt voor een grotere behandeling en dan wordt er méér bloed afgenomen. We kunnen hierbij uitgaan van 100 cc bloed. Dit wordt dan eerst vermengd met natrium zodat het bloed niet gaat stollen en vervolgens wordt ozon toegevoegd. Daarna wordt ook dit bloed weer teruggebracht in de aderen.Via het bloed komt de ozon door het hele lichaam. Bij een grote behandeling wordt het bloed in het lichaam teruggebracht door middel van een infuus. Ook deze behandeling zal meerdere malen worden herhaald. Vaak worden er bij deze therapie ook vitamines en mineralen toegevoegd.

Kosten van behandeling

In Duitsland bedragen de kosten per behandeling gemiddeld veertig euro. De prijzen in Nederland liggen wat hoger. Ook in België wordt ozontherapie veelvuldig toegepast en in sommige gevallen bestaat er de mogelijkheid van vergoeding via de ziektekostenverzekering.

Het verschil met doping

Het verschil tussen doping en behandeling van medische klachten bestaat hieruit dat doping die gebruikt wordt in de sport alleen dient om betere prestaties te verkrijgen. Er is dan geen sprake van medische klachten.

In België heeft de vereniging van Sportartsen op 2 september 2015 verklaard dat ze ozontherapie zien als doping en zij wijzen op de gevaren van deze therapie. Of de therapie effectief is wordt niet nader besproken en is niet van belang bij deze discussie. De methode is verboden en het is niet toegestaan om op deze manier betere prestaties te verkrijgen.

De vereniging tegen Kwakzalverij heeft bezwaren tegen ozontherapie. Vooral de vraag of er voldoende hygiënisch gewerkt wordt is van belang. Het gevaar van hepatitis is aanwezig. Ook heeft men twijfels bij het nut van de therapie. Het inspuiten van gas is de aderen kan gevaarlijk zijn, want er kan een gas-embolie in de longen ontstaan.
Gerelateerde artikelen
Ozontherapie: is het gezondheidsbevorderend?Ozontherapie: is het gezondheidsbevorderend?Ozontherapie wordt steeds populairder. Mensen die last hebben van vermoeidheid, depressie, doorbloedingsstoornissen of a…
recensieDoping Jean NelissenIn 2000 publiceerde Jean Nelissen het boek 'Doping - het duivelse spel met leven en gezondheid'. Hierin vertelt hij over…
Wat is bloeddopingWat is bloeddopingHoe werkt bloeddoping en wat is bloeddoping in 2019? Topsporters moeten presteren, langlaufers, wielrenners ook. Zo is d…
Uiteenzetting: DopinggebruikUiteenzetting: DopinggebruikDeze uiteenzetting heeft als onderwerp dopinggebruik. In dit voorbeeld worden argumenten, tegenargumenten en weerlegging…
Verbeter je gezondheid in slechts 10 minuten per dag!Je gezondheid verbeteren in slechts 10 minuten per dag? Het kan echt! In het fantastische boek "Meridiaanoefeningen" van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay
  • http://www.ozontherapie.nl/
  • http://www.hln.be/hln/nl/1297/Doping-In-Wielrennen/article/detail/2108299/2014/10/31/Vereniging-sportartsen-Ozontherapie-is-doping-en-dus-verboden.dhtml

Reageer op het artikel "Ozontherapie doping of vermindering van gezondheidsklachten"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 15-04-2019
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!