InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Kruiden om beter te slapen

Kruiden om beter te slapen

Kruiden om beter te slapen Slapeloosheid vormt tegenwoordig een groot probleem waar meer en meer mensen aan lijden. Wanneer u last heeft van slaapproblemen dan kunnen onderstaande kruiden u misschien helpen om beter te slapen.

Hoe werken kruiden

Wanneer slapeloosheid voortkomt uit stress, dan kunnen bepaalde kruiden dit verlichten waardoor men beter in slaap komt en beter doorslaapt. Sommige kruiden hebben een rustgevend effect op het menselijk lichaam. Hele kleine alkaloïden oftewel stikstof verbindingen uit kruiden, verzadigen het bloed en komen in de hersenen terecht. Daar functioneren deze alkaloïden als een circulerend sedativum, en 'schakelen'delen van de hersenen uit.

Welke kruiden helpen het best bij slapeloosheid?

We bekijken 5 kruiden met met kalmerende eigenschappen die het beste helpen bij slapeloosheid.

Valeriaan

Valeriaanwortel is een mild sedativum en wordt al eeuwenlang gebruikt. Voordat begin twintigste eeuw de barbituraten werden uitgevonden, was valeriaan het meest gebruikte kalmeringsmiddel. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd het door troepen aan het front gebruikt om shellshock (zenuwstoring door extreme stress die de strijd met zich meebrengt) te voorkomen, en tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het door burgers gebruikt die ten gevolge van de bombardementen aan angst en stress leden. Valeriaanwortel wordt meestal gebruikt om slaapstoornissen te behandelen die voortkomen uit angst en nervositeit.

Hop

Hop wordt meestal in combinatie met andere kruiden gebruikt (zoals valeriaanwortel en passiebloem), om de zenuwen tot rust te brengen en de slaap te bevorderen. Vita -Dor een bekend slaapmiddel uit Duitsland , is een combinatie van hop, passiebloem, valeriaanwortel en melisse. Men stopte vroeger vaak hop in kussens, in plaats van dons, om te zorgen dat men goed kon slapen. In grote hoeveelheden heeft hop een dusdanig verdovende werking dat het ook wel aan mensen met pijnklachten wordt gegeven.

Passiebloem

De passiebloem werd in 1596 in Peru ontdekt door een Spaanse arts, Monardes genaamd. Het kruid werd erg populair in Europa, waar men er thee van zette. Passiebloem wordt overal ter wereld vanwege zijn milde rustgevende eigenschappen gebruikt; spanning en angst worden er minder door. In Europa en Rusland wordt passiebloem gebruikt in combinatie met valeriaanwortel; dit levert een aantal zeer populaire slaapmiddelen op. Passiebloem is een effectief middel tegen spierkramp, welke de slaap verstoord.

Kamille

Kamille wordt van alle kruiden het meest gebruikt om de slaap te bevorderen. Zowel kamillethee als kamillepreparaten worden vanwege hun kalmerende werking op het centrale zenuwstelsel gebruikt. Als u van het geneeskrachtige deel van de plant een extract maakt en dat in een tinctuur (alcoholoplossing) doet krijgt u een heel krachtig sedativum. Aangezien kamille ook windverdrijvend werkt, kan het goed zijn voor mensen die niet kunnen slapen vanwege indigestie of pijnlijke winderigheid.

Lavendel

Een onderzoek van de University of Leicester in Engeland, gepubliceerd in het Engelse medische tijdschrift Lancet meldde dat vier oudere mensen die aan slapeloosheid leden door de zoete geur van lavendelolie sneller in slaap vielen en langer doorsliepen. Drie van hen stopten met het slikken van slaapmiddelen dankzij lavendel. De onderzoekers stellen dat de bulbus olfactorius, het zenuwcentrum van de neus, vlak bij het reticulair activeringssysteem van de hersenen ligt, dat de slaap/waak cyclus regelt. Hij vermoedt dat de chemicaliën in de lavendelolie door de neus naar de hersenen stromen, en daar het slaapcentrum enigzins veranderen.

Waar zijn deze kruiden te verkrijgen

Bovenstaande kruiden kunt u in een reformwinkel kopen of bestellen via internet. Wanneer u de smaak van een bepaald kruid niet prettig vind kunt u deze het beste in capsulevorm kopen.
Wanneer u thee wilt zetten van de kruiden dient u een zogenaamd thee ei te kopen om dat de thee vaak los wordt verkocht i.p.v. in zakjes.
Er zijn ook kant en klare kruiden mengsels te koop als thee, capsules of tinctuur waar de slaapbevorderende kruiden gezamelijk in voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuurlijke middelen tegen stressNatuurlijke middelen tegen stressEr zijn diverse natuurlijke, plantaardige geneesmiddelen (fytotherapie) die werkzaam zijn tegen stress. Bekende middelen…
Passiflora tegen slapeloosheidPassiflora tegen slapeloosheidValeriaan, hop, citroenmelisse, passiebloem, lavendel. Kruiden tegen slapeloosheid zijn er heel wat, alleen helpen ze ni…
Huismiddeltjes tegen slapeloosheidHuismiddeltjes tegen slapeloosheidSlapeloosheid is een vervelende aandoening die je leven overdag flink kan verstoren. Gelukkig zijn er een aantal huismid…
Migraine voorkomen met natuurlijke midddelenMigraine voorkomen met natuurlijke midddelenNatuurlijke middelen tegen migraine. Ze zijn er. Wie aan migraine lijdt, weet dat dit er voor kan zorgen dat iemand hele…
Slaapverwekkende kruiden voor een betere nachtrustSlaapverwekkende kruiden voor een betere nachtrustKruiden zijn er niet alleen maar om je maaltijd op smaak te brengen. In de kruidengeneeskunde wordt de plant op verschil…

Reageer op het artikel "Kruiden om beter te slapen"

Reactie

Marien Marcel, 30-08-2013 09:57 #1
Waar kan ik goede thee kopen om goed te slapen. Ik ben al rond 3 uur wakker en vind geen slaap meer.
Graag zou ik geholpen worden.
Marcel

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 22-07-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Slaapproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!