InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Slaapproblemen, de rol van melatonine

Slaapproblemen, de rol van melatonine

Slaapproblemen, de rol van melatonine Slaapproblemen komen vaak voor. We hebben allemaal wel eens een slapeloze nacht. Maar wanneer je structureel slapeloze nachten hebt, heb je een slaapstoornis. Een slaapstoornis belemmert je in je functioneren overdag. Bij slaapproblemen speelt melatonine een belangrijke rol. Mensen zeggen makkelijker in te slapen en beter en vaster te slapen, na het innemen van melatonine. Melatonine als supplement is veilig, er zijn geen bijwerkingen zoals suffigheid.

Slaapproblemen

Dat je slaapgedrag verandert, wanneer het seizoen verandert is normaal. Verandering in slapen staat in verband met de veranderende ritmiek van licht en duisternis. Meer behoefte aan slapen is er in de winter. Maar wanneer slaapproblemen van blijvende aard zijn, is er sprake van een slaapstoornis. Wanneer de slaapproblemen inderdaad seizoensgebonden zijn, is er sprake van een 'seizoensaandoening,' (oftewel: Seasonal Affective Disorder).Voor mensen die aan SAD lijden is het zwakke licht in de winter onvoldoende, zodat de biologische klok niet op tijd blijft lopen. Een depressie kan zelf hieruit voortkomen. Meestal is SAD te behandelen door middel van lichttherapie. SAD of niet, bij deze mensen met slaapproblemen loopt de melatonineproductie onregelmatig. Regenachtige en grijze dagen lijken op elkaar, en de reden kan in melatonine zitten. Melatonine heeft een krachtige uitwerking op de gemoedstoestand. Dus een weinig zonnig humeur kan inderdaad te wijten zijn aan gebrek aan zonlicht.

Voeding en lichaamsbeweging

Eetgewoonten kunnen de melatonineproductie remmen of stimuleren, dus hebben invloed op de kwaliteit van de slaap. Voedingsmiddelen met veel tryptofaan geven het lichaam de juiste stoffen die gebruikt worden bij de aanmaak van melatonine. Bronnen voor tryptofaan zijn: eieren, kaas, melk (daar komt het dus vandaan: een mok warme melk voor het slapen gaan), kip, tonijn. Het lichaam gebruikt ook tryptofaan voor de aanmaak van serotonine, en dit wordt weer omgevormd tot melatonine. Tryptofaan is ook in tablet vorm verkrijgbaar. Voedingsmiddelen met veel anti-oxidanten versterken de mogelijkheden van melatonine. Lichaamsbeweging werkt gunstig voor de aanmaak van melatonine. Maar te hoge lichamelijke inspanning kan de concentratie melatonine kleiner maken, doordat er extra vrije radicalen in het bloed opgenomen worden. Extra vrije radicalen belemmeren de productie van melatonine. Om slaapproblemen te lijf te gaan: beweging, tryptofaan en anti-oxidanten in de voeding.

Dagelijks ritme

Voor een goede nachtrust, is het belangrijk om een goed dagelijks ritme te hebben. Uitslapen verstoort de regelmaat die het lichaam wil opbouwen. Wellicht komt het bekende maandagochtendgevoel door uitslapen in het weekend. Dit kan een fysieke reactie zijn op een vertraagde melatonineproductie. Waarschijnlijk creëer je een meer uitgeslapen gevoel door in het weekend op dezelfde tijd op te staan als door de week. Te veel slapen of onevenwichtig slapen (dutjes overdag, en 's nachts wakker liggen) kan zeer waarschijnlijk duiden op een melatoninetekort. Een middagdutje, wanneer er geen duidelijke reden voor is, is vaak een teken dat er iets niet klopt in het slaappatroon. Een ander teken is dat er zonder duidelijke reden een verandering in slaapgewoonten is. Verder heb je bij tekort aan melatonine een slaperig gevoel overdag, verminderde concentratie, stemmingswisselingen.

Oorzaken van melatonineverlies:

  • Roken
  • Weinig zonlicht
  • Ouder worden
  • Intensieve training
  • Bepaalde medicijnen
  • Wisseldiensten

Slaapproblemen oplossen door extra melatonine?

Om slaapproblemen op te lossen kun je dagelijks een dosis melatonine innemen. Ook kun je ervoor kiezen om af en toe aanvullend melatonine in te nemen. Een melatonine supplement verbetert de concentratie melatonine in het lichaam, waardoor men sneller inslaapt, vaster slaapt en doorslaapt. Dit, zonder de volgende ochtend suffig op te staan. Voor degenen die lange tijd aan slaapproblemen lijden is dit heerlijk: het verbetert het functioneren thuis en op het werk, je humeur verbetert en je kunt je beter concentreren. Meestal zit melatonine in een capsule of tablet en is 2,5 mg aanbevolen. Het is belangrijk dat melatonine wordt ingenomen wanneer het donker is en voordat je naar bed gaat. Ook zijn er 'time-release' samenstellingen waardoor melatonine gedurende de nacht wordt afgegeven.

Melatonine productie stimuleren: je voeding aanpakken

  • Ontbijt met sinaasappelsap (bestrijden van vrije radicalen) en granen
  • Neem voldoende vitamine E (bieten, bonen, bruine rijst, donkergroene bladgroenten, granen, noten, tarwekiemen, zoete aardappelen, zaden).
  • Voldoende vitamine C (Kiwi's, mango's, citrusfruit, aardbeien, tomaten (sap).
  • Voldoende bèta-caroteen (wortelen, spruitjes, broccoli, koolsoorten, boerenkool, koolraap, spinazie, nectarines, perziken).
  • Voldoende selenium (vis- en schelpdieren, mager rood vlees, melk- en melkproducten, volkorenproducten).
Gerelateerde artikelen
Slaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonineSlaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonineMelatonine is een hormoon dat je lichaam het signaal geeft dat je moet gaan slapen. Melatonine zorgt ervoor dat je licha…
Hormoon van de epifyse (pijnappelklier); melatonineDe epifyse is een zeer kleine hormoonproducerende klier die met name melatonine produceert. Melatonine is een hormoon wa…
Wat is melatonine?Melatonine is een stof die een belangrijke rol speelt in het slaap- en waakritme van een mens. Melatonine wordt al door…
Voordelen goed slapen: waarom is nachtrust zo belangrijk?Voordelen goed slapen: waarom is nachtrust zo belangrijk?Slecht slapen: het overkomt de meesten onder ons wel eens als we gebukt gaan onder stress. Maar bij sommigen wordt een s…
Het opvoeden van peuters - Peuters die (niet) gaan slapenAls er één vorm van gedrag is waar ouders van peuters soms geen raad mee weten dan is wel het slaapgedrag van peuters. H…

Reageer op het artikel "Slaapproblemen, de rol van melatonine"

Reacties

J-Pierre, 13-05-2013 19:27 #7
Heb zeer lang problemen gehad door slechte nachtrust en dit is nu volledig opgelost!
Wat heb ik veranderd:
Geen of heel weinig en zeker niet meer s'avonds korte suikers ( snoep, frisdranken, witte suiker, enz)
Eet nu veel vezels ( havermout (bereid met lactose vrije melk), bruine spaghetti )
Is ook belangrijk eens te zien of er geen intoleranties zijn zoals: lactose - of gluten intolerantie, deze geven bij vertering een versnelde hartslag en dit leidt dan tot niet of slecht slapen. Reactie infoteur, 03-06-2013
Bedankt, dat is een waardevolle toevoeging!
Vr.gr.
Sandra

Claudia, 26-11-2012 10:53 #6
Ook ik maak teveel melatonine aan waardoor ik een jaar lang met een uitgeput lichaam rond liep, niks kon, zelfs in de auto bijna in slaap viel achter het stuur. Na een speeksel test en 24 uurs C EEG waar dit uit bleek van de Neuroloog Ritalin voorgeschreven gekregen. Mijn man en ik hebben die man heel raar aan gekeken omdat dat aan mensen word gegeven die over aktief zijn, maar wat blijkt aan mensen die hier aan lijden worden juist aktief en krijgen meer energie. En ja het helpt echt, ik slik het nu 3 weken en er gaat weer een hele wakkere wereld voor me open

Betty, 21-01-2012 14:22 #5
Ik kwam op jullie site omdat ik melatonine gebruik maar volgens mij te veel
en dat klopt want ik slaap er niet van en de volgende dag denk ik wel eens
ik lijk wel een kater te hebben voel me ook doodmoe
dus ik ga terug naar een tabletje in paats van 6
bettt

Tina80, 18-05-2011 09:55 #4
Hallo, hier het tegenovergestelde. Elke nacht bijna niet kunnen slapen of het gevoel hebben dat ik heel licht slaap en tegen de ochtend pas echt diep in slaap val. Met als gevolg overdag doodmoe zijn. Nu met een kleine dosis 1mg melatonine een heel ander mens. Ik slaap ineens weer, val weer gewoon snel in slaap en slaap ook gewoon door. Heb dit al ruim 15 jaar, ben dus blij met mijn pilletje. Jammer dat ik het nu pas heb uitgevonden. Bij mensen die teveel aanmaken is er volgens mij een mogelijkheid tot lichttherapie in de donkere periodes, hierdoor rem je de aanmaak van teveel melatonine. Door donker weer maak je dit meer aan, net als in de avond als het donker is. Je hebt van die lichtbakken, brightlight, schijnt erg goed te helpen.

Ssandra3108 (infoteur), 27-01-2010 12:56 #3
Heel vervelend, als je hormonen teveel melatonine aanmaken. Structureel slapeloze nachten heeft natuurlijk veel invloed op je dagelijks functioneren. Hypericine remt de aanmaak van melatonine en is in st. janskruid te vinden.
Misschien een idee om een natuurarts te raadplegen of een orthomoleculair arts?

Yolanthe, 26-01-2010 23:15 #2
Ruth, ik ben helemaal blij dat ik eindelijk iemand heb gevonden die ook teveel melatonine aanmaakt. Tenminste, jij weet het nog niet zeker maar ik heb het via een speekseltest laten onderzoeken en ik maak dus inderdaad extreem veel hiervan aan. Ook overdag. Nou, dat voel ik zeker. Gewoon al 14 jaar met een lijf rondlopen wat is uitgeput.Nooit meer kunnen rennen, fietsen noem maar op. Soms ga ik weer even heel hard zoeken op het internet om hierover wat te vinden. Maar het enige wat er staat is dat melatonine goed is voor slapeloosheid. Het is toch bizar dat je de melatonine aanmaak niet kunt verminderen. Als ik iets meer hierover vind, zal ik je berichten.
Yolanthe

Ruth, 19-01-2010 22:30 #1
Hallo,
Is het ook mogelijk dat het lichaam een teveel aan melatonine zelf aanmaakt? Ik heb zelf het idee dat dat mij mij aan de hand zou kunnen zijn, ik slaap heel veel en diep en word niet uitgerust wakker.
Bestaat er in dat geval ook zoiets als "anti-melatonine"?
Ruth

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 22-01-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!