InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is schizofrenie?

Wat is schizofrenie?

Wat is schizofrenie? De ziekte schizofrenie verwijst naar de term ‘gespleten geest’. Daardoor denken veel personen dat schizofrenie een ziekte is waarbij één persoon meerdere geesten of personen in zich heeft. Dit is echter niet de definitie van schizofrenie. Schizofrenie is een ziekte waarbij personen een gebrek hebben aan voeling met de sociale realiteit.

Voorkomen

Ongeveer 40 procent van de patiënten die in de psychiatrie worden opgenomen, heeft schizofrenie. Iets minder dan 1 procent van de bevolking zal de diagnose schizofrenie krijgen. De gemiddelde leeftijd wanneer schizofrenie tot uiting komt, ligt tussen de 20 en de 30 jaar. Zowel mannen als vrouwen krijgen de ziekte.
Volgens de DSM- IV wordt schizofrenie gekenmerkt door twee of meer van volgende symptomen, die elk gedurende 1 maand aanwezig moeten zijn:

  • Wanen
  • Hallucinaties
  • Chaotisch of katatoon gedrag
  • Onsamenhangende spraak
  • Vervlakking van affect, vermindering spraak of apathie

Waanvoorstelling

Een waan is een overtuiging hebben, ondanks het feit dat er genoeg argumenten zijn om het tegendeel te bewijzen. Er zijn verschillende soorten van wanen, die verschillen van patiënt tot patiënt. Een voorbeeld van een veel voorkomende waan is betrekkingswaan. Hierbij is er de overtuiging dat normale gedragingen of voorwerpen van personen een bijzondere betekenis hebben voor de patiënt. De patiënt is ervan overtuigd dat een persoon of een voorwerp iets anders betekent dan wat het in werkelijkheid is.

Hallucinaties

Hallucinaties zijn perceptuele ervaringen, zonder dat er een echte fysische stimulus aanwezig is. Zo kan het zijn dat een patiënt verschillende stemmen hoort, terwijl er helemaal geen stemmen te horen zijn in de omgeving.
Het gedrag van een schizofreniepatiënt kan heel uiteenlopend zijn. De ene patiënt gedraagt zich zeer chaotisch, waarbij hij zich zeer onvoorspelbaar gedraagt. De andere patiënt gedraagt zich dan weer katatoon. Hij gedraagt zich dan zeer passief en reageert op niets voor een zeer lange tijd.

Spraak

Schizofreniepatiënten hebben een onsamenhangende spraak. Ze volgen de regels van de taal nog, maar wat ze zeggen heeft geen betekenis, aangezien ze van de hak op de tak springen. Vaak gebruiken ze ook niet-bestaande woorden of worden er zinnen constant herhaald. Hierdoor kunnen schizofreniepatiënten geen normale gesprekken houden. Er treden ook vaak stoornissen op in het gevoelsleven. Vaak hebben de patiënten een affectieve vervlakking. De emotionele reacties zijn verminderd of helemaal verdwenen. Gevoelens lijken afwezig te zijn. In een andere fase van de ziekte treedt er overdreven angst op of schieten patiënten in een plotse huilbui.

Wat na de vaststelling?

Eens men schizofrenie heeft, kan men het nooit genezen. Men kan echter wel de symptomen onderdrukken via medicatie. De medicatie die gebruikt wordt voor schizofreniepatiënten werkt in op de neurotransmitter dopamine. Bij schizofrenie heeft men ofwel een te hoge dopamineconcentratie in de hersenen, ofwel is men extreem gevoelig voor dopamine. Medicatie zorgt ervoor dat er minder dopamine wordt opgenomen in de hersenen. Schizofrenie is grotendeels erfelijk bepaald. Als beide biologische ouders schizofrenie hebben, dan is de kans dat het kind schizofrenie ontwikkelt bijna 50 procent. Schizofrenie is een ziekte dat zich openlijk uit. Wanneer iemand in je buurt schizofrenie krijgt, valt dit makkelijk vast te stellen. Hierdoor kan de patiënt zich meteen laten behandelen. Ondanks het feit dat de symptomen te behandelen zijn door medicatie, zal een schizofreniepatiënt zich aan de situatie moeten aanpassen en er voor de rest van zijn leven mee leren omgaan.
© 2012 - 2019 Boer_staf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is schizofrenie?"

Infoteur: Boer_staf
Gepubliceerd: 27-07-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!