Kan cannabis schizofrenie veroorzaken?

Kan cannabis schizofrenie veroorzaken? Schizofrenie is een psychische aandoening die voorkomt bij ongeveer 1 op de 100 mensen. Symptomen kunnen zich bijvoorbeeld uiten in psychoses, vervlakking van emoties en chaotisch gedrag. Een groot deel is erfelijk bepaald. Wat is het effect van cannabis op de ontwikkeling van schizofrenie? Is dit effect alleen groter bij genetisch gevoelige mensen of geldt dit voor iedereen?

Wat is schizofrenie?

Schizofrenie is een ingewikkelde psychische ziekte die ongeveer bij 1 op de 100 mensen voorkomt. Het is een ernstige ziekte die zich meestal uit tussen het 15e en 30e levensjaar. Het treft iets meer mannen dan vrouwen.

Symptomen

De symptomen zijn te verdelen in drie categorieën:
  • Positieve symptomen zoals psychoses, wanen en hallucinaties
  • Negatieve symptomen zoals vervlakking van emoties, gedachten en spraak
  • Gestoord patroon van denken, doen en praten zoals onsamenhangende spraak, vreemde lichaamsbewegingen en chaotische spraak

Familiaire belasting

Schizofrenie wordt in grote mate erfelijk bepaald met cijfers oplopend tot 90%. Er is dus een grotere kans om als ouder met schizofrenie een kind met schizofrenie te krijgen.

Cannabis en schizofrenie

Bepaalde combinaties van genen, zoals een variant van het COMT- en DISC-1 gen, en het gebruik van cannabis kunnen het risico op schizofrenie verder vergroten. Dit risico is met name verhoogd als er op jonge leeftijd geblowd wordt. Cannabisgebruik kan ervoor zorgen dat schizofrenie 2,5 jaar eerder ontstaat dan wanneer je niet geblowd zou hebben. De kans op schizofrenie wordt ook groter naarmate er vaker geblowd wordt. Er is uit onderzoek niet gebleken dat het gebruik van cannabis tot schizofrenie kan leiden wanneer je hier niet gevoelig voor bent.

Enkele cijfers

De incidentie van schizofrenie is ongeveer 1600 nieuwe gevallen per jaar. Hiervan wordt 6 tot 10% mede veroorzaakt door het gebruik van cannabis. Indien iemand een broer of zus heeft met schizofrenie en cannabis zou gebruiken, dan wordt iemand 15 keer zo gevoelig voor lichte psychotische verschijnselen dan mensen die geen schizofrenie hebben.

Hoe komt dit?!

Er is mogelijk een relatie met een variant van het COMT-gen. Door een biochemische variant, zoals lage COMT-activiteit die resulteert in een hoger dopaminelevel zouden de effecten van cannabis versterkt kunnen worden. Dit zou kunnen leiden tot een acute psychotische reactie. Een hoog dopaminelevel is namelijk geassocieerd met psychoses. Cannabis kan het dopaminelevel in het brein verhogen. Dopamine is een neurotransmitter die belangrijk is voor hoe mensen zich voelen, maar ook voor bewegingen. Mensen die een aanleg hebben voor schizofrenie gebruiken over het algemeen ook vaker cannabis dan mensen die de aanleg hiervoor niet hebben.

Schizofrenie is geassocieerd met abnormaal werkende hersenstructuren en neurotransmitters. Mogelijk versterkt cannabis veranderingen in hersengebieden die versterkt worden door de cannabinoid 1 (CB1)-receptor, zoals de grijze stof, het cerebellum (de kleine hersenen), de gyrus cinguli en de prefrontale cortex. Mensen die cannabis gebruiken, kunnen als effect hierop verstoorde hersengolven in de prefrontale cortex en hippocampus hebben. Deze gebieden zijn belangrijk voor het geheugen en het nemen van beslissingen. Deze gebieden zijn ook betrokken bij schizofrenie. Mogelijk wordt het risico op schizofrenie hierdoor dus verhoogd.

Er is dus een complexe link tussen het gebruik van cannabis en schizofrenie, maar het is met name belangrijk om hier goed verdacht op te zijn als schizofrenie al bij een familielid voorkomt.
© 2017 - 2020 Estrella, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Schizofrenie, een psychische aandoeningSchizofrenie Een psychische aandoening die behoorlijk ernstig is. Mensen horen stemmen, zien andere dingen dan de werkel…
Wat is schizofrenie?Wat is schizofrenie?De ziekte schizofrenie verwijst naar de term ‘gespleten geest’. Daardoor denken veel personen dat schizofrenie een ziekt…
Neurotransmitter: dopamineNeurotransmitter: dopamineDopamine is een van de neurotransmitters in het menselijk lichaam. De neurotransmitter dopamine speelt een belangrijke r…

Waterallergie: Allergische reactie op water met huiduitslagWaterallergie: Allergische reactie op water met huiduitslagAquagenische urticaria is een zeldzame aandoening met onbekende etiologie waarbij een patiënt allergisch is voor water.…
Alfa-gal-syndroom: Allergisch voor vlees door tekenbeetAlfa-gal-syndroom: Allergisch voor vlees door tekenbeetMensen die gebeten worden door een teek lopen het risico op het krijgen van een tekenaandoening. Diverse soorten teken v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WeedStreetwear420, Flickr (Publiek domein)
  • Hoe schadelijk zijn softdrugs. W. van den Brink, Justitiële Verkenningen, 2006
  • Archives of General Psychiatry. GROUP investigators. The genetic risk and outcome in psychosis
  • “Moderation of effect of adolescent-onset ….gen X invironment interaction”. A. Caspi e.a., 2005
  • http://www.ggznieuws.nl/home/cannabis-verandert-brein-en-verhoogt-risico-op-schizofrenie/
  • http://www.medicalnewstoday.com/articles/270262.php

Reageer op het artikel "Kan cannabis schizofrenie veroorzaken?"

Infoteur: Estrella
Laatste update: 01-07-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!