InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Schizofrenie, een psychische aandoening

Schizofrenie, een psychische aandoening

Schizofrenie Een psychische aandoening die behoorlijk ernstig is. Mensen horen stemmen, zien andere dingen dan de werkelijkheid. 160.000 mensen in Nederland hebben Schizofrenie.

Schizofrenie

Schizofrenie treedt vaak op bij mensen tussen de 15 en 30 jaar. Schizofrenie betekent: gespleten geest. Deze vertaling is alleen niet helemaal correct. Mensen die aan schizofrenie lijden hebben namelijk geen gespleten persoonlijkheid. Mensen die aan schizofrenie lijden hebben psychoses en hebben en zien de samenhang tussen de werkelijkheid en gedachten niet meer. Ze worden overladen met emoties. Mensen met schizofrenie raken in psychoses. Dit zijn perioden waar ze stemmen horen, dingen zien die andere mensen niet kunnen zien. Schizofrenie is een ziekte van de hersenen. De informatievoorziening is verstoord geraakt omdat een bepaald gedeelte van de hersenen zich niet goed ontwikkeld heeft.

Signalen Schizofrenie.

Het is moeilijk om schizofrenie te herkennen. Ten eerste zijn de symptomen lang niet altijd voor de buitenwereld zichtbaar en ten tweede zijn de signalen bij elk mens verschillend. Toch zijn er wel signalen die kunnen wijzen op schizofrenie.

Iemand die

  • Erg angstig of in de war is
  • Vreemd aan het praten is, kan met zelfverzonnen woorden
  • Beweert stemmen te horen, of praat met niet werkelijke personen
  • Zich vreemd kan gedragen qua lopen en bewegen
  • Het niet lukt om te presteren, wat anderen wel van diegene verlangt
  • Woede uitbarstingen kan hebben op onverwachte momenten
  • Zichzelf kwaad dreigt te doen
  • Beweert een ander te zijn
  • Weinig vrienden heeft en oppervlakkig contact heeft
  • De hele dag in bed ligt en ís nachts ronddwaalt (in huis of op straat)

De behandeling

Schizofrenie is helaas niet te genezen, echter wel te behandelen. Dit gebeurt voornamelijk met medicatie. Anti psychotica. Deze kunnen hallucinaties of waanbeelden verminderen en de patiënt helpen meer helder te gaan denken. Ze kunnen de psychoses van de patiënt doorbreken en zelfs voorkomen.
Tevens is therapie een belangrijke vorm van behandelen. Dit is belangrijk omdat men moet leren te leven met de ziekte.
  • Gesprekstherapie: Helpt het inzicht in en van de ziekte te vergrootten. Zo kan een patiënt leren te herkennen wat de signalen en symptomen zijn van een psychose
  • Cognitieve gedragstherapie: Deze therapie helpt je om te kunnen omgaan met de stemmen en beelden in je hoofd.
  • Sociale vaardigheidstraining: Leert je het sociaal functioneren in de samenleving en met je omgeving te verbeteren.

Wat erg belangrijk is bij mensen die aan Schizofrenie lijden is een grote sociale omgeving. De omgeving kan veel steun en begeleiding geven. Een gestructureerd en regelmatig leven is erg belangrijk.
© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Schizofrenie, veel mensen hebben hier een verkeerd beeld vanSchizofrenie, veel mensen hebben hier een verkeerd beeld vanVeel mensen met een schizofrene aandoening lopen tegen hardnekkige vooroordelen aan. Er wordt gedacht dat ze een gesplet…
Schizofrenie en medicijngebruikSchizofrenie en medicijngebruikVeel mensen die lijden aan schizofrenie en last hebben van waanbeelden en hallucinaties nemen hun medicijnen onregelmati…
Schizofrenie, wat is het en kan je ermee leren leven?Schizofrenie, wat is het en kan je ermee leren leven?Schizofrenie betekent letterlijk gespleten. Veel mensen denken bij schizofrenie dan ook aan een gespleten persoonlijkhei…
Schizofrenie: aandoening met verstoord realiteitsbesefVan schizofrenie wordt vaak onterecht gezegd dat het gaat om mensen met een gespleten persoonlijkheid. Alsof ze twee per…
Bronnen en referenties
  • Schizofrenieplein

Reageer op het artikel "Schizofrenie, een psychische aandoening"

Reacties

René Rogér, 22-08-2010 15:31 #3
Anderhalf jaar een vriendin gehad die schitzofreen is. Had het in het begin niet door. Na een half jaar kwam ik hier pas echt achter door haar medicijn gebruik. De fantasie wereld wat voor haar werkelijkheid was, achterdocht, wisselende stemmingen enz. Heb steeds geprobeerd er iets van te begrijpen, bepaalde dingen kon ik hanteren, maar een heleboel ook niet. Ze had ook de ontkenning van haar ziektebeeld, het ging wel over met haar medicijnen. Door haar medicijnen was ze ook vaak vlak met haar emotie en gevoelens. Ik was haar eerste relatie, ze is 37 jaar, het doet bij nog steeds pijn, hield van haar en eigenlijk nog, maar het is een hele opgave om met iemand te leven die deze ziekte heeft.

Z., 16-03-2009 14:01 #2
Ik heb een beetje last van schitzofrene, ik schaam me om in het dagelijkse leven om over te praten met anderen. In het begin toen ik 16 was had ik al vaker moeite mee maar nu gaat het gelukkig goed. Schitzofrenie geeft je het gevoel dat het echt zo is ik heb geprobeerd deze stemmen te vermijden maar het lukt niet erg. Ik denk nog steeds dat de stemmen echt zijn ( kan het moeilijk uitleggen waarom wel). Mij advies is gewoon leven zoals je vroeger leefde en maak er wat van je leeft maar één keer! het beste manier om schitzofrenie te vermijden is veel met mensen omgaan gezellig leven lijden, werken uitgaan enz. Dat heeft flink geholpen bij mij :d

Peter, 07-07-2008 14:57 #1
Er zijn natuurlijk ook de anti-Schitzofrene medicijnen die volgens een hoop eikels in witte jas deze ziekte voorkomen.
Er is alleen een klein probleempje met deze mediccijnen! Ze wekken als nevenwerking hallucinaties op, en de rest van de symptomen. Maar tja zolang de vergifspuiters hun oplichterspraktijken maar kun aanhouden en syptome, vaststellen met de nodige symptomen om iemand een leven lang bijna verplicht te kunnen behandelen is het simpel om snel wat geld op een gemaakte zieke zijn kap te verdienen;

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 20-06-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!