InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

Er zijn mensen die last hebben van onverklaarbare darmproblemen. Obstipatie afgewisseld met hevige buikkrampen en diarree zijn de voornaamste symptomen. Doktersonderzoek wijst niets uit en er is niets of niet veel tegen te doen.

Prikkelbare Darm Syndroom, wat is het?

Bij het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) heb je last van buikkrampen, diarree afgewisseld met obstipatie, en een opgeblazen buik. Ook kun je last hebben van vermoeidheid en misselijkheid. De diagnose PDS kan pas gesteld worden wanneer andere darmaandoeningen door een arts zijn uitgesloten d.w.z. wanneer er na uitgebreid onderzoek niets te vinden is. Het Prikkelbare Darm Syndroom wordt ook wel Spastische Darm genoemd.

Oorzaken

Voor het Prikkelbare Darm Syndroom zijn geen echte oorzaken aan te wijzen. Soms gaat er een darminfectie aan vooraf, soms ook een periode van stress. Bij meisjes in de puberteit kan het soms veroorzaakt worden door hormoonschommelingen. Ook wordt er soms gedacht in de richting van voedselovergevoeligheid of voedselallergie. In ieder geval is het voor veel PDS-patiënten duidelijk dat ze reageren op bepaalde voedingsmiddelen.

PDS in de praktijk

PDS (Spastische darm) kan een grote invloed op je dagelijks leven hebben. Doordat je regelmatig last hebt van diarree is de wens om een toilet in de buurt te hebben voortdurend aanwezig. Soms kan je zo door je klachten belemmerd worden dat normaal naar school of naar het werk gaan niet mogelijk is. Indien mogelijk is het verstandig om in de ochtend wat later te beginnen, zodat je goed uitgerust aan de nieuwe dag begint.

Het maken van (lange) reizen kan ook door dit gezondheidsprobleem belemmerd worden. Veel mensen durven niet goed meer in het openbaar vervoer te stappen om de reis naar hun werk of school te ondernemen. Wanneer dit echt een belemmering wordt is psychologische hulpverlening om te leren omgaan met de klachten een goed advies.

Mogelijke behandelingen

Er is nog geen medicijn gevonden wat de klachten kan verhelpen. Er zijn wel verschillende behandelingen mogelijk die de klachten kunnen verlichten. Het resultaat hiervan is echter voor vele patiënten verschillend. Het is vaak zelf een beetje "uitdokteren" wat je wel of niet moet doen of laten.

De behandelingen die mogelijk verlichting kunnen bieden zijn:
  • Vezelproducten (oplosbare vezels zoals psylium geven het beste resultaat)
  • Krampopheffende medicijnen
  • Maagzuurremmers
  • Probiotica (bv. Activia, Yakult)
  • Pijnstillers
  • Darmspoelingen (bij sommigen echter ook een negatief effect)
  • Sommige mensen hebben baat bij een glas koolzuurhoudende drank of oude cola waar de prik vanaf is (water, cola)
  • Bepaalde voedingsmiddelen laten staan waar je last van denkt te hebben (je onthouden van b.v. gekruid eten, champignons, citrusvruchten, rood vlees)
  • Géén zoetstoffen gebruiken (dus géén light frisdranken, suikervrije kaugom of suikervrij snoep!)
  • Géén appelsap of perensap gebruiken (dus ook alle dranken vermijden waar appelsap in zit! Appelsap en perensap bevatten van nature sorbitol, wanneer je hier veel van drinkt of er gevoelig voor bent kun je hier diarree van krijgen. Kijk bij de ingrediënten op de verpakkingen)
  • In sommige gevallen helpt juist het eten van weinig vezels

Onbegrepen aandoening

Het Prikkelbare Darm Syndroom is een onbegrepen aandoening. Hierdoor kunnen patiënten nog al eens het gevoel hebben niet serieus genomen te worden. Probeer daarom, wanneer je last hebt van PDS, zonder gène duidelijk uit te leggen wat er met je aan de hand is. Neem op tijd je rust en probeer je balans te vinden in wat je wel en wat je niet kan. Probeer zoveel mogelijk stress te vermijden. Dit kan nl. een "trigger" zijn, die je klachten doet verergeren. Maak een voedseldagboek om te kijken wat je wel en wat je niet goed kunt verdragen. Er zijn mensen die na verloop van tijd ontdekken dat ze een glutenintolerantie, lactoseintolerantie of een allergie voor smaakversterkers (Vetsin, veel aanwezig in soepen en Chinees eten) hebben. Na het schrappen van deze voedingsmiddelen hebben zij geen last meer. Er is dan echter geen sprake van PDS, maar van een voedselallergie of -intolerantie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spastische darm: prikkelbare darmSpastische darm: prikkelbare darmEen spastische darm staat ook wel bekend als een prikkelbare darm. Veel mensen hebben last van darmproblemen, waarvan ee…
Het darmdieet houdt een Prikkelbare Darm onder controleHet darmdieet houdt een Prikkelbare Darm onder controleEr bestaan vele darmaandoeningen maar het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) is ongetwijfeld het meeste voor. Het betreft e…

Reageer op het artikel "Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)"

Reacties

Holzken, 05-08-2016 17:53 #27
Goede dag
ik heb CU en mij is het SCD dieet aangeraden, echter mag je niet veel. Je mag Brie
maar geen lactose. Ik mag natuurlijke kaas maar welke dat precies zijn is een heel gepuzzel.
Ik vind het zwaar om rijst pasta en aardappelen weg te laten en ook brood.

Mag ik eventueel wel wat gluten vrije pasta of bami? Er blijft weinig over als wat groente met vlees of vis.

Iemand tips voor mij?

Groetjes loesje

Amber, 25-06-2015 08:49 #26
Hoi allemaal.
Ik heb ook al mijn hele leven last. Ik heb een jaar geleden het FOPMAP dieet geprobeerd. Grootste deel van mijn klachten zijn hierdoor weg. Het is een streng dieet, maar zeker de moeite waard!

Jantine, 21-09-2014 11:26 #25
Ook ik heb al heel wat jaartjes last van PDS.
In 2013 zelfs in het ziekenhuis gelegen, omdat ik werkelijk helemaal "leeg" was.
De "aanvallen" vind ik het aller ergst.
Het begint met een ondragelijke rugpijn, (vaak weet ik dan al meteen: op naar een wc!) het zweet breekt me uit, kippenvel over mijn hele lichaam, super misselijk en vreselijk pijnlijke buik krampen.
Vaak als "je bent geweest" is het een hele opluchting.
Ik heb het zelf vaak in stress/zenuw situaties, maar het kan ook zomaar plotseling ontstaan. Echt op de meest vervelende momenten!
Meestal als ik een dag of avond weg ga, neem ik een remmer, met als gevolg dat ik de dag(en) daarna niet goed of helemaal niet naar de wc kan.
Ook geen juiste oplossing dus.

Ook ik hoop dat er HEEL snel wat aan gedaan kan worden, want dit is voor veel mensen een belemmering in het dagelijks leven.

Margit, 08-05-2014 12:56 #24
Mijn zoontje van 5 maanden heeft erge darmkrampen en waarschijnlijk is hij erfelijk belast, ik heb namelijk al PDS sinds mijn babytijd. Zodoende kom ik op deze site en vind de reacties heel herkenbaar! Inmiddels ben ik 34 en heb zo veel uitgeprobeerd, maar sinds een paar jaar kan ik goed met mijn PDS omgaan en de klachten zijn tot een minimum beperkt zonder medicijnen. Graag zou ik willen delen wat mij goed heeft geholpen.
Helaas is dit niet 1 supermiddel maar heb ik mijn lifestyle volledig moeten aanpassen.
- hypnotherapie heeft mijn klachten sterk doen afnemen
- rust regelmaat en reinheidů niet te veel hooi op de vork, een opgeruimd huis zonder te veel prikkels en een regelmatig leven (elke dag dezelfde tijd naar bed, opstaan, eten)
- een goede houding; recht opstaan en vooral ook zitten zodat je goed naar de buik kunt ademen, zo geeft het middenrif de natuurlijke massage aan de darmen die het functioneren goed doet verlopen. Dit is dus een proces dat door mijn slechte houding verstoord was geraakt.
- (koendalini) Yoga; ademhalingsoefeningen, ontspanning en voor het verbeteren van mijn houding en voor een betere doorbloeding van het lichaam. 1x in de week en het doet wonderen.
- Zoveel mogelijk prefab food (eten dat in de fabriek is gemaakt) vermijden. Hiermee bedoel ik bijv. zelf je pasta saus maken met gepelde tomaten, geen yoghurt met vruchtensmaak, maar zelf fruit door de yoghurt doen, geen snoep, koek, taart, chips, kant en klare salades, sausen etc. uit de supermarkt gebruiken. Zelf cupcakes bakken en zoeten met banaan, gedroogd fruit eten als snack, brood beleggen met komkommer zijn alternatieven. Wij eten altijd lekker en gezond en echt na een paar maanden weet je niet meer beter, word je er heel handig in en kost het ook niet veel extra moeite en tijd meer.

Dit lijken echt heel veel aanpassingen, maar voor mij is dit inmiddels vanzelfsprekend en het is in de loop van de jaren zo gegroeid. Hopelijk heeft iemand wat aan mijn zoektocht!

Elisabeth, 28-02-2014 15:52 #23
Ik heb het PDS van de variant verstopping. Hou iedere dag in mijn agenda een eetschema bij, zodat ik voor mezelf overzicht heb wat ik eet en drink.
Drink nu iedere ochtend pruimensap van Zonnatura en daarna een bord havermout gekookt in water, met kaneel en sesamzaad en palmsuiker. Ben gestopt met de maagzuurremmer (want die verstoren de enzymen en eiwitten)en ben direkt gestart met Vitamine B12 smelttabletten.Drink dagelijks Molkosan en voel mij als herboren.
Verder eet ik alleen Speltzuurdesembrood zonder gist en zonder tarwe.Nooit uit géén enkele supermarkt mijn brood meer!I

Jeannette, 18-12-2013 13:44 #22
Hallo
Ook ik heb last van pds. Nooit normaal naar de wc, of verstopt, of dun. Sommige producten kan ik echt niet eten wit brood en bananen verstoppen pittig, vet en ijs laxeren.
Soms is het zo erg dat ik buikpijn of misselijk word en dan door acute uitdroging flauwval ijskoud maar badend in het zweet. Vaak vermoeid en hoofdpijn en zere ogen heb ook een bril. Nu gebruik ik iedere ochtend yakult en ontbijtkoek daar heb ik echt baat bij.

Gerda, 13-12-2013 13:37 #21
Hallo ook ik heb pds ik heb al een paar keer onderzoeken gehad. ik heb al een tijdje erg last van mijn ogen doen erg pijn en het zien is ook minder. herkent iemand dit?

Marion, 04-04-2013 15:34 #20
Hoi, ik heb al zolang als ik het me kan herinneren PDS. Pas nadat ik ontstekingen met slijm en bloed kreeg in mijn darmen is de diagnose vastgesteld. Ik heb heel veel onbegrip van mijn omgeving gehad. Mensen die niet snappen dat ik vaak moe ben, niet van alles kan eten en afspraken afzeg. Het blijft vervelend maar er valt mee te leven. Ik eet nu geen gluten meer en ik probeer mijn rust te nemen zodra ik voel dat het minder gaat. Ik slik wel twee keer per dag Movicol voor extra vocht in mijn darmen. Ik heb vaker last van obstipatie dan diarree.

Honger heb ik haast nooit en eten staat echt onderaan mijn lijstje van dingen die ik elke dag doe. Tegenwoordig sport ik veel dat zorgt er wel voor dat ik meer honger krijg dan blijven mijn darmen tenminste goed in beweging.

Succes iedereen!

Sietske Bovenhuis, 20-03-2013 13:48 #19
Hallo LS

Ik heb al weken last van mij darmen, ik denk aan pds. 3 maanden constant pijn wat kan ik hier aan doen en wat moet ik eten. Brood verdraag ik niet.

Dina, 18-10-2012 09:52 #18
Ik heb ook PDS sinds begin 2011. Dit werd al snel bekend toen ik al ontlasting etc moest inleveren bij ziekenhuis en gesprek had met een arts in het ziekenhuis en veel vragenlijsten moest doorlopen. Het begon toen ik een vriend kreeg eerst dacht ik dat het kwam door de vlinders in de buik, maar bleek uiteindelijk niet zo te zijn. Ik denk dat het bij mij is gekomen doordat ik vaak keelontstekingen had en daardoor vaak antibiotica moest slikken. Nu anderhalf jaar later is het bij mij veel erger geworden. Zelfs zo erg dat ik een keer 3 uur lang van voren en van onder eruit kwam en naar ziekenhuis moest. Ik heb juist niet zoveel last meer van steken id buik of dat het vast zit dat had ik in het begin nog wel eens maar ik heb juist dat ik aanvallen krijg van winderheid, zweten, kippenvel en dan moet ik rennen naar de wc want anders vliegt het er zo uit. En zit hier heel erg mee want heb ook beetje wc fobie. Durf eigenlijk nergens na toe te gaan maar ik doe het wel, wat wel goed is maar voor mij niet fijn! Ik ben liever veilig thuis. Ik merk ook als ik me ergens druk over maak dat het dan verergerd maar niks wat ertegen helpt. Als ik zo'n aanval heb neem ik meestal een remmer in maar dan heb ik week geen ontlasting en dan ineens heel hard en pijnlijk. Nog nooit heb ik me ziek gemeld op werk ondanks ik zo vaak me niet goed voel, misselijk, ziek of aanvallen heb maar dit komt omdat mijn werk erg streng is en na 3x ziek zijn ontslaan. Ik ben begonnen aan hypnotherapie omdat het vaak wordt aangegeven dat het helpt. Ik heb daarmee bandjes gekregen om thuis te luisteren en te ontspannen. Om te ontspannen helpt het tot nu toe wel maar of het echt gaat helpen id toekomst met mijn pds is nog een vraag. Verder weet ik niet wat ik ertegen kan doen en ik hoop echt dat het op een dag weg gaat. Want het doet echt iets met me en sinds ik dat heb heb ik ook het gevoel dat ik niet meer volop kan geniet van het leven. Ik heb wel eens gekeken met voeding of dat helpt om het in de gaten te houden maar ik vind het heel erg lastig omdat ik niet weet of het ergens door kan komen. Ik neem in ieder geval geen bami soep, koffie, redbull etc wat ik overigens erg mis en soms stiekem een keer wanneer ik een heel weekend thuis ben neem omdat ik het zo lekker vind. Ik vind dat er serieus een oplossing moet komen voor PDS omdat er toch zoveel mensen last van hebben en ons leven eronder lijdt. Het bestaat al jaren en ze kunnen nog geen oplossing vinden? Ik hoop dat er snel goed nieuws voor ons allen komt en dat er een medicijn of behandeling komt wat ECHT kan helpen zonder dat je eerst zelf uit moet gaan zoeken wat wel/niet helpt qua eten etc en behandelingen en dat je zoveel moet betalen constant met psychiologie/hypnotherapie/diëtiste etc etc!

J-Tje, 20-06-2012 11:42 #17
Heb nu al heel wat jaartjes pds. Is echt letterlijk en figuurlijk een schijt ziekte wat mensen niet begrijpen. Durfde jaren mijn huis niet uit. Heel lang onder behandeling geweest en probeer en nu zo goed mogelijk mee om te gaan. Ben wel altijd bang om naar de wc te gaan vooral met uitgaan dan ga ik maar liever niet uit of eet de hele dag niet. Heb wel loperamide pillen zodat je minder vaak naar de wc moet. Ideaal voor op vakantie. Ik slik ze elke dag ivm werk enzo. Moet er mee leren leven, maar dit wens je niemand. Het belemmerd echt mijn hele leven. Ppfff iemand tips?

à V. D. Heuvel, 31-05-2012 10:05 #16
Ook ik heb pds. Iedere nacht zo tegen de ochtend begint de ellende, dan hevige krampen in onderbuik en lage rugpijn, waardoor ik doodmoe opsta. Later op de dag zakt het wel af maar ben wel vaak misselijk en zo af en toe een paar dagen geen last. Graag wat suggesties!

Sharon de Wit, 15-09-2011 21:36 #15
Ik heb al een behoorlijke tijd (maanden/jaren) last van erge buikkrampen, vooral in mn onderbuik, die is dan ook helemaal opgeblazen! Ik begon er steeds vaker en meer last van te krijgen en ben al een paar keer bij de huisarts geweest die mij iedere keer afwimpelde! Nu eindelijk na weer een onderzoek was toch duidelijk te voelen dat mijn dikke darm helemaal opgezzet was en erg pijnlijk! weet iemand wat ik zou kunnen doen? ik ben namelijk ook veel misselijk!

Femke, 10-08-2011 13:46 #14
Ik ben 13 jaar en heb ( dat blijkt nu pas! ) al sinds baby af aan pds. vroeger was het vooral in vlagen maar nu is het elke dag en wordt het alleen maar erger. bij mij helpt een asperine wel maar het is natuurlijk niet goed om de hele tijd medicijnen te nemen. ik altijd eigenlijk heel goed. eet bruin brood afwisselend met wit, fruit, groenten etc. weet iemand wat ik er verder aan kan doen?

Meisje van 17, 20-07-2010 18:39 #13
Ik heb sinds vorig jaar ook PDS. Het ging een tijdje goed, volg niet echt een dieet maar probbeer wel gezond te eten, vaak neem ik ook nog tussendoortjes/snacks wat ik eigenlijk niet zou moeten doen, dan krijg ik wel weer last. Ik heb de laatste tijd neit veel last van buikpijn gehad alleen bij rode of sterke kruiden krijg ik heel erg buikpijn/kramp/steken op mn maaag (bovenin mijn buik). Het is een ander gevoel dan als je last hebt van PDS-buikpijn (wat bij mij helpt is: domperidom). Ik heb bij mijnnn PDS vaak last van obstipatie en heb de laatste paar maanden ook erg vaak last 'achter' mijn ogen, herkent iemand dit oook? want ik zou wel willen weten of dat ook een symptoom ervan is.

Jikke, 01-04-2010 10:56 #12
Hallo Sarah

Jouw verhaal komt me bekend voor ook ik heb al jaren een pds alles geprobeerd heb ook duspatal gebruikt dat zijn capsules waar ik 2 x daags 1 van moest moet zeggen dat het wel ietsjes beter ging kreeg weer trek in eten en niet vaak meer beroerd gevoel tot ik zwanger wilede worden en deze pillen niet gezond voor de baby waren ben ik ermee gestopt en een dieet gevolg dat ging in eerste instantie wel maar naarmate ik verder in de zwangerschap kwam wert ik met de dag beroerder dat komt door de hoeveelheid hormonen wil je niet bang maken maar ik ben 9 maand lang nog nooit zo beroerd/ziek geweest vanaf de 5e week van de zwangerschap tot 9 e mnd toen de baby er een maal was ging het met de dag beter met me maar nu achteraf twijvel ik wel of ik weer zwanger zou willen worden hoe graag ik ook kinderen wil want voor mij was het een vreselijke periode kon bijna niet genieten van de zwangerschap wel jammer elke dag dat ik op stond was het er weer en geen zin in eten terweil je dat juist erg hard nodig hebt hoop dat het bij jouw anders gaat want dit gun ik niemand hoop iets positiefs van je te horen hoe het met je gaat nu.

Vgr Jikke

Yvonne, 04-03-2010 11:43 #11
Hoi allemaal, ik heb al jaren last van PDS. Het beinvloed mijn dagelijkse leven heel erg maar na jaren tobben moet ik eerlijk zeggen dat er wel mee te leven valt, al blijft het lastig. Wat ik vrijwel nergens terug lees is de vermoeideheid. Ik werk nu gedeeltelijk omdat ik continu moe ben en moe blijf en een echte oorzaak is er niet te vinden, terwijl ik er alles aan doet om mijn conditie terug te krijgen, ik ben dus bang dat PDS hier echt invloed op heeft. Herkent iemand dit?

Marion, 26-01-2010 19:02 #10
Ook ik heb PDS(vastgesteld door internist, ook scopie enz. gehad) dietiste hielp bij mij niks. Wel wist ik dat spanning zorgde voor veel klachten en heb hier mee leren omgaan bij de pscycholoog. Sinds een half jaar volg ik het SCD-dieet(zoek maar eens op, op google). Dit houd in geen suiker, lactose, granen(zetmeel) of toevoegingen. Dit voedt allemaal de slechte darmbacterieen. Ik kon eerst net aan 1 dag in de week na school/stage. En doe nu eigenlijk bijna volledig weer met alles mee. Klachten vrij ben ik niet, dat zeker niet, maar het dieet heeft me wel zo geholpen dat ik weer een ''normaall'' leven kan leiden. Uit allergietesten komt niks, ik ben nu doorverwezen door de huisarts voor bioresonantie, ben benieuwd of daar wat uit komt.
Groetjes marion

Sarah, 13-01-2010 18:44 #9
Ik heb kennelijk ook al jaren last van PDS, ik weet het sinds kort zeker na een bezoek in het ziekenhuis. wat voor mij heeft geholpen is Omeprazol, kan je gewoon via je huisarts krijgen. Nu ben ik 7week zwanger en de combinatie hiervan is gigantisch vervelend voor mij, niet alleen heb ik last van me maag maar ook nog van de baby en heb ik ook begrepen dat het nog vervelender kan worden naarmate de maanden als de baby groeit en mijn organen minder ruimte krijgen. iemand anders die dit probleem ook kent toevallig en wat jullie eraan hebben gedaan?

Jaantje, 06-01-2010 22:26 #8
Ook ik heb PDS. De dokter adviseerde mij om zelf uit te zoeken wat de oorzaak is van de hevige buikpijn
Heeft iemand enig idee of je door zuivelproducten buikpijn kan krijgen? Zoals yoghurt en eierkoeken? Iemand andere tips wat je op kan letten?

Carola, 04-01-2010 21:20 #7
Hoi allemaal, ik ben 20 jaar, bijna 21, en ook ik heb al zo'n 7 jaar last van PDS. Het gaat bij mij met periodes. Alleen de laatste tijd is het wel heel erg. Elke ochtend zit ik aan de pijnlijke dunne. En in de avond is het verstopping. Dan is heel mijn buik, dik en hard. Ik heb van die oplosbare vezels geprobeerd, zelfs dat helpt niet. Ik drink genoeg. Ik eet gezond. Geen kruiden! Mijn eetlust is erg afgenomen sinds een paar weken, voel me misselijk en als ik slik, dan lijkt het net of ik ijsklontjes door slik. Ook snachts als ik slaap, nou ja, probeer te slapen, voel ik me zo ongelooflijk misselijk. Net of mijn lichaam het weer omzet in dunne :-( Au! het belemmerd mijn dagelijks leven. En tegen melk producten kan ik ook niet tegen!
Ik denk dat ik ook maar eens een doorverwijzing ga vragen voor een dietist.
Maar… PDS, kan ook een symptoom zijn van een te traag werkende schildklier. Of als je veel last hebt van stress.

Johan de Man, 23-06-2009 12:41 #6
Ben wat meer informatie aan het verzamelen. Bij mij is net geconstateerd dat ik ook aan PDS lijdt. Bij mij komt de hevige buikpijn, krampen, harde buik maandelijks terug. Ik ga nu mijn eetpatroon aanpassen en in de gaten houden bijhouden wanneer ik weer last krijg. Waarschijnlijk heb ik ook last van te pittig of gekruid eten. Volgens de arts die mijn darmonderzoek gedaan heeft zou het niet een het eten kunnen liggen, maar hoe meer ik erover lees hoe meer ik denk dat dat toch de veroorzaker is. Reactie infoteur, 23-06-2009
Als je het idee hebt dat je gevoelig reageert op voeding, vraag dan een verwijzing voor een diëtist. Deze kan hele goede adviezen geven over welke voedingsmiddelen prikkelend kunnen zijn voor de darmen. Bij mijn dochter blijken light frisdranken en appelsap de grootste boosdoeners te zijn. Daar kwamen we pas achter na een bezoek aan de diëtiste. Het gaat inmiddels veel beter met haar.

Ketie Jansma-Hindriks, 01-03-2009 19:01 #5
Ik heb erg veel last van een spastische darm. Het meest vervelende is die dikke buik. Dat geeft gelukkig niet meer zo erg die buikpijn, maar heel erg gespannen gevoel. En waar ik tegenaanloop is dat ik vaak slappe benen heb. Tenminst, onzeker ben ik dan op de benen.
Dus ga ik niet graag wandelen. Fietsen gaat prima. En ik heb nog steeds geen verklaring voor die onzekerheid in de benen.

Ross (infoteur), 08-02-2009 13:45 #4
Ik liep ook vast in het reguliere circuit en heb een bioresonantie test laten doen. Zonder dat ik gezegd had waar ik last van had, kwam het er allemaal uit. Ik heb een erg streng dieet gekregen en medicijnen (zowel homeopathie als 'gewone' medicatie) Ik heb nu na een week al minder last van mijn vermoeidheid (en het gevoel om serieus genomen te worden doet me ook erg goed). Misschien een idee? Laat het maar weten. Succes!

Ceetee (infoteur), 10-01-2009 18:01 #3
Dat zou heel goed kunnen Nadine. Wanneer onderzoeken in het ziekenhuis niets opleveren is het verstandig om een verwijzing naar een diëtist te vragen. Hij of zij kan je helpen om te kijken of er dingen in je voeding zitten die bij jou irritaties aan je darmen geven. Een voedseldagboek bijhouden om te kijken of je last krijgt na bepaalde etenswaren is handig om te gebruiken. Veel diëtisten kunnen je hiervoor een format voor op de computer geven.
Ik hoop dat je gauw kunt uitvinden wat er mis is.

Nadine, 10-01-2009 14:39 #2
Dadelijks veeel pijn in mijn buik messtekend gevoel veel diarre en dan weer obstipatie. Ik heb drie jaar veel antibiotica gebruikt. De ondezoeken in het ziekenhuis hebben nog niets opgeleverd. Ik ben doodmoe en val veel af. Zou ik het pds hebben?

Tineke van de Braak, 04-12-2008 14:53 #1
Ik heb op onvoorspelbare momenten last van heftige darmkrampen, deze week spande de kroon. Bloedonderzoek was goed en 'Xfoto's laten zgn. 'spiegels' zien, terwijl er toch veel peristaltiek is. Vlg. keer naar het ziekenhuis zo gauw het weer optreedt daar het niet of nauwelijks meer te houden is van de pijn. Ik heb echter nooit last van diaree en zelden last van obstipatie. Rara wat heb ik? Reactie infoteur, 05-12-2008
Begrijpelijk dat je je zorgen maakt, darmproblemen kunnen zeer pijnlijk en vervelend zijn. Wat je hebt is zo niet te zeggen. Het artikel waar je op hebt gereageerd gaat over een specifiek darmprobleem. Er zijn echter meerdere darmziekten. Wanneer je weer last hebt, meteen weer terug naar het ziekenhuis voor onderzoek is het beste advies. De diagnose "prikkelbare darm syndroom" wordt pas gesteld, wanneer andere darmziekten zijn uitgesloten. Goed laten onderzoeken wat er mis is dus!

Infoteur: Ceetee
Laatste update: 21-12-2008
Subrubriek: Ziekten
Special: Ziekten en gezondheid
Reacties: 27
Medische informatie…
Schrijf mee!