InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezwollen pols: oorzaken & symptomen van zwelling in de pols

Gezwollen pols: oorzaken & symptomen van zwelling in de pols

Gezwollen pols: oorzaken & symptomen van zwelling in de pols Een gezwollen pols of polszwelling is meestal een symptoom van een traumatische verwonding, waaronder verstuikingen van de pols, blauwe plekken of botbreuken (zoals een gebroken pols). Bekend trauma is een val waarbij je pols geblesseerd raakt. Andere oorzaken van zwelling in de pols kunnen het gevolg zijn van overbelasting of artritis die wordt veroorzaakt door een ontsteking van de gewrichten. Een gezwollen pols kan gepaard gaan met andere symptomen, zoals pijn, roodheid, beperkt bewegingsbereik, etc.
Een gezwollen pols / Bron: Istock.com/maska82Een gezwollen pols / Bron: Istock.com/maska82

Zwelling in de pols

Zwelling is het gevolg van vochtophopingen in de weefsels van het lichaam. Wanneer een deel van het lichaam ontstoken, gewond of beschadigd raakt, beginnen de kleine bloedvaten in het lichaam vloeistof te lekken. Bovendien stuurt het lichaam witte bloedcellen naar de getroffen plek om de schade te herstellen, waardoor meer vocht zich ophoopt. Als gevolg hiervan wordt het aangetaste lichaamsdeel nog dikker door zwelling. Een gezwollen pols is meestal het gevolg van polsblessures door traumatische gebeurtenissen die resulteren in verstuikingen en fracturen (een gebroken pols). Zwelling van de pols kan echter ook het gevolg zijn van chronische problemen. Overbelasting door repetitieve activiteiten zoals breien en typen kan bijvoorbeeld leiden tot zwelling.

Symptomen

Vaak voorkomende symptomen van een gezwollen pols zijn:

Enkele van deze symptomen kunnen optreden voordat de zwelling opkomt.

Oorzaken van een gezwollen pols

Veel factoren kunnen leiden tot polszwelling. De pols is een gewricht met meerdere onderdelen, zoals botten, spieren, zenuwen, bloedvaten, gewrichtsbanden en pezen. De pols is vatbaar voor verwonding of overbelasting. Elke aandoening die stress, overmatig gebruik of schade aan deze onderdelen van de pols veroorzaakt, kan leiden tot een pijnlijke pols en verwonding, wat zwelling tot gevolg kan hebben.

Trauma

Traumatische gebeurtenissen zoals ongevallen met motorvoertuigen kunnen verwondingen aan de pols en polszwelling veroorzaken. Met een uitgestrekte hand vallen leidt vaak tot schade en verwonding aan de pols. Botten kunnen gemakkelijk verschuiven en breken, zenuwen en bloedvaten kunnen worden afgekneld en spieren en ligamenten kunnen scheuren. Ongeacht het exacte mechanisme van het trauma, leidt het tot zwelling van de pols.

Polsklachten door langdurig computerwerk / Bron: Fancycrave1, PixabayPolsklachten door langdurig computerwerk / Bron: Fancycrave1, Pixabay

Overbelasting

Langdurig typen en breien kan directe druk uitoefenen op de zenuwen in de pols en kan chronische stress en letsel veroorzaken. Dit gaat vaak gepaard met zwelling.

Ontsteking

Processen die een ontsteking veroorzaken, kunnen zorgen voor compressie en druk wat resulteert in zwelling en ook letsel. Artritis is een algemene term voor meerdere aandoeningen die pijnlijke ontsteking en stijfheid van de botten en gewrichten veroorzaakt. Artritis kan de pols treffen en irritatie veroorzaken. Bij artritis zijn vaak meerdere gewrichten getroffen met pijn, stijfheid en zwelling.

Huisarts raadplegen

Raadpleeg onmiddellijk je huisarts bij ernstig polsletsel met symptomen als:
  • blauwe plekken
  • zwelling
  • stekende pijn
  • gevoelloosheid en/of tintelingen

Alarmsymptomen

Raadpleeg in de volgende gevallen direct een arts:
  • ernstige zwelling of pijn
  • ernstige polsblessure
  • botbreuk(en)
  • tekenen van infectie zoals koorts, misselijkheid of braken
  • gedurende een langere periode verlies van het gevoel in hand of arm

Ibuprofen / Bron: Martin SulmanIbuprofen / Bron: Martin Sulman

Behandeling van polszwelling

Behandeling is afhankelijk van de oorzaak. Mogelijke behandeling van een gezwollen pols kan bestaan uit:
  • Fysiotherapie of revalidatie om het bewegingsbereik en kracht en stabiliteit van de pols te herstellen.
  • Gips of spalken: in geval van een gebroken pols.
  • Drukverband en polsbrace: bij een verstuikte pols.
  • NSAID's (zoals ibuprofen of naproxen): de arts kan dit type medicatie voorschrijven om ontstekingsprocessen die zwelling veroorzaken te bestrijden.
  • Anticonvulsiva (anti-epileptische medicatie): dergelijke medicijnen worden soms ook gebruikt om zenuwpijn te bestrijden die tot zwelling kan leiden, zoals gabapentine of carbamazepine.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Peesontsteking duim: symptomen, oorzaken en behandelingPeesontsteking duim: symptomen, oorzaken en behandelingPeesontsteking van de duim staat bekend als De Quervain tendinitis. Het dankt zijn naam aan de arts die deze voor het ee…
Pols gebroken, ja of nee?Pols gebroken, ja of nee?De pols is in feite een gewricht. Het bevindt zich tussen de basis van de middenhandsbeentjes, de ellepijp en het spaakb…
Carpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingCarpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingAls het kanaal waar de zenuwen en buig pezen doorheen lopen in de pols gezwollen raakt, en daardoor klachten veroorzaakt…
Gekneusde pols: behandeling en herstelGekneusde pols: behandeling en herstelEen gekneusde pols komt vaak samen met een verstuiking van de pols. Wie zijn pols gekneusd heeft, voelt veel pijn, ook i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/tongwongboot
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/323056.php
  • https://www.healthline.com/health/wrist-pain
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/wrist-pain/symptoms-causes/syc-20366213
  • https://www.buoyhealth.com/symptoms-a-z/swollen-wrist/
  • https://www.webmd.com/fitness-exercise/wrist-sprain
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/maska82
  • Afbeelding bron 2: Fancycrave1, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Gezwollen pols: oorzaken & symptomen van zwelling in de pols"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in hand, vingers of pols
Medische informatie…
Schrijf mee!