InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezwollen elleboog: Oorzaken van zwelling

Gezwollen elleboog: Oorzaken van zwelling

Gezwollen elleboog: Oorzaken van zwelling Een zwelling aan de elleboog is het resultaat van een vochtophoping. Dit kent meerdere mogelijke oorzaken, zoals onder andere artritis, een verwonding of een infectie. Diverse tekenen gaan mogelijk gepaard met de gezwollen elleboog, zoals pijn, roodheid en een pusafscheiding. Een gezwollen elleboog is in de meeste gevallen niet ernstig, al zijn de dagelijkse activiteiten mogelijk wel beperkt. De behandeling van een elleboogzwelling kan vaak thuis gebeuren. Bij een aantal alarmsymptomen is het echter belangrijk dat een patiënt met een opgezwollen elleboog de arts bezoekt.

Artritis en gezwollen elleboog

Artritis staat voor pijnlijke ontstekingen en gewrichtsstijfheid die mogelijk in het hele lichaam optreden, ook in de elleboog. Reumatoïde artritis is een chronische auto-immuunaandoening waarbij mogelijk een ontsteking van het ellebooggewricht tot stand komt.

Bursitis

Bursae (slijmbeurzen) zijn kleine, met vloeistof gevulde zakjes die zich tussen botten, pezen en spieren bevinden. Ze werken als een soort kussen en verminderen wrijving. Olecranon bursitis is een ontsteking van de slijmbeurs rechts op de hoek van de elleboog, waardoor pijn, een gewrichtszwelling, roodheid en een bult ontstaan.

Cellulitis en zwelling van elleboog

Cellulitis is een bacteriële huidinfectie van de diepe huidlagen. Meestal verschijnen de symptomen op de voeten, de onderbenen en het gezicht, maar af en toe is de elleboog ook aangetast. De aandoening ontwikkelt zich wanneer stafylokokkenbacteriën in een beschadigde huid terechtkomen door een snijwond, een schaafwond of een huidinfectie zoals impetigo (symptomen op gezicht en ledematen) of eczeem (chronische huidziekte met droge huid en jeukende huid).

Enkele patiënten zijn vaker aangetast zoals patiënten met:

De symptomen ontstaan geleidelijk en bestaan uit roodheid van de huid, roodheid van het gezicht, koorts, rillingen, een gezwollen gezicht en gezichtspijn. Een pijnlijke, gezwollen, rode elleboog is kenmerkend wanneer cellulitis de elleboog treft. Onbehandeld verergeren de klachten, is er een pusafscheiding aanwezig en sterft het weefsel af. In zeldzame gevallen leidt cellulitis tot bloedvergiftiging (sepsis) of meningitis (hersenvliesontsteking met hoofdpijn en een stijve nek). Bij ernstige pijn, koorts, koud zweten en een snelle hartslag is onmiddellijke medische zorg nodig.

De diagnose van cellulitis gebeurt door middel van een lichamelijk onderzoek. De behandeling bestaat uit antibiotica, een goede wondzorg en soms een operatie om eventueel dood weefsel weg te halen (chirurgisch debridement). Cellulitis komt in veel gevallen terug, dus het is belangrijk om eventuele onderliggende aandoeningen te behandelen en het immuunsysteem te verbeteren door het nemen van voldoende rust en het consumeren van een gevarieerde en gezonde voeding.

Dislocatie en elleboogzwelling

Bij een dislocatie (ontwrichting) glijdt een bot uit zijn normale positie. Dit leidt tot diverse klachten zoals pijn in één elleboog, een gezwollen elleboog en moeite met bewegen van de elleboog. Patiënten houden de arm meestal dichtbij het lichaam vanwege de gewrichtspijn.

Overmatig gebruik

Het overmatig gebruik van de elleboog door werpbewegingen (bijvoorbeeld door honkbalwerpers), plaatst extreem veel druk en spanning op de elleboog. Dit leidt dan tot een ernstig overbelastingsletsel. Bekende symptomen zijn schouderpijn, pijn in een elleboog en een gezwollen elleboog.

Synoviale chondromatose

Bij deze zeldzame aandoening ontstaat een abnormale vorming van (verbenend) kraakbeen door het slijmvlies. De patiënt kampt met een gewrichtszwelling, pijn in één schouder en de elleboog niet meer kunnen strekken.

Trauma

Aan trauma gerelateerde oorzaken van een gezwollen elleboog zijn bijvoorbeeld:
  • een infectie
  • een insectenbeet
  • een kneuzing: Kneuzingen van de elleboog komen vaak voor, vaak als gevolg van lichte verwondingen. Belangrijke symptomen zijn constante elleboogpijn, een elleboogzwelling en blauwe plekken.
  • een schaafwonde
  • een sportletsel of een ander ongeval
  • een verstuiking: Een elleboogverstuiking is een letsel aan de pezen of spieren van de elleboog. Bekende symptomen omvatten elleboogpijn en een zwelling van de elleboog.
  • herhaalde druk

Behandeling

Bij een elleboog die opgezwollen is, is de RICE-methode bij de meeste patiënten effectief. De patiënt moet het getroffen gebied laten rusten (R) en ijs meermaals per dag ijs (I) aanbrengen. Indien mogelijk moet hij druk toepassen (compressie) (C) en deze zoveel mogelijk optillen (elevatie) (E). Verder mag de patiënt steeds NSAIDís (niet-steroïdale anti-inflammatoire geneesmiddelen) nemen om de pijn en zwelling te verminderen. Bekende NSAIDís zijn ibuprofen (Advil, Motrin), naproxen (Aleve) en aspirine. Ook het twee keer per dag weken van de elleboog in warm water met Epsom-zout is een goede optie. Epsom-zout bevat namelijk magnesium, een ontstekingsremmend mineraal. Wanneer zich overtollig vocht in de elleboog bevindt, voert de arts een aspiratie uit om dit vocht te verwijderen.

Geassocieerde symptomen

Een patiënt ervaart mogelijk de volgende symptomen in combinatie met een gezwollen elleboog:
  • een milde tot ernstige zwelling
  • pijn bij het buigen of het aanraken van de elleboog
  • pus (als gevolg van infectie)
  • roodheid
  • warmte

Alarmsymptomen bij opgezwollen elleboog

Bij een aanhoudende elleboogzwelling of een vochtige knobbel aan de elleboog, is contact met de arts nodig.

Onmiddellijke medische hulp is nodig wanneer één of meer van volgende tekenen verschijnen:
  • een pusafscheiding uit de elleboog
  • het onvermogen om de elleboog volledig te bewegen
  • koorts of lokale tekenen van een infectie
  • overmatig bloeden als gevolg van een blessure
  • weinig tot geen verbetering binnen één week

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn aan de elleboog, tenniselleboog?Pijn aan de elleboog kan erg vervelend zijn. Vaak denken mensen bij pijn aan de elleboog aan een tenniselleboog. Er zijn…
Pijn aan de elleboogPijn aan de elleboogDe elleboog kan pijnlijk aanvoelen door verschillende oorzaken zoals vallen of stoten. Een gebroken of gekneusde elleboo…
Ulnaropathie: beknelling van de elleboogzenuwUlnaropathie: beknelling van de elleboogzenuwBij ulnaropathie, ook wel het cubitale tunnel syndroom genaamd, is er sprake van een beknelling van de elleboogzenuw. Di…
De klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingDe klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingEen slijmbeursontsteking is een klacht die regelmatig voorkomt. Deze ontsteking kan veel ongemak en pijn geven. Maar wat…
Carpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingCarpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingAls het kanaal waar de zenuwen en buig pezen doorheen lopen in de pols gezwollen raakt, en daardoor klachten veroorzaakt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay
  • Geraadpleegd op 2 mei 2019:
  • Acute Onset of Elbow Swelling, https://www.aafp.org/afp/2016/0801/p243.html
  • Arthritis of the Elbow, https://www.cedars-sinai.edu/Patients/Health-Conditions/Arthritis-of-the-Elbow.aspx
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Elbow (Olecranon) Bursitis; https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases--conditions/elbow-olecranon-bursitis/
  • Evaluation of Overuse Elbow Injuries, https://www.aafp.org/afp/2000/0201/p691.html
  • Gewrichtsmuizen elleboog, http://www.orthopedielier.be/3-kinesist/66-gewrichtsmuizen-elleboog-blokkages/
  • Swollen Elbow Symptoms, Causes & Common Questions, https://www.buoyhealth.com/symptoms-a-z/swollen-elbow/

Reageer op het artikel "Gezwollen elleboog: Oorzaken van zwelling"

Infoteur: Miske
Laatste update: 17-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!