InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hepatitis B; risico en behandeling

Hepatitis B; risico en behandeling

Hepatitis B; risico en behandeling Hepatitis B is een ernstige en grillige ziekte, die grote schade aan de lever kan aanbrengen. Helaas komt het wereldwijd veel voor en moet er goed op gelet worden welke kinderen en volwassenen risico lopen op de ziekte. Wanwege de chronische aard van de ziekte, worden baby's van moeders die besmet zijn bij de geboorte al gevaccineerd. Hepatitis B is een veel voorkomende en zeer besmettelijke ziekte aan de lever. De veroorzaker van Hepatitis B is het Hepatitis B- virus. De ziekte kan uiteindelijk leverfalen of leverkanker veroorzaken en het is een zeer verraderlijk virus, aangezien het vaak onopgemerkt blijft. Het hangt namelijk erg van de leeftijd af of je er klachten van krijgt of niet. Met name bij jonge kinderen merk je vaak niet dat ze het onder de leden hebben, waardoor het behoorlijke schade aan kan richten en het zelfs een chronische infectie kan worden. Oudere kinderen en volwassenen voelen zich er niet lekker van, zijn koortsig of krijgen leverklachten of geelzucht.

Verloop en behandeling

Hepatitis B kan heel grillig verlopen en bij 1 op de 1000 mensen leidt het leverfalen tot de dood. Vooral kinderen onder de vijf jaar lopen kans op chronische Hepatitis B aangezien het bij hen vaak onopgemerkt blijft. Het kan ook zo zijn dat je jaren rondloopt met het virus zonder het te weten en dat na bijvoorbeeld 20 jaar ineens leverkanker ontstaat. In de tussenliggende tijd kun je echter wel meerder mensen besmet hebben! Helaas is er geen goede behandeling voor Hepatitis B; sommige mensen worden behandeld met antivirale middelen of immuuntherapie. Ook een levertransplantatie kan uitkomst bieden, maar is zeer rigoreus en moeilijk te realiseren aangezien er grote wachtlijsten zijn. Hoe je het ook probeert te behandelen, er is nooit garantie dat het virus ook werkelijk verdwijnt.

Vaccinaties

Hepatitis B kun je oplopen door sexueel contact, bloedcontact of door je te prikken aan een besmet voorwerp.
Wanneer je als vrouw zwanger bent en Hepatitis B hebt, kun je het aan je kind doorgeven tijdens of na de geboorte. Er is een lijst met landen opgesteld waar veel Hepatits B voorkomt en eigenlijk worden alleen die kinderen gevaccineerd die een ouder hebben afkomstig uit een van de landen op de lijst. Ook wanneer een zwangere vrouw besmet is, krijgt de baby zodra hij geboren wordt een Hepatits B- vaccinatie. Sinds januari 2006 gebeurt dat binnen 48 uur. Bovendien krijgen deze baby’s vlak na de geboorte een injectie met immunoglobulinen om het afweersysteem een handje te helpen.

Lees verder

© 2007 - 2019 Lynns, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hepatitis B; risico en behandeling"

Infoteur: Lynns
Gepubliceerd: 09-05-2007
Subrubriek: Ziekten
Special: Vaccinaties bij kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!