InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Mazelen (rubeola)

Mazelen (rubeola)

Mazelen (rubeola) Mazelen is een zeer besmettelijke virusziekte. De ziekte gaat gepaard met koorts en huiduitslag en kan erg vervelend zijn. Het is een kinderziekte die ook voor kan komen bij volwassenen. Wat houdt mazelen nou eigenlijk precies in? Kun je iets doen tegen deze ziekte en hoe lang heb je last van de symptomen?

Mazelen

Mazelen is een besmettelijke virusziekte die wordt veroorzaakt door het mazelenvirus en wordt verspreid via de lucht, bijvoorbeeld via het hoesten of niezen. De ziekte is zeer besmettelijk. De mazelen kun je goed tegengaan door een vaccinatie te nemen. Het BMR-Vaccin beschermd tegen de Bof, Mazelen en Rode Hond. Deze vaccinatie wordt bij kinderen van 14 maanden en 9 jaar oud gebruikt. Bij het gebruik van deze vaccinatie ben je vrijwel volledig tegen de Mazelen beschermd. Als je eenmaal de mazelen hebt gehad, zal deze ziekte nooit meer terugkomen.

Symptomen van mazelen

De eerste symptomen van mazelen zullen één of twee weken na de besmetting plaatsvinden. Symptomen zijn onder andere koorts, loopneus, prikkelhoest, kroep, diarree en een droge keel. Ook kunnen er koortsstuipen voorkomen, maar die zijn bijna nooit ernstig. Na drie of vier dagen verschijnen er op de binnenkant van de wang witte vlekjes. Op dat moment kan het kind hoofdpijn krijgen en is er koorts van 37.7 tot 38.9 graden. De lymfklieren kunnen opgezet zijn en ook kan het kind lichtschuw zijn. Er verschijnen dan ronde of ovale plekjes achter de oren. Soms vloeien deze vlekken samen tot grove vlekken. Rond de zesde dag verbleken de vlekken en de symptomen verdwijnen meestal na tien dagen.

Behandeling voor mazelen

De koorts die komt kan het beste worden bestreden met bedrust, drinken en paracetamol. Let echter wel op dat kinderen onder de twaalf nooit aspirine mogen krijgen, omdat er een verband is tussen aspirines en het syndroom van Reye. Als er bacteriële infecties zijn, kan de huisarts kiezen voor een antibiotica. Als kinderen last hebben van licht, kun je het beste hun kamer verduisteren.

Complicaties bij mazelen

Er kunnen bij de mazelen ook diverse complicaties voorkomen. Zo kun je luchtweg- oor- en bindvliesontsteking krijgen. Ook kun je last hebben van diarree, braken en buikpijn. Heel soms komt er een longontsteking. Meestal is dit geen reden tot zorgen, maar een bacteriële longontsteking is veel ernstiger en moet meteen worden aangepakt met een goede antibiotica.

1 op de 1000 kinderen ontwikkelt een levensbedreigende hersenontsteking. Het kind heeft dan erg veel last van hoofdpijn en is bang voor scherp licht. Ook kan het kind soms het bewustzijn verliezen. Als deze aandoening voorkomt moet er met spoed medische hulp worden gegeven.

Vrouwen die zwanger zijn en de mazelen nog nooit hebben gehad - of geen vaccinatie hebben gehad - moeten al het contact met besmette kinderen vermijden. De vrucht kan namelijk afsterven als een zwangere vrouw besmet wordt met het mazelenvirus. Komen ze toch in aanmerking met een vrouw met mazelen? Dan is het raadzaam direct naar de huisarts te gaan.

Mazelen wereldwijd

In 2006 overleefden er wereldwijd ruim 242.000 kinderen aan de ziekte Mazelen. Het aantal overleden slachtoffers is in ontwikkelingslanden het hoogste. Toch was dit een daling van ruim 68%. In Afrika was er zelfs een daling van 91%.
© 2008 - 2019 Writingsuus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kinderziekte: mazelenBij de meeste mensen is het wel bekend dat mazelen een kinderziekte is. Toch kunnen ook volwassenen deze ziekte krijgen.…
Mazelen bij kinderenMazelen bij kinderenMazelen is een kinderziekte die niet onderschat mag worden. Mazelen is een zeer besmettelijke ziekte, en zeker niet onsc…
Kinderziekte - MazelenOok wanneer kinderen ingeënt zijn tegen ziektes kunnen zij besmet raken met de ziekte. Mede om die rede is het belangrij…
Mazelen of morbilli, symptomen en behandelingMazelen is een ernstige ziekte die meestal bij kinderen voorkomt. Mazelen is een besmettelijke ziekte die erg agressief…
Mazelen: symptomen, behandeling, epidemie, inentingMazelen: symptomen, behandeling, epidemie, inentingMazelen is een virusziekte die erg besmettelijk is en samengaat met een verhoogde lichaamstemperatuur en een specifieke…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mazelen (rubeola)"

Reactie

M., 01-07-2013 12:46 #1
Neem geen paracetamol! Koorts is juist het medicijn tegen de ziekte! Met paracetamol onderdruk je de koorts. Koortsonderdrukkende middelen werken juist complicaties in de hand.

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 08-07-2015
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!