InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kinderziekte: mazelen

Kinderziekte: mazelen

Bij de meeste mensen is het wel bekend dat mazelen een kinderziekte is. Toch kunnen ook volwassenen deze ziekte krijgen. Het wordt veroorzaakt door het mazelenvirus en is een enkelstrengs RNA-virus. De ziekte kan dodelijk zijn en daarom zijn er vaccins, die kinderen al heel jong krijgen toegediend.

Symptomen

Voordat u de symptomen van het mazelenvirus krijgt, zit deze al acht tot veertien dagen in uw systeem. Deze periode wordt incubatietijd genoemd. De eerste verschijnselen die u krijgt lijken op een griep of verkoudheid. U krijgt last van hoesten, hoge koorts, een loopneus en rode ogen. De mazelen wordt verspreid via de luchtwegen en is zeer besmettelijk, vooral in de eerste fase. Na een aantal dagen ontstaan er rode vlekjes op het gezicht die zich daarna verspreiden over de rest van het lichaam. Deze kunnen ontzettend gaan jeuken. De reden dat deze ziekte het meest gevreesd wordt is omdat er oorontsteking kan ontstaan die voor blijvende doofheid kan zorgen. Ook is er kans op longontsteking en hersenvliesontsteking vaak met blijvende schade. De ergste symptomen treden op bij kinderen onder de vijf jaar of volwassenen die niet zijn ingeënt.

Bij de volgende symptomen moet u meteen contact opnemen met de huisarts:
  • veel minder drinken dan normaal (minder dan de helft van wat u normaal drinkt).
  • oorpijn
  • veel gaat hoesten
  • als de koorts weer terugkomt, na eerst gedaald te zijn.

Bel met spoed of kom langs als u:
  • erg ziek bent
  • benauwd wordt, snel of anders gaat ademen,
  • suf wordt,
  • overgeeft,
  • erge hoofdpijn heeft.

Besmetting

Het virus is zo besmettelijk dat handen wassen en afstand houden niet genoeg is. Het zit in de neus, mond en keel en wordt dus heel makkelijk verspreid. Wanneer een besmette persoon in zijn oog wrijft en daarna de deurklink aanraakt wordt het virus al overgedragen. Dit kan zelfs al gebeuren wanneer die persoon praat, doordat er speekseldruppeltjes in de lucht komen. Ook gaat besmetting via de handen.

Behandeling

Er bestaat geen medicijn tegen het mazelenvirus. Er kan eventueel wel antibiotica toegediend worden wanneer er een ontsteking ontstaat. Ook zijn er natuurlijk adviezen die u kunt toepassen tijdens de ziekte. U moet bijvoorbeeld meer dan genoeg drinken. Wanneer u koorts heeft moet u zichzelf niet dik in gaan pakken om te kunnen zweten. In dit geval moet u lichaam de warmte kwijt, dus trek niet te warme kleding aan en op bed is een laken genoeg. U hoeft niet per se de hele dag in bed door te brengen, als u maar genoeg rust neemt wanneer nodig. Ook paracetamol mag gebruikt worden. Het is slim als u op uw werk, op school en/of mensen waarmee u in contact bent geweest te laten weten dat u de mazelen heeft. Dit is vanwege de besmetting.

Preventie

Tien jaar geleden is het BMR-vaccin opgenomen in het Nederlandse Rijksvaccinatieprogramma. Deze vaccinatie beschermt vrijwel tegen elke kinderziekte als Bof, rode hond, mazelen, waterpokken etc. Sinds elk kind hiermee wordt ingeënt komt de mazelen nauwelijks meer voor in Nederland. Het komt vooral nog voor bij kleine bevolkingsgroepen, die om religieuze reden niet ingeënt mogen worden.
© 2011 - 2019 Jikkes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/morbilli/Mazelen.jsp

Reageer op het artikel "Kinderziekte: mazelen"

Infoteur: Jikkes
Gepubliceerd: 12-10-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!