InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Mazelen bij kinderen

Mazelen bij kinderen

Mazelen bij kinderen Mazelen is een kinderziekte die niet onderschat mag worden. Mazelen is een zeer besmettelijke ziekte, en zeker niet onschuldig. Hoe zien mazelen eruit, en wat zijn de symtomen? In dit artikel vind je meer informatie over de mazelen.

Mazelen

Mazelen ook wel morbilli genoemd is een zeer besmettelijke ziekte en niet onschuldig. Het mazelenvirus is verantwoordelijk voor de mazelen. Bij kinderen die niet ingeënt worden krijgt ongeveer 90% van de kinderen deze ziekte. Maar ook als je wel ingeënt bent, dan kun de mazelen krijgen. Je kunt de mazelen krijgen door in contact te komen met iemand die ook de mazelen heeft. Het duurt 10 tot 12 dagen voordat de ziekte uitbreekt.

Verschijnselen

De verschijnselen van mazelen zijn onder andere:
  • hoge koorts (39 graden)
  • hoesten
  • neusverkoudheid
  • bindvliesontsteking
  • hese stem

Aanvankelijk lijkt het als de mazelen uitbreekt op de 6e ziekte, maar dat lijkt maar zo. De 6e ziekte is ook een zeer besmettelijke ziekte, maar het is een onschuldige virusinfectie. Als de koorts na aanvang weer daalt, zijn er in het mondslijmvlies witte vlekjes te zien. Na 3 tot 4 dagen stijgt de koorts weer. Nu komen er ook rode vlekjes tevoorschijn. De vlekjes verspreiden zich over het gehele lichaam. De vlekjes zijn rood tot paars en zitten groepsgewijs op het lichaam. Na 3 tot 4 dagen verdwijnen deze vlekjes weer, en zakt ook de koorts. Vanaf nu is ook het besmettingsgevaar verdwenen.

Doordat de ziekte doormaakt is, is er levenslange bescherming tegen een eventuele nieuwe infectie. Als je denkt dat je kind de mazelen heeft is het van belang naar een dokter te gaan. Deze kan vaststellen of het om de mazelen gaat, en zal hier dan een antibioticumkuur voor voorschrijven.

Tips

  • als je kind rode ogen heeft, (bindvliesontsteking) zorg er dan voor dat het donker in de kamer is. Dit is voor de ogen prettiger.
  • zorg ervoor dat er voldoende wordt geventileerd op de kamer.
  • laat je kind de eerste paar dagen in bed blijven.
  • laat geen kinderen op bezoek komen die de mazelen nog niet hebben gehad, en daar niet voor ingeënt zijn.
  • laat je kind voldoende drinken, het geeft niet als het geen eetlust heeft doe dan wat druivensuiker in de thee.
  • laat je kind alsnog inenten.

Het is dus belangrijk om je kind te laten inenten zodat de kans op infectie minder wordt. Met 14 maanden krijgt je kind de Bmr-prik. Deze is voor de bof, mazelen, en rode hond.
© 2008 - 2019 Angel84, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Meest voorkomende kinderziektenIn dit artikel vind je korte informatie terug over de volgende kinderziekten: rodehond, roodvonk, waterpokken, bof, maze…
Mazelen: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakMazelen: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakDe kinderziekte mazelen is wereldwijd nog altijd een groot probleem. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat 50 tot 60…
Mazelen bij kinderenMazelen bij kinderenMazelen is een heel veel voorkomende ziekte bij kinderen, bijna ieder kind krijgt het. In dit artikel kunt u meer lezen…
Help, mijn kind heeft roodvonk!Help, mijn kind heeft roodvonk!Iedereen krijgt te maken met hinderlijke virussen. Omdat jonge kinderen de benodigde antistoffen nog niet hebben krijgen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mazelen bij kinderen"

Reactie

Ynette, 30-12-2012 13:44 #1
Waarom zou er antibiotica voorgeschreven moeten worden bij de mazelen? het is een virusinfectie, die doorgaans goed doorstaan wordt. antibiotica is alleen raadzaam bij bacteriele infecties! zolang die zich niet voordoen bij een eenvoudige kinderziekte is dat dus ook niet nodig.

Infoteur: Angel84
Gepubliceerd: 28-03-2008
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!