InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > DNA test: ben je de vader van je kind of niet?

DNA test: ben je de vader van je kind of niet?

DNA test: ben je de vader van je kind of niet? De DNA test is een term die te pas en te onpas gebruikt wordt op televisie tegenwoordig. De makers achter CSI pretenderen dat DNA onderzoek hét technische snufje op forensisch gebied is. Ook in andere omstandigheden is de DNA test populair: echtscheidingszaken, vaderschapstesten, dna test voor de baby en erfelijk onderzoek. Waar hebben DNA testen deze populariteit aan te danken?

Wat is DNA?

James Watson en Francis Crick ontdekten op 21 februari 1953 de oplossing van een mysterie: het geheim achter erfelijkheid was niet langer meer een geheim. Op deze dag ontdekten de wetenschappers een model van DNA, een goedje dat sterk verbonden blijkt te zijn met erfelijkheid.

Ons lichaam is opgebouwd uit een enorm aantal cellen. Deze cellen vormen tezamen wat wij ons lichaam noemen. Je hebt speciale hartcellen, zenuwcellen, hersencellen en ga zo maar door. Elke cel heeft een eigen kern wat unieke informatie bevat: DNA. Dit DNA bevat alle erfelijke informatie omtrent de aanleg van organismen. DNA bevat onder andere informatie over je bloedgroep, haarkleur en huidskleur.

Een wenteltrap

Ons DNA blijkt de vorm van een wenteltrap te hebben. De leuningen van de wenteltrappen zijn twee lange strengen nucleotiden, welke samen de trap, oftwel een dubbele helix vormen. Deze leuningen zijn met elkaar verbonden door de baseparen.

Zo'n streng DNA is opgebouwd uit een aantal onderdelen. Elke nucleotide bevat drie onderdelen:
  • Een base
  • Deoxyribosegroep
  • Fosfaatgroep

Hieraan dankt DNA zijn naam: desoxyribonucleïnezuur

Vier basen

Het DNA kent vier soorten basen: guanine, cytosine, adenine en thymine. Deze basen kunnen slechts op enkele manieren met elkaar verbonden worden, maar de volgorde, oftewel de sequentie, is oneindig. De deoxyribosegroep en de fosfaatgroepen houden de basen bij elkaar.

Toepassing van DNA tests

Vroeger werd het DNA enkel gebruikt om misdadigers op te sporen door DNA gevonden op de plaats delict te vergelijken met DNA van de verdachte. Tegenwoordig kent DNA nog een aantal toepassingen, waarvan de oudersschapstest of paternity test toch wel een van de meest controversiële en opvallende toepassingen is.

Ben je de vader van je kind of niet?

Wanneer je er achter wilt komen of je inderdaad de vader van je kind bent, zoals je partner beweert, kan je een vaderschapstest of verwantschaptest doen. Hierbij wordt wat slijmvlies van je afgenomen wat DNA bevat wat vervolgens vergeleken wordt met het DNA van je kind. Omdat elk kind de helft van de chromosomen van de ouders ontvangt, moet het DNA patroon van het kind sterk overeenkomen met jouw DNA patroon als je de vader bent.

Je kan een vaderschapstest al voor zo'n 300 uit laten voeren, waarbij het onderzoeksresultaat van de DNA tests rechtsgeldig is. Een dergelijk onderzoeksresultaat kan je na ongeveer 2 weken na de test verwachten.
Gerelateerde artikelen
Een tweeling met verschillende vadersEen tweeling met verschillende vadersEen Texaans gezin haalde 18 mei 2009 wereldwijd het nieuws met hun elf maanden oude tweeling. Beide tweelingbroertjes Ju…
De Apgar-score bij pasgeborenenDe Apgar-score bij pasgeborenenDirect na de geboorte zal je pasgeboren baby aan een aantal tests onderworpen worden. Deze tests controleren de gezondhe…
IQ: betekenis IQ-scoreIQ: betekenis IQ-scoreHet IQ is een veelgebruikte maatstaf om de intelligentie te meten. IQ-testen bestaan er in vele soorten en maten. De bet…
Joods medische ethiek: biologische vaderschap  DNA-testJoods medische ethiek: biologische vaderschap DNA-testIndien onduidelijk is wie de vader van een kind is kan onderzoek gedaan worden naar de biologische vader via DNA-testen…
Betere test voor ChlamydiaBetere test voor ChlamydiaIn het VU medisch centrum in Amsterdam hebben wetenschappers een nieuwe test ontwikkeld die nauwkeuriger Chlamydia kan o…

Reageer op het artikel "DNA test: ben je de vader van je kind of niet?"

Reacties

Marciano1976 (infoteur), 23-01-2013 08:57 #3
Hoe vraag ik het aan?

Maickel Donkers, 28-02-2011 00:10 #2
Onze dochter heeft een zoon van 1 jaar en de vader is niet meer in het spel daar hij afstand heeft gedaan van haar zoon. Nu is er zonder weten van mijn dochter een dna test uitgevoerd. Mag dit of had zij toestemming moeten geven daar zij de vertegenwoordiger is van het kind. Zij heeft het voogdijschap over het kind dan is het toch normaal dat dit eerst in overleg met onze dochter gaat. Reactie infoteur, 01-03-2011
Bent u er zeker van dat er überhaupt een vaderschapstest is gedaan? Daarvoor moet er namelijk DNA van zowel de moeder als de vermoedelijke vader afgenomen zijn. Althans, voor een rechtsgeldige DNA test. Deze test vereist toestemming van de wettelijke vertegenwoordiger van het kind. Er zijn echter ook commerciële instellingen die vaderschapstesten aanbieden, waarbij er in de meeste gevallen wat wangslijmvlies van vermoedelijke vader en het kind afgenomen moet worden. Deze laatste vaderschapstest is niet rechtsgeldig. Uit uw verhaal is het mij echter niet duidelijk of de vader het kind nog ziet. Wanneer dit niet het geval is, is het onmogelijk dat er überhaupt een test uitgevoerd is.

Consanguinitas, 01-12-2008 22:04 #1
Betrouwbare en betaalbare DNA testen, oa vaderschapstest, familierelatietest, broer/zus test, tweelingtest, etc etc
ISO gecertificeerd laboratorium, zowel informatief als rechtsgeldig mogelijk.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 15-09-2008
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!