InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat te doen tegen muggenbeten?

Wat te doen tegen muggenbeten?

Wat te doen tegen muggenbeten? Met de eerste warme dagen komen ook weer de insecten tevoorschijn. Heel vervelend zijn de muggen die onmiddellijk op zoek gaan naar voedsel. De ene mens zit eerder onder de muggenbultjes dan de ander. En soms geeft een muggenbeet ook een enorme rode plek dat heel erg jeukt. Wat kunt u het beste doen om deze bultjes te laten verdwijnen en het jeuken te laten stoppen? Daarover nu meer.

De mug.

Het Latijnse woord voor mug is Nematocera. Muggen gelijken op een soort van primitieve vlieg maar hebben de akelige eigenschap om met hun zuigsnuit te bijten. De bekendste muggen zijn de muskieten en de steekmuggen. Deze muggen leven hoofdzakelijk van nectar maar wanneer een vrouwtje in haar proces zit van het aanmaken van eitjes dan kan ze o.a. ook menselijk bloed gaan zuigen. Wijfjesmuggen hebben namelijk bloedeiwitten nodig. En dat resulteert dan in een jeukende bult.

Ziektes.

Dat muggen ook ziektes mee kunnen dragen blijkt wel in de tropische gebieden op aarde. Zo kunnen muggen de West-Nijlziekte overbrengen, knokkelkoorts, gele koorts en malaria. In Nederland is de malariamug gelukkig uitgeroeid. Het is daarom ook heel belangrijk om de nodige maatregelen te treffen wanneer u naar tropische gebieden reist. Voor bepaalde landen is een inentingsbewijs tegen gele koorts verplicht. Zo'n inenting kan alleen worden verkregen bij een erkend vaccinatiecentrum. Maar ook in Nederland kunnen muggen de oorzaak zijn van vogelziektes en blauwtong onder het vee.

Nederland.

Vooral in gebieden met veel water komt de mug 's zomers veel voor. Want een mug heeft water nodig om haar eieren in te leggen en bloed om de eieren te kunnen produceren. In Nederland leven maar liefst 25 verschillende soorten muggen. De bekendste muggen zijn de steekmuggen (Culicidae) en de langpootmuggen (Tipulidae). Deze muggen staan vooral bekend om hun jeukende muggenbulten. Soms kunt u in uw tuin ook een zwerm van kleine dansende muggen zien. Geen nood, want deze muggen steken en bijten niet.

Hoe ziet een muggenbeet er uit?

Een beet van een mug kan een intens jeukende bult veroorzaken. Als gevolg hiervan kan een bult sterk lijken op netelroos of urticaria (galbulten die omgeven worden door een rode hof wat een heftige jeuk kan veroorzaken. Het is een overgevoeligheidsreactie t.g.v. een uitwendige prikkeling door haren van brandnetels of van rupsen en het kan ook ontstaan door het gebruiken van bepaalde geneesmiddelen of voedingsmiddelen of ook zonder aantoonbare oorzaak).

Soms kan de huid ook zo sterk reageren op een muggenbult dat er een blaasje ontstaat. En het kan zelfs nog erger worden en dan ontstaat er een blaar. Krabben is echt af te raden want dan kan de zwelling telkens weer ‘geactiveerd’ worden. De bulten en de blaren drogen na een aantal dagen in. Maar soms weet een bacterie in de plek binnen te dringen en ontstaat er een bacteriële infectie op de plek van de zwelling. Uw huisarts kan u dan antibioticum voorschrijven.

Middeltjes tegen muggenbeten.

  • Corticosteroïd zalf is erg effectief en kan door de huisarts voorgeschreven worden.
  • Antihistaminica werkt goed tegen de jeuk en de zwelling.
  • Zalf of lotion met calamine of zink helpt tegen de jeuk.
  • Eucalyptus stekkers.
  • Pyrethrinen spuitbussen.

Hoe voorkomt u muggenbeten?

  • Horren voor de ramen en deuren plaatsen.
  • Meppen met een krant, vliegenmepper of elektrische mepper.
  • Muggen houden niet van citroen luchtjes.
  • Laat plekken in huis goed door tochten want daar houden muggen niet van.
  • Producten van DEET zijn ook heel effectief maar houdt ze uit de buurt van kinderen en zwangeren.
  • Een groot klamboe net boven het bed hangen zodat u 's nacht weer heerlijk mugvrij kunt slapen.

Tot slot.

Ook bepaalde huis- tuin en keukenmiddeltjes kunnen goed helpen tegen muggenbeten:
  • Met de nagel een kruisje in het bultje duwen en insmeren met tandpasta.
  • In deppen met azijn.
  • Gebruik bijv. een citronella kaars op uw terras.
  • Muggen komen niet af op licht maar op warmte, een elektronische lamp werkt dus niet.
  • Een citroenplant.
  • Eucalyptis of citronella olie.
© 2009 - 2019 Dorybos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Muggenbeten. Hoe infectie en jeuk voorkomen bij muggenbeet?Muggenbeten kunnen erg hard jeuken. Wanneer de beet opengekrabd wordt en de muggenbeet geïnfecteerd is wordt dat zelfs n…
Allergische reactie op muggenbultenAllergische reactie op muggenbultenHet is zomer en de vreselijke muggen steken er weer lustig op los. Heeft u ook weleens last van hele grote bulten die er…
Muggenbeet, wat te doen?Muggenbeet, wat te doen?In de zomer hebben weer veel mensen last van muggenbeten en de daardoor ontstane muggenbulten. Ze jeuken en zien er niet…
Allergisch voor de muggenbeetAllergisch voor de muggenbeetJe zult het maar hebben, een allergie voor muggenbeten. Met name in de zomer ben je dan flink de klos, want de muggen vi…
Muggenbeet: jeuk, uitslag en allergische reactie muggenbultMuggenbeet: jeuk, uitslag en allergische reactie muggenbultEen muggenbeet kan een sterk jeukende bult veroorzaken op de plek waar de persoon door een mug is gestoken. Jeuk als gev…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Freeimages9, Pixabay
  • www.huidinfo.nl/muggenbeet.html

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen muggenbeten?"

Reacties

Delforche Annie, 24-10-2016 21:51 #5
Laatst op vakantie in Frankrijk veel muggenbeten omcirkeld met een blauwe balpen en opvallend verdween de jeuk een paar uren.

De bulten bleven kleiner dan bij niet behandelde beten, echt een interessant keukenhulpje.

Meisje Die het Beu Is Ol Gedtoken Te Wor, 08-05-2016 09:50 #4
Ik ben wel volgens mij 11 keer gebeten door die stomme muggen en ik kan niet meer het brand enorm ik ben 2 nachten achterelkaar wakker geworden ik heb geweent ik kon niet meer wat moet ik doen?

Beatrix, 08-08-2015 03:05 #3
Ik ben volgens mij 3 of 4 keer gestoken door een mug (een half uurtje geleden). Op m'n knie, vinger, boven mijn wenkbrauw en mijn bovenarm. Ik heb er een zalfje erover gesmeert want het jeukte echt heel erg, behalve op m'n vinger, er zat een bultje op en daardoor was het een beetje opgezwollen, maar zodra ik dat bultje (zoals altijd) heb uitgeknepen is 'ie weer normaal.

Giovanni Christensen, 16-09-2012 07:29 #2
Ik ben op mijn ringvinger gestoken en het jeukt verschrikkelijk. Ik vind altijd een manier om het toch open te krijgen (hoe dom het ook is) en dan smeer ik er After Bite op. Daar zit ammonia in en dat helpt aardig (ondanks dat het de eerste paar seconde flink prikt.) Ik zie als ik naar mijn muggenbult kijk, wel het pitje zitten en ook een stukje huid dat eraf is, dus ik zie precies de plek waar het gestoken is. Wat moet ik ermee doen ondanks het niet krabben. Moet ik het gaatje open halen zodat ik er zalf in kan smeren of gewoon laten zitten?

Petra, 29-05-2009 09:13 #1
Ik lees hier in dit artikel dat mugjes die in zwermen vliegen niet steken? Ik zit onder de etterbulten van deze kleine ettertjes! Het zijn hele kleine doorzichtige, beetje lichtgroene mugjes. Je ziet ze vooral in de namiddag verschijnen. Ik reageer enorm allergisch op deze beestjes. Het jeukt enorm en het worden daarna blaren en die gaan dan kapot… M.a.w. de kleine mugjes steken wel degelijk!

Infoteur: Dorybos
Gepubliceerd: 11-04-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!