InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > IJshoofdpijn oftewel de brain freeze

IJshoofdpijn oftewel de brain freeze

IJshoofdpijn is een vorm van hoofdpijn die ontstaat nadat je bijvoorbeeld een ijsje of koud drankje te snel tot je hebt genomen.

Hoe ontstaat ijshoofdpijn?

Zoals in de inleiding al omschreven staat kan ijshoofdpijn ontstaan als je te snel een koud hapje of drankje nuttigt. Doordat je gehemelte in contact komt met het koude, worden die zenuwen wat geïrriteerd door de kou. In het hoofd worden de bloedvaten daardoor automatisch groter, om meer 'warm bloed' in te kunnen brengen, waardoor je hoofdpijn krijgt. De hoofdpijn komt vaak snel op, binnen 10 seconden, en duurt vaak niet langer dan 30 seconden.

IJshoofdpijn kan ook ontstaan doordat je met je hoofd onder de koude douche staat, of wanneer je bij het zwemmen in de zee met je hoofd door een golf gaat. Eenderde van de mensen heeft wel eens last van ijshoofdpijn.

Wat doe je eraan?

Maak je geen zorgen, een aspirientje is niet nodig, een brain freeze duurt namelijk helemaal niet lang en gaat dus vrij snel uit zichzelf weg. Als je er toch snel vanaf wil zijn helpt het, wanneer de hoofdpijn is ontstaan door een te grote hap ijs, om even je tong tegen je gehemelte aan te duwen. Zo wordt het gehemelte weer warm, waardoor de hoofdpijn vaak binnen enkele seconden wegebt. Fijner is het om de hoofdpijn te voorkomen, dit doe je simpelweg door niet te grote happen ijs of te grote slokken milkshake te nemen.

Is ijshoofdpijn schadelijk?

Nee, het is alleen vervelend. Je hoeft je dus geen zorgen te maken als je te gulzig je ijsje opeet, het kan helemaal geen kwaad, je hebt er maar kort last van, maar het is gewoon even vervelend.

Wetenschappelijk onderzoek

Vader en dochter Kaczorowski hebben het fenomeen ijshoofdpijn onderzocht onder 145 Canadese scholieren van 13 jaar oud. Eerst werd er een vragenlijst afgenomen, waarna de scholieren in twee groepen werden ingedeeld. De ene groep moest 100 ml ijs opeten in minstens 30 seconden en na deze 30 seconden nog de helft van het ijsje over hebben, waarna ze in eigen tempo mochten dooreten. De andere groep moest in 5 seconden 100 ml ijs naar binnen werken. Vreemd genoeg werd in beide groepen het voorkomen van ijshoofdpijn binnen 10 minuten na het eten vastgelegd. Wel bleek dat in de 'snelle' groep meer ijshoofdpijn voorkwam dan in de 'langzame' groep. In de 'snelle' groep kreeg 27% van de deelnemers hoofdpijn, in de 'langzame' groep 13%.
© 2009 - 2019 Flew, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • NTvG.nl

Reageer op het artikel "IJshoofdpijn oftewel de brain freeze"

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 11-04-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!