InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kopen van een computerbril

Kopen van een computerbril

Kopen van een computerbril Veel mensen krijgen last van de ogen wanneer zij te lang achter de computer zitten. De computerbril is de ultieme uitkomst om daar iets tegen te doen. De computerbril verschilt van de leesbril doordat de afstand tot een scherm groter is en de bril daar rekening mee houdt. De bril is steeds vaker verplicht in de Arbo-wet. De zorgverzekering vergoedt de aankoopprijs. Werkgever hebben er zelf ook baat bij te zorgen dat hun werknemers goed het scherm kunnen lezen. Sinds een paar jaar bestaat de computerbril. Dit komt omdat steeds meer mensen met de computer werken. Dit is een ontwikkeling die al in de jaren negentig werd ingezet doordat steeds meer gegevens geautomatiseerd werden. Ook ging tekstverwerking voortaan sneller op de computer. Met de komst van internet is dit proces nog eens versneld. Daardoor komt het dan een aanzienlijk deel van de Nederlandse beroepsbevolking tegenwoordig een groot deel van de dag achter de computer zit. Tel daarbij op dat een groot deel van hen ook thuis nog eens achter de computer zit en het mag duidelijk zijn dat dit een behoorlijke belasting vormt voor de ogen.

Computerbril kopen

Een gewone leesbril is niet genoeg voor diegenen die veel achter een computer zitten en daardoor last krijgen van de ogen. Mensen denken vaak dat een leesbril voldoende helpt en zijn dan verbaast wanneer dat niet het geval blijkt te zijn. De reden daarvoor is dat de leesbril zo is gemaakt dat kleine teksten op een afstand van ongeveer 30 centimeter goed te lezen. De meeste mensen zitten niet zo dicht op het beeldscherm. Het verschil tussen de ogen en het beeldscherm is meestal ongeveer 70 centimeter. Daardoor is de leesbril meestal onvoldoende geschikt voor mensen die veel op een beeldscherm kijken.

Prijs van een computerbril

De computerleesbril is zo gemaakt dat het bovenste deel geschikt is voor het lezen van teksten op een beeldscherm. Er wordt daarbij rekening gehouden met een afstemming van ongeveer 70 centimeter. Het onderste deel van de leesbril is geschikt om teksten, bijvoorbeeld een boek, te lezen. De afstemming waar daarbij rekening mee wordt gehouden is 30 centimeter. Op deze manier is de computerleesbril te gebruiken voor zowel het beeldscherm als voor het lezen van boeken. De persoon die een boek leest zal de bril wel iets lager op zijn neus moeten zetten om goed door de onderkant te kunnen kijken, want anders gebruikt hij
alsnog het deel dat bedoeld is voor het lezen van een computerscherm.

Last van de ogen achter de computer

De belangrijkste reden waarom mensen slechter gaan zien als zij veel achter een computerscherm zitten is omdat het oog langzaam vermoeid raakt. Dit is vooral het geval als mensen zeer intensief aan het werk zijn, bijvoorbeeld als zij veel data-gegevens moeten verwerken of teksten heel nauwkeurig moeten nakijken. Doordat het oog zeer intensief gebruikt wordt, raken zij verder vermoeid. Dit kan er toe leiden dat de kwaliteit van het oog op de lange termijn achter uit gaat. Ook kan het er toe leiden dat mensen hoofdpijn kopen.

Vergoeding voor de computerbril

De computerbril wordt vaak vergoed door de zorgverzekering. Deze zit in het basispakket. Er wordt vanuit de overheid ook gestimuleerd dat er meer aandacht voor is onder werkgevers. Vanuit de Arbo wordt het waarschijnlijk ook verplicht gesteld wanneer werknemers een bepaalde tijd achter het computerscherm zitten. De kosten voor een computerbril zijn namelijk laag. Deze kan bijvoorbeeld bij SpecSavers worden gekocht. Ook zijn er online verschillende websites te vinden waar de computerleesbrillen worden verkocht. Wanneer u zelf een computerbril koopt is deze aftrekbaar.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kopen van een computerbril"

Reactie

Boot, 25-05-2013 13:35 #1
Hallo
Ik ben 26 jaar en draag geen leesbril maar wel een bril/lenzen voor bijziendheid. Sterkte 4,75.
Ik werk heel de dag achter de computer en krijg veel last van vermoeide, branderige ogen. M'n lenzen draag ik al niet meer. Druppels tegen brandende ogen helpen weinig. Ik pauzeer regelmatig om mijn ogen rust te geven maar niets lijkt te helpen. Een computerbril is alleen geschikt voor mensen met een leesbril/variofocus is mij door een opticien verteld. Zijn er voor mij andere mogleijkheden?
vr.gr. Boot

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-12-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!